Arkivsida

Dubbla pallplatser på SPA-Francorchamps!

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

Trofeo Abarth besökte i helgen SPA-Francorchamps i Belgien för den tredje deltävlingen i Europamästerskapet! Förra året vann Lilja båda racen under midsommar helgen tillsammans med WTCC. I år gick tävlingen tillsammans med SPA 24h som är en av de största Endurance racen i världen med mycket publik och tävlingen likar en stor festival. SPA-Francorchamps är en favorit hos Lilja likt många andra förare som håller SPA som en av de mest krävande och svårkörda banorna i världen.

Lilja tvåa på testet direkt efter Barberini trotts en mindre avåkning mot slutet, men lilja var lite bekymrad då känslan inte fanns där i bilen som tidigare.

– Ett underligt test där bilen kändes väldigt konstig, det var väldigt mycket gummi rester på banan och när man körde om någon långsammare bil plockade man på sig mycket löst gummi och nästa kurva blev väldigt hal och detta resulterade i slutet att jag körde av med lite skador på fronten. Jag måste analysera vad felet är och hoppas att allt ska funka på kvalet imorn, sa Niklas efter testet.

Lilja hittade de felande länkarna ifrån testet och kvalet blev en rysare. Precis när alla topp förare började ladda på för fullt kom rödflaggen ut och alla tvingades in i depån efter att Campani kraschat. Lilja bankade in ett varv som då var 0,08sek före Pajuranta och 0,12sek Campani innan han krashade. Kvalet startades om med 9min kvar. Anselmi slog till med en tredje tid på första varvet som var 0,011sek bakom Lilja. När sedan alla laddade för fullt på sista varvet hade Rodrigues blivit stående på start rakan och med viftande gulflagg som resultat och trotts detta satte Barberini en snabbare tid och lika så Anselmi på sista varvet medans Lilja fick ytterligare en gulflagg in i första kurvan då två bilar hade snurrat och då var hans sista varv förstört. Lilja slutade trea men efter att tävlingsledningen gått igenom resultatet under de sista varven pga gulflaggen så får man inte köra sin snabbaste tid i den sektorn blev både Barberinis och Anselmis sista tider borttagna och Lilja tog Pole Position före Pajuranta, Anselmi och Campani alla inom 0,12sek och Barberini 0,3sek efter.

-Skönt att ta pole men det blev ett rörigt kval med rödflagga och alla gulflaggor. Tråkigt att vi inte kunde fått ladda för fullt emot slutet då jag bara bankade in en tid i början för att sen ladda för fullt och jag vet att det fanns mycket mer tid i att hämta. Nu laddar vi för race strax, sa Niklas.

Race 1 blev en kamp i början mellan Lilja och Pajuranta som drog ifrån resten av fältet under de två första varven. Pajuranta försökte sedan köra om efter ha slipstreamat Lilja längs den långa rakan och gick jämsides in i chikanen efter och Pajuranta körde på Lilja lite lätt och tappade bilen och snurrade vilket gjorde att Lilja fick en stor lucka till de bakomvarande. Han kunde sedan bara kontrollera gapet bakåt även om det krympte mot slutet med en vilt jagandes Anselmi bakom. Racet avslutades på sista varvet med en safetycar efter att Pajuranta och Scalvini kört ihop och Scalvini krachat hårt i Eau Rouge. Trea slutade Campani.

– 3/3 vinster på SPA nu, sa Niklas glatt efter racet. Pajuranta kunde slipstreama ikapp mig på rakorna hela tiden så jag kom inte riktigt iväg ifrån honom och sen försöket han sig på ett konstigt omkörnigsförsök på yttern och sen körde in i mig innan han snurrade. Sen försökte jag bara hålla ett högt tempo utan misstag och jag kunde ökat lite mer emot slutet om Anselmi hade kommit närmre. Tråkigt att det slutade bakom SC och jag lider med Eric som fick bilen väldigt förstörd men lyckligtvis klarade han sig utan skador. Nu får vi ladda om till imorn då det ser ut att kunna bli lite regn.

Niklas Lilja. Foto: Abarthpress

Lilja övertog efter race 1 ledningen med 1 poäng i Europa mästerskapet före Anselmi. Race 2 blev blöt som prognosen hade visat. Lilja startade som vanligt på 8e plats efter den omvända startordningen. Han gjorde en bra start och var sexa efter första kurvan och kunde passera en till innan första varvet var slut. På varv två bromsade många på sig in i kurva ett och Lilja smög om två på innern och var få på en pallplats. Regnet tilltog allt mer och på slutet började alla få vatten planing och en konkurrent längre ner i fältet åkte av och tävlingsledningen rödflaggade racet med två varv kvar och Lilja slutade trea bakom Pajuranta och Barberini men före Anselmi som slutade fyra.

– Ett mycket bra race under de inledande varven och jag tog mig snabbt upp till en tätposition och bilen funkade bra men ju mer regn det började komma ju större problem började jag få med vattenplaning då jag troligtvis hade lite för lågt däckstryck emot slutet men som fungerade bra i början. Jag försökte bara hålla bilen på banan och komma imål under de sista varven. Jag lyckades iaf hålla pallplatsen och viktiga poäng i mästerskapet, sa Niklas lättad efter att kommit i mål.

Lilja toppar nu det Europeiska mästerskapet. Men det är fortsatt otroligt tätt med topp fyra inom nio poäng.

Nästa race går den 28-30 Augusti i Tyskland på Sachenring.

Europa Mästerskapet topp 5: 6/12 race 
Lilja         93p   
Anselmi    89p
Pajuranta  87p
Campani   82p
Barberini  64p

Italienska Mästerskapet topp 5: 6/12 race
Anselmi  103p
Lilja         93p
Pajuranta  79p
Scalvini    72p
Campani   57p

Arkiv 2015