Aktuell Motorsport

Publik | Medlemmar | Kalender | Bilder | Resultat & Arkiv
Publik

På gång
Inget på gång just nu.

Till kalendern Hela kalendern »

Webmaster

Läs mer om Hyllinge MS miljöarbete

Mediabevakning
Hyllinge MS

Aktuell Motorsport

Elander IT Webbhotell

Ring Knutstorp

Svensk Racing

Hyllinge MS News 2006-06-27
Problemfritt för EGO!
Racerapport #4 från Scandinavian Raceway, 2006-05-07

Till Anderstorp bar det iväg i två omgångar. Pelle, Jocke, Stefan och Håkan körde upp på fredagen medan jag och Johan körd tidigt lördag morgon. Rikard kunde inte så idag är Johan vår racecoordinator. Bilen besiktigas utan problem. När Johan och jag anländer sitter alla och njuter av livet. Stiffe bländar alla som kör förbi depån när han med bar överkropp försöker bättra på solbrännan! Allt verkar vara under kontroll. På värmningen märker vi att shift lighten inte lyser när den skall, ja den lyser inte alls. Stiffe skall bara byta lampa medan vi andra är på förarmöte. När vi kommer tillbaka sitter han med hela innanmätet i vänster hand och en lånad lödkolv i höger. Något hade lossnat på det lilla kretskortet. Inte faan gick det o laga! Nåja, vi vara alla överens om att vi ändå inte brukade titta på shift-lyset!

Träningen gick sådär, 12’e plats, tor jag. Line-uppen var som vanligt på Anderstorp, lite kaotisk! Min tur att börja köra idag. Fick absolut INGET att stämma. Blev mest skit hela tiden, lika rytmlös som en vit...! Filemon hade troligtvis kunna backa om mig, ifall dom velat. Till detta racet hade vi bytt till hårdare bromsbelägg fram. Redan på träningen hade jag märkt att pedalen ibland blev helt stum.

Nåja, nya belägg kanske är förklaringen! Skit i villket när man kommer ner för långa rakan med plattan-i-mattan, som sig bör, och upptäcker att pedalen är helt stum. Kan bara säga att jag stog upp i bilen och skrek. Siktade jag bara rakt fram skulle nog inte så mycket gå sönder! Nåja, skam den som ger sig. Efter att i ren desperation förvandlat mig till Hulken och tryckt ännu hårdare hade jag ialla fall fått ner farten så pass mycket att jag trodde att jag skulle kunna klara högern. Och, ja, nästan.

Men jag kom upp på banan igen utan några blesyrer! ”...bromsa mindre!” var receptet från depån när jag förklarade problemet! Efter ca. 20 minuter blev det SafetyCar eftersom det fanns stillastående bilar lite här och där. När det väl var dax att köra igen var det till att spotta i handskarna och ta nya tag. Äntligen började det stämma. Kapade varvtiderna med 3-4 sekunder. Nu var det skitroligt att köra igen. Eftger 89 minuter kör jag, om än ovilligt, in för tank- och förar-byte. Stiffe är kung i tankdepån.

Han leder arbetet och ser till att alla gör vad dom skall. Vi har verkligen fått snurr på stoppen! Pelle hoppar in för sina 90 minuter. Han är körsugen som bara den och sätter snabbaste varvet. Tror inte han fick en enda SAFETYCAR under sitt stint. Vår nya motor har inte samma bränsleekonomi som förra årets upplaga så vi klara inte riktigt 90 minuter på Anderstorp utan en SC. Vi får kapa ca. 15 minuter på Pelles stint.

Vi tankar upp bilen och skickar ut Jocke. Detta innebär att Johan får tänka ut en ny race-strategi. När sedan 2Fast4You voltar och det blir en längre SC börjar dividerandet och räknandet. Skall vi ta in Jocke redan nu, skicka ut Håkan för att sedan åter igen skicka ut Jocke på ett avslutande stint. Allt för att vi inte skulle överskrida 90 minuters regeln och behöva byta när depån stängt! Eftersom vi inte kunde enas kunnde Jocke köra sina 90! Hans enda problem hade varit en returfjäder till gaslenkaget som gått av, inget annat. Efter Jocke kommer Håkan. När Håkan går ut vet vi att det återstår mer än 90 minuter av racet.

Nu skall Johans strategi omsättas i praktiken! ”No news is good news” som det heter. Håkan har inget spännande att rapportera under sin körning. Inte för att vi vill våra konkurenter något illa, men efter 60min. går vi och hoppas på en SAFETYCAR för att kunna göra sista stoppet. Vi ligger nu på en fjärde platts med Smällarens Golf på samma varv som oss. Vi har dessutom ingen koll på ifall dom måste göra ett stopp till, eller inte.

När sedan GGR inte svänger höger efter start-o-målrakan utan fortsätter rakt fram ut i sandlådan kommer ”vår” SC. (sorry GGR!). Johan beordrar Håkan att köra ifatt SC och sedan komma in för byte. Till vår lättnad ser vi oxå Smällarens gula Golf komma in, direkt! När Håkan sedan kommer in tankar och byter vi. När vi kommer ut ligger vi fortfarande fyra, men nu har vi ett varv upp på Smällarens gula Golf. Pelle är den ende som har två underställ med sig så han får klä om och hoppa in för avslutet. När målflaggan faller kör vi in på fjärde platts.

Första racet för i år utan problem. Allt höll och fungerade utan problem. Till detta race hade vi gått igenom och byggt ihop en ny växellåd samt bytt till hårdare bromsbelägg fram. Allt arbete betalade sig i en fjärde platts. Nu ligger vi dessutom 3’a i sammandraget.

Grattis till TLC, Red Arrow och Surprise.

Vi tackar våra sponsorer, PH-Bilar Trelleborg, Magnus Bildemontering Trelleborg, Kennys Bilservice Trelleborg, ICA Perssons Livs Klagstorp, Valvoline samt Fröjd och Zaars Åkeri AB Vellinge som gör detta möjligt för oss.

Ha en trevlig somnmar så ses vi på Ring Knutstorp

Kristian Bladh
#17 Team EGO Racing


© Copyright 2001-2019, Hyllinge MS - Hyllinge Motorsällskap. http://www.hyllingems.se
Senast uppdaterat 2006-06-27 av Emma Nilsson
3948 besökare sedan 2006-06-27

Nyheter Publik
2019-08-08
Medlems och familjedag Hyllinge MS.

2019-08-05
Resultat Gokart-körningen på familjedagen

 Fler nyheter »