HMS News

Racerapport ATM Racing ERF-finalen

Så var det säsongavslutning i ERF på Anderstorp i kalla Småland.
Mot Anderstorp på fredag kväll, allt förberett under torsdagen.

Samma förarbesättning som tidigare:

Martin Cruce
Thomas Lindsjö
Kjell Strandberg
Johan Wramfelt (samma Johan men nytt efternamn, gift sig)

Framkomna till Anderstorp skedde avlastning av den gröna Porschen, alla dunkar och verktyg, reservdelar, hjul m.m. Under tiden har Anneli fixat mat och dryck i husvagnen. 9 personer ingår i teamet så det blev lite trångt vid matbordet men som tur var hade vi husbil med som sängkammare. Efter maten och allt taktiksnack om den kommande tävlingen blev vissa utvisade i
husbilen för vidare diskussion. De som var kvar i husvagnen var utslagna, inga namn.

Alla deltagande team plus ATM startade dagen med övervikt för toaletterna var stängda (DÅLIG STIL, ANDERSTORP!).

Träningen är en katastrof i säkerhetsanseende. 30 min på långa banan på fyra förare i vårt fall med två som aldrig kört där förut. Kjell som skulle starta fick ett halvt varvs träning. Det är en ingen höjdare med 36 startande bilar i 200 km/h in i första kurvan. När och var skall man bromsa är inte lätt att veta efter så lite träning.

Men allt gick lyckligt och vi kom igenom de första varven utan tillbud. Kjell körde sina 90 minuter utan några problem, men var inte själv nöjd med sin körning, förkylning och tandvärk skyldes det på. Kjell startade från 24 plats, vid överlämnandet till Johan hade vi avancerat till 10:e plats, tankningen och bytet gick som en dans med våra lånade snabbtanksdunkar av Staffan Borgström som använder dom i SLC. Vi lovade ju i förra racerapporten att aldrig mer tanka med öppna kärl på grund av den stora säkerhetsrisk det innebär.

Johan började sitt pass med att lära sig hitta runt på banan, sen körde han både fort och säkert. Vid överlämnandet till Martin låg vi på 7:e plats. Tankning och förarbyte gick jättebra, Martin körde som en (regn)gud, säkert och fort i sina 90 minuter, ytterligare placeringar framåt, allt gick efter vår plan. Tankning och byte till stallchefen Thomas fungerade återigen utmärkt och vi kände oss riktigt nöjda utan att skryta. Thomas som skulle ha ett lugnt körpass fram till målgång fick regn på halva banan efter endast 15 minuter vilket gjorde att varannan böj blev snorhal.

Det visade sig att vi tog ett rätt beslut på morgonen genom att starta på nya däck.
På grund av regnet blev de inte hastigheten så hög så stallchefen var ganska tyst om sina varvtider!

Vår radioförbindelse har inte varit den bästa även om vi köpt samma utrustning som används i STCC, men idag var det bra att den inte fungerade så bra för Thomas tjatade bara om att vi måste tanka för mätaren var I botten och lampan lyste men vi övriga svarade: ’(Brus-brus) Vi hör dig knappt, upprepa!’ Thomas tjötande bet inte på oss andra, vår chansning gick hem, det blev ju en 4:plats, med 5 liter kvar i tanken.

4:e platsen vi var mycket nöjda med och vi hamnade på en 10:e plats totalt i serien. Vi har ju inte kört 2 tävlingar på grund av att en krockade med STCC på Knutstorp där Martin och Thomas var tävlingsledare samt Kjell start och måldomare. Den andra tävlingen var Martin på semester, Johan gifte sig (vad det nu skulle vara bra för) och Kjell var på 80-års kalas, dock inte sitt eget utan svärmors, eller?!

Efter målgång blev det teknisk kontroll, med bränsleprov, på team som placerade sig från första till fjärde plats. Det var andra gången för vår del med efterkontroll.
Det är bra med kontroller men varför skall det ta så lång tid att få ut bilen, vi fick vänta till efter 19 innan vi fick ut den. Det blev en sen hemkomst för de yngre i teamet som ville hem till det andra könet!

Vi i ATM Racing ser fram mot en ny säsong med samma besättning.
TACK alla ni som hjälpt till och alla funktionärer på Falkenberg, Anderstorp och Knutstorp som gjort det möjligt för alla Team att få utöva det bästa vi vet.

VI HÖRS Å SES!

ATM Racing Team

Kjell, Johan, Martin och Thomas.
(Bild: 1255)