Arkivsida

Jamina Möter Angelica ”Minna” Haraldsson Årets Funktionär 2014

Minna. Foto: Jörgen Olsson
Det är pappa Tyrones fel att Angelica är där hon är idag eller bättre benämnt hans förtjänst.

Som liten spelade Angelica fiol och piano. Hon dansade och spelade fotboll. Hemma har man alltid tittat på motorsport men inte mer. Angelica har alltid tyckt om att köra bil. Hon började övningsköra så fort hon fick, vid 16 års ålder. Hon köpte en Golf från Tyskland som hon övningskörde med. Att bränna däck var det roligaste som fanns.

Hon vet inte riktigt vad som hände, men en dag kom pappa Tyrone och brodern Paul hem och hade tagit licens. Detta var 2004. Angelica undrade direkt varför inte hon fick ta licens. Det verkade ju roligt. Visst fick hon ta licens. Det gjorde även mamma Gunilla och syster Emelie och så var Team GAPET fött.

Angelica tog sitt körkort i oktober 2004 och licens på våren 2005. Det var en otålig väntan men skit roligt att ta licens som Angelica uttrycker det.

Licensen togs i april och en vecka senare var det dags för första tävlingen i Falkenberg. Tävlingen började inte så bra för Angelica. Stolen var felinställd och hon nådde helt enkelt inte ner till pedalerna ordentligt. Hon körde så sakta att man i tävlingsledningen pratade om att inte låta henne köra vidare. Vid första bytet ställde man in stolen och Angelica nådde ner. Nu gick det fortare.

2006 bestämmer sig Angelica för att satsa på att köra själv. Hon köper en Ford fiesta och 2007 anmäler hon sig till JTCC. Det gick både bra och dåligt. Det var mycket att lära sig, Angelica var ju trots allt väldigt ny och hade bara kört två säsonger med totalt 15-20 tim i bilen. Under långlopp kör Angelica mycket för att det är så kul och plötsligt skall man köra 15 min med full koncentration och fokus. Man har inte råd med några misstag. Hon var inte beredd på att konkurransen var så stor. Det var dock mycket roligt och hon gjorde stora förbättringar i sin körning. Trots den stenhårda konkurrensen så minns hon en tävling i Karlskoga 2007. Där fick hon lite tips och råd av andra förare. Angelica är en snabblärd och lyhörd tjej och tog allt till sig vilket resulterade i 4 sec snabbare varv. Det var super roligt och trots att hon inte vann så hoppade hon ut ur bilen efter målflagg som en vinnare skrattande och lycklig som bara Angelica kan vara. När säsongen var slut var hon mycket nöjd med att inte vara bland dom tre sista.

Angelica Haraldsson. Foto: Christer Martinsson

Tillslut kom den bittra verkligheten ikapp. Det som nog jagar de flesta team. Pengar. För att citera Arne Bohman. Det är en dyr sport. Team GAPET tog paus halva säsongen för att stötta upp Angelica och man hoppade över en tävling i Norge. Driften per lopp ligger på ca 15.000 Kr för allt från däck, bensin, dragbilar till mat och startavgifter. Att få sponsorer är svårt. Tyvärr finns det ingen vana eller kultur i att sponsra motorsport och det gäller nog i stora delar av Sverige utom möjligen i dom norrländska rally skogarna. Angelica kämpade tappert med att få ihop sponsor pengar men det räckte inte och 2009 beslutar hon sig för att sälja bilen. Det var ett tråkigt beslut. Det var ju så kul att köra och man utvecklas men för dyrt.

2008 kör Team GAPET och Angelica med dem. Det blev en toppen säsong.

Angelica är den fjärde personen som jag har äran att få träffa och det finns alltid gott om roliga historier. Ingen kan ge svar på tal som Angelica vilket en herre fick erfara vid en tävling i Anderstorp. Tråkigt nog hamnar Angelica i sandfållan denna dag. En man från ett annat team skulle vara rolig och frågar Angelica om man inte skall ha bikini om man ligger i sanden. Han kände nog inte Angelica så bra. Vid nästa tävling tog hon på sig en bikini ovanpå overallen. Slängde på sig en jacka och promenerade bort till lustigkurren. När hon hittade honom tog hon av sig jackan och frågade helt lugnt om det var så han menade. Det hade jag nästan betalt för att få se. Han måste ha blivit så snopen.

Angelica och familjen valde HMS av praktiska själ, det var den närmaste klubben. Tror att alla håller med när jag säger tur för oss.

Angelicas engagemang är stort och hon har haft många roller i klubben. Hon har:

– Tävlingsledare i Klubbmästerskap.
– Biträdande tävlingsledare ERCUP och STCC i tre år nu.
– Posteringschef.
– Brandman ERCUP.
– Träningsledare STCC.
– Kört leading Car.

Att ta steget vidare från att flagga är en naturlig utveckling tycker Angelica om man vill vara med och förändra och förbättra.

Just nu förbereder sig Angelica för den kommande säsongen och första STCC tävlingen för säsongen där hon är biträdande tävlingsledare. Angelica skrattar och säger att på vintern går man i vila och när motor säsongen närmar sig så lever man upp. Som en björn då tänker jag. En söt och gosig björn.

Huvudpostering. Foto: Racefoto

– Hur handskas man med arga förare. Jag menar att det inte alltid kan vara så lätt som tjej.
– Visst är det svårt ibland när förare blir arga men det kvittar om man är tjej eller kille. Det gäller att vara bestämd och säker i sin roll. Med det stöd och den sammanhållningen HMS har är det inte svårt.

Visst som tjej i en mansdominerad sport får man ha lite skinn på näsan men jag har en fördel i att vara förare. Man förstår och kan se saker ur bådas perspektiv.

– Hur tycker du att motorsporten har utvecklats under dina år.
– Fokusen på säkerheten har ökat. Medvetenheten kring ljudnivåerna som just nu är ett hett ämne har också ökat. Vi måste ta hänsyn till dom runt omkring oss. Alla måste ta sitt ansvar och förarna måste börja acceptera situationen och ta eget ansvar annars finns det risk att motorsporten dör. Med noga mätningar och ett gott samarbete så fixar vi det.

Jag måste säga att Angelica är full av energi och har en otrolig livsglädje. Hon skrattar nästan alltid och det smittar av sig.

Angelicas avslutande ord.

Kör så det ryker inom regelverket.

Jamina Loxly

Arkiv 2014