Arkivsida

Ny bana höjer temperaturen i STCC

Johan Stureson. Foto: Mikael Persson

På fredag går STCC-säsongen 2012 in i andra halvlek. En halvlek där två av fyra banor är okända för förarna samtidigt som mästerskapet ska avgöras. IPS Team Biogas ser med spänning fram emot STCC Airport Race Östersund som står för dörren. Nu är sommarlovet över. Varma stränder byts nu mot heta kupéer. Doften av grillat blir doft av gummi och fiskmåsarnas skri glöms snabbt bort när en Volkswagen Scirocco CNG vrålar ut sin sång. Det är återigen dags för race, det är dags för STCC.

Johan Stureson och Patrik Olsson kommer till Östersund och Frösön fulla av förväntan. Suget efter att få köra racerbil och nyfikenheten över den nya banan är stor.

– Det ska bli väldigt roligt att få komma till en ny bana, säger Johan Stureson.

Patrik Olsson håller med.

– Det ser ut som att det kan bli riktigt kul.

Banan i Östersund som är tillfällig är uppbyggd på flygplatsen på Frösön. Det blir alltså en helt ny bekantskap för förarna och mästerskapet.

– Jag tror att det kan vara en bana med karaktär som passar oss bra. Det är fyra Volkswagen på plats som vi kan jämföra mellan och dra nytta av. Det bör vara positivt, säger Johan som har vana av flygplatsbanor från åren i Tyskland.
– Det var bra banor, de är helt släta utan doseringar, de är ofta breda vilket ger öppningar till varierande spårval.

Förberedelserna för Patrik och Johan har handlat mycket om att studera banskisserna.

– De som klurat mest vid skrivbordet kommer lyckas bäst, tror jag, säger Patrik.

Det 45 minuter långa testpasset på fredag blir förarnas enda chans att lära känna banan innan kvalet.
– Det gäller att komma in rätt och snabbt hitta runt. Man provar lite olika spårval och ser vilket som är mest vägvinnande, säger Johan.

Patrik som inte fått till kvalpassen som han önskat hittills under säsongen kommer att prova lite nya idéer. Vad håller han för sig själv.

– Vi har klurat en del och vi kommer gå utanför boxen nu. Det ska bli intressant, vi måste ju hitta på något.

Teamchefen Per Stureson har även han goda minnen från flygplansbanor. När DTM tog sin början var han en av stjärnorna.
– På den tiden var det egentligen bara Nürburgring och Hockenheim som var stationära. Det är lite speciellt med tillfälliga banor, de är ofta utslagsgivande och man måste kunna anpassa sig snabbt. Nu blir det ingen extra träning heller, säger Per Stureson.

Arkiv 2012