HMS News

Micke Ohlssons rapport

I helgen som gick, 13-14/5, körde vi Sverigepremiär i Formula Renault Nordic Series, på Ring Knutstorp, i samband med STCC.Publiksiffran uppgick till 10 400 personer men jag är ganska övertygad om att den publiksiffra stadigt kommer att stiga successivt under säsongen.

Innan premiären blev det officiellt att jag skulle komma och tävla för sportvagnslegenden och tidigare Le Mans-vinnaren Stanley Dickens och hans team SRTS Racing, i Formel Renault 2.0. Detta är något som jag är oerhört glad över att få möjlighet att göra. Stanley är en väldigt färgstark person med ett oerhört stort kontaktnät, framförallt inom internationell racing. Vi håller redan nu på att sy ihop diverse internationella tävlingar och tester och hoppas snart på att kunna göra en del av detta officiellt för er. Mycket jobb återstår men det ser positivt ut.

Om vi återgår till tävlingen så fungerade allting bra. Testerna under torsdagen och fredagen flöt på bra. Vi var snabbast under de flesta testsessionerna och bilen kändes väldigt välbalanserad. Vi justerade hela tiden för att optimera väghållningen och prestandan, vilket vi lyckades bra med.

Kvalet kördes på lördag förmiddag. Tyvärr lyckades jag inte få ut max av däcken under varv 3 och 4, de varven när däcken är som bäst. Vi kvalade in på tredje plats, 0,2 sekunder efter fjolårsvinnaren Jesper Wulff.

Jag visste dock att vi hade en bra racesetup, eftersom vi hittat helt rätt balans i bilen.

Heat 1 chansade vi tyvärr på fel däcktryck. Detta gjorde att vi tappade väldigt mycket i inledningen på racet. Mot slutet var jag dock ganska mycket snabbare än de bägge danskarna i täten. Med ett varv kvar var jag på ett par sekunders avstånd när jag ser Steffen Möller, som ligger tvåa, göra en misslyckad omkörning på ledande Wulff. De stöter samman och jag kommer ikapp dem. När jag är på väg förbi Steffen, som då leder, trycker han ut mig i gruset och jag måste backa av. Jag kommer i mål som tvåa men möts därefter av beslutet att tävlingsledningen har bestämt sig för att diskvalificera Steffen Möller. Det innebar att jag och SRTS tog vår första seger för året, något vi givetvis blev jätteglada över.

Heat 2 startade vi tvåa i efter att ha kört den näst snabbaste tiden i heat 1. Tyvärr så förstördes heat 2 av att jag fick motorstopp i starten och därmed hamnade hopplöst sist. Jag körde upp mig till en slutlig sjunde plats, vilket jag var klart missnöjd med. Bilen fungerade jättebra och vi kunde garanterat ha varit med och fightats om segern.

Under tävlingshelgen hade jag dessutom möjlighet att få jobba med Alx Danielsson, den svensk som just nu är närmst en plats i Formel 1. Alx tävlar just nu i Formel Renault 3.5 (V6), klassen över den vi tävlar i, men skillnaden i fart är ändå ganska stor. Formula Renault 3.5 ligger ca 5 sekunder efter långsammaste Formel 1-bil per varv, vilket i samanhanget inte är särskilt mycket. Värt att veta är också att vinaren av Formula Renault Nordic Series får ett test i Formula Renault 3.5. Alx hade verkligen mycket att tillföra både mig och teamet. Jag hoppas att jag får möjlighet att jobba ihop med honom fler gånger under året.

Teamet var i alla fall jättenöjda med min insats, trots det tråkiga motorstoppet. Nu är det bara ta nya tag till nästa tävling, som den 17-28/5 i samband med STCC på Karlskoga Motorstadion.

/Micke Ohlsson, www.mioh.net

(Evenemang: 2006-05-12–2006-05-14 STCC Premiär 2006)
(Bild: 3827)