HMS News

Tezz laddade upp på Zolder

Hyllinge MS JTCC-förare Therese ’Tezz’ Svensson är väl förberedd inför årets säsong. I förra veckan var hon på belgiska Zolder-banan och testade.
Under vintern har nya stötdämpare Från Belgiska AST monterats på Fiestan
och motorn renoverats hos Swede speed. Efter att Tezz team, TS Motorsport, hade byggt ihop bilen igen, så körde Tezz shake down på Hyllinge MS kvällsträning den 11 April. Sedan bar det i väg till Zolder för test torsdagen den 20 April.

På förmiddagen var uppgiften främst att få lite körträning i bilen efter vintern, och lära sig banan. De första varven avverkades på 2.08-tider. Formel Renault föraren Junior Strauss, som skulle coacha Tezz, fastnade på flyplatsen. Istället åkte AST’s fd F1-ingenjör, Piet Kreeft, med Tezz. Framåt dagen började man jobba med väghållningen tillsammans med Piet och hans tekniker från AST.

– Ut ett par varv, sedan in i depån för att redogöra för hur bilen kändes, berättar Tezz. Efter justeringar så bar det iväg igen för en ny testrunda på ett par varv.
Så höll vi på i stort sett resten av dagen. Både jag och teamet lärde oss massor om bilen, och hur den uppför sig på banan. Forden hade från början ganska bra väghållning men den rollade lite för mycket. Det fick vi bort, och nu känns det som en helt ny bil, säger Tezz. När väghållningen är bättre så ökar självförtroendet och man vågar avsevärt mycket mer.

Tiderna kapades under dagen och framåt kvällen var Tezz nere på 2.00-tider.

– Piet Kreeft imponerades över Tezz körning, säger teamchef Tommy Svensson i TS Motorsport stolt, inte bara hur snabbt hon lärde sig banan, utan även över hennes spårval och körstil.

Tezz har tränat hela vintern med inomhus-karting och i söndags tog hon ut karten för första gången för att träna på Lockarpsbanan utanför Malmö. Den 6 Maj kommer hon att köra Södras BF’s DM i banracing på Knutstorp.

Både Ford Fiestan och Tezz är alltså i topptrim inför STCC-premiären på Knutstorp veckan efter.

Mer info

Tezz webbsajt

Foto: Groetjes Ronald

www.RJ-online.be

Text: Mikael Persson

www.aktuellmotorsport.se
(Bild: 3773)