Dubbel seger i EM premiären för Niklas Lilja!
Under Påsk helgen var Niklas Lilja nere i Frankrike för första deltävlingen i Europa Mästerskapet för Trofeo Abarth. Resan startade på onsdagen för de 200mil som sträckan var till Paul Ricard banan i södra Frankrike. Sen var det test på fredagen, kval samt ett race på lördagen och det avlutande racet på söndagen.
I år kommer Trofeo Abarth att vara support klass till WTCC och ETCC under fyra deltävlingar av årets sex. Racen går att följa live på webben via Eurosport player och i TV på Eurosport som ett sammandrag några dagar efter varje deltävling.
Uppskattningsvis mellan 40-50 000 åskådare besökte tävlingen under helgen och fick på lördagen en riktigt fin vår dag med stråland sol och temperaturer över 20grader. Under söndagen vallfärdades åskådarna till banan och trotsade regn vädret som hade anlänt under natten till söndagen.
Helgen började på bästa sätt då Niklas var snabbast på testen under fredagen dryga 0,16sek före regerande mästaren Campani.
Men kvalet blev inte riktigt som Niklas hade tänkt sig då de nya däcken inte vill leverera det grepp han önskade och låg runt tredje, fjärde plats efter första halvan av det 40min långa kvalet som bestämmer start ordningen i både race 1 och race 2 där nästbästa tiden avgör startordningen i race 2. Niklas gick i depå för att sätta på ett nytt set framdäck och lyckades hitta lite mer tid runt banan och fick till några snabba tider på slutet som räckte till en andra plats till både race 1 och race 2. Anselmi tog pole före Lilja och Moncini på tredje plats.
– Kvalet blev lite av en besvikelse trots andra platsen. Fick inte ut allt i bilen och hade väldiga problem med överstyrning i de långa kurvorna. Funkade lite bättre på andra setet fram däck och lyckades bli tvåa ändå men jag vet att jag kunde varit med och slagit om pole om jag hade fått ut allt av bilen och mig själv, berättade en lite besviken Niklas.
Race 1 blev ett spännande race med fem förare som var med och gjorde upp om pallplatserna.
Anselmi tog starten före Lilja och Campani som gjorde en kanon start ifrån femte startrutan. Ut
på tredje varvet attackerade Niklas på Anselmi ner för start och mål rakan och tog sig förbi.
Niklas ledde sen tre varv innan han gjorde ett litet misstag i näst sista kurvan och fick sladd
vilket gjorde att Anselmi fick chansen att passera ut på start och mål rakan igen.
På varv nio gick Niklas åter igen till attack för att ta tillbaka ledningen och försökte passera på
utsidan men blev uttryckt och tappade istället två placeringar. Under det tionde varvet hade
Campani tagit sig förbi Anselmi upp i ledningen men Anselmi försökte kontra och passera igen
men de båda krokade ihop och Campani tvingades bryta och Anselmi fick svart flagg för
incidenten och samtidigt kurvan efter dök Niklas på insidan och tog sig förbi Giacon som
tillfälligt ledde. Efter det kunde Niklas dryga ut luckan till Giacon och ta sin första seger för året.
– Otroligt skönt att börja året med en seger, det var ett tufft race men jag hade bra speed i
bilen och lede en stund men gjorde några missar som kostade några placeringar och fick jobba
mig tillbaka upp i ledningen, sa en glad Niklas efteråt.
Race 2 blev hög dramatiskt redan innan start på uppvärmningsvarvet då Niklas blev kraftigt
påkörd mitt på rakan av en konkurrent som försökte värma däcken och vinglade över hela banan.
– Jag såg honom aldrig förens han kom bakifrån emot mig på sidan i hög fart och körde rakt in
i mitt vä framhjul. Av smällen flög jag nästan rakt in i muren på insidan, ratten ställde sig ett
halv varv snett och jag kunde nätt och jämt ta mig runt banan till gridden där min mekaniker
stod och väntade på mig.
Arne sprang och hämtade verktyg för att kunna justera styrstaget lite så hjulet pekade
någorlunda rakt fram. Men då vi bara står några minuter på gridden innan formationsvarvet
börjar var det bråttom. Arne lyckades justera styrstaget någorlunda så jag kunde köra racet iaf
men det var skador på spindeln och kraftiga skador på fälgen som hade flera sprickor i sig men däcket verkade hålla luften och Niklas kunde starta racet.
Niklas startade nu i pole position eftersom Anselmi var utesluten efter första racet. Niklas kom iväg som tvåa i regnet men tappade ytterligare två placeringar under det första varvet eftersom bilen inte fungerade hundra så som den var innan han blev påkörd. Bilen understyrde kraftigt i höger kurvor och det tog några varv för Niklas att komma underfund med hur han skulle köra bilen med de nya förutsättningarna. Niklas föll ner till en femte plats efter några problem fyllda varv med några avåkningar utanför banan när bilen understyrde för honom. Men Niklas kom underfund med bilen efter några varv, köra ikapp konkurrenterna och köra om alla för att sedan leda racet sista halvan av loppet och vinna övertygande trots problemen med bilen.
– Helt otroligt race och att jag lyckades vinna med de problemen jag fick på uppvärmnings varvet är bara helt otroligt. Stort tack till Arne som hann justera styrstaget så de gick att köra bilen i racet. Tacksam att bilen höll ihop under racet efter den hårda smällen. Jag hade lite tur att det regnade så inställningarna blev inte fullt lika avgörande. Annars var det ett spännande race där jag fick anpassa mig till bilen de första varven innan jag började hitta rätt på banan och när farten kom så kunde jag köra mig upp igenom fältet igen. Extra häftigt att få vinna dubbelt framför så mycket publik, säger en mycket glad Niklas.
Niklas leder nu mästerskapet med 51poäng före Moncini på 30p och Giacon på 28p.
Om två veckor är nästa tävling i det Italienska Mästerskapet som går av stapeln den 3-4 maj på Vallelunga utanför Rom i Italien. Nästa EM tävling körs den 23-25 Maj på Saltzburgring i Österrike tillsammans med WTCC.
(Bild: 7653)