Frälsningsarmén satsar på racing
Här är sponsorn som frälser Carl Rosenblad i årets STCC.
Frälsningsarmén går inför STCC-premiären i helgen in som sponsor, fast i en
tvärtom-uppgörelse, i Elgh Motorsport.
– Åtta procent av teamets övriga sponsorintäkter går till mat åt hemlösa,
säger Frälsningsarméns marknadschef Jan Kempe.
Racingens genom tiderna mest otippade sponsor går in i STCC. Det handlar
Frälsningsarmén som tejpat sin stora sköld på motorhuven på Carl Rosenblads
BMW.
– Det är inte vi som sponsrar racing. Det är precis tvärtom: de kör in pengar
åt
människor som har det svårt, säger Kempe till Dagens Industri.
I kontraktet med teamet ska Frälsningsarmén bygga sitt varumärke och nå en
nypublik. Tack vare andra sponsorer kan teamet skänka åtta procent av övriga
sponsorintäkter till Frälsningsarmén.
– Kan vi hjälpa en organisation med en god människosyn finns det bara vinnare.
Vi hoppas kunna legitimera Frälsningsarmén i en värld de inte finns i i dag,
säger föraren Carl Rosenblad till DI.
Det finns planer på att Frälsningsarmén ska öka sin närvaro bland
STCC-publiken
genom att finnas med på tävlingarna med frälsningssoldater i teamets trailer.
– Vi får visa varumärket för en ny publik, och vi får in pengar. Det
rättfärdigar det mesta, säger Jan Kempe.