Niklas tvingades bryta i Abu Dhabi med tekniska problem!
Det blev med blandade känslor som Niklas lämnade Abu Dhabi efter att fått bryta det sista racet med en trasig servopump. Men det började redan under den första testen då bromsarna kändes konstiga och den bakre diffusorn släppte i ett fäste och skapade vibrationer i bilen. Felen åtgärdades till test två då det blev betydligt fler varv i bilen. Niklas var på 13:e plats efter första testen trots problemen av de 27 startande. I test två blev det en nionde plats nu med vissa växellådsproblem under uppväxling.
– Över lag var inte känslan i den här bilen den samma som den bilen jag körde testen med på Silverstone. Många bitar som jag upplevde annorlunda och som gjorde det svårt för mig att prestera på topp då bilen inte tillät mig det. Den här bilen var extremt understyrd och jag fick kämpa för att hitta nya vägar så jag kunde hänga med hyfsat och komma runt understyrningen men lyckades inte, sa en besviken Niklas efteråt.
Niklas fick senare på kvällen i uppgift att köra runt en massa VIP gäster och inspelning av ett tidnings reportage med tävlingsbilen. Totalt blev det nästan tre timmar i bilen under första dagen och Niklas kom ifrån banan kl:23 på kvällen.
Under fredagen var det två kval och två sprint race. Kval ett var växellådsproblemen bättre men det blev fel med trafiken på banan och något 100% varv blev det inte för Niklas som noterades för nionde tid. I kval två fungerade det lite bättre men även då trafik på det bästa varvet kostade tid och trotts en förbättrad tid blev det bara en tionde plats i andra kvalet. Inför race tre dras en medel tid av de två kvalen och då blev det startposition åtta till en timmas racet på lördagen.
Race 1 blev lite av följa john då banan visade sig väldigt svår att köra om på och eftersom av någon anledning hade inte Niklas den absoluta topphastigheten jämfört med många andra så blev uppgiften ännu svårare att ta sig upp i fältet. Det blev tillslut en nionde plats i mål.
Race 2 blev desto mer händelserikt. Niklas startade på yttern och passerade med en bra start två bilar in till första kurvan men där krokade flera konkurrenter ihop på insidan och Niklas fick köra rakt fram och kunde precis komma runt all bilar innan han slickade muren på utsidan. Saftycar kom ut och Niklas var nu på sjätte plats. När safty car gick in och
det blev grönt kunde Niklas passera en bil under det första varvet i slut delen av banan och var då femma. Det nästkommande varvet lyckades Niklas och hans konkurrent framför honom passera trean och direkt där efter blev det saftycar igen som sedan varade till slutet av racet efter en stor crash. Niklas slutade fyra i racet och hade näst snabbaste tid under de få varvet som blev kört, ett litet steg framåt.
Dagen efter när Niklas kom till banan hade han fått en 25sek bestraffning för om körning bakom saftycar, ett straff Niklas ville protestera emot eftersom det inte var rätt då Niklas hade en kamera i bilen som kunde användas som bevis.
– Tyvärr blev det ett antiklimax då race 2 gick sent på kvällen och Maserati hade en stor avslutningsfest på kvällen och därför uppmanat alla förare att direkt efter racet gå och byta om inför festen som startade ca en timme efter målgång. När jag gick ifrån banan hade den preliminära resultatlistan kommit upp med mig som fyra. Efter jag lämnat banan skulle en ytterligare resultatlista kommit upp med mig och den andra förare som låg framför mig att vi var under utredning.
Dagen efter hade jag fått en 25sek bestraffning för omkörning bakom saftycar och jag sedan fick gå upp till domarna och förklara. Jag visade min film ifrån bilen och där vi körde om trean i loppet hade den posteringen precis dragit ut gulflaggan kunde man se i mitt sidofönster men problemet var att jag hade två bilar mellan mig och flaggan och kunde inte se flaggan. Posteringen efter såg jag gulflaggan och saktade ner.
Domarna hade tidigare tagit ett beslut eftersom jag inte fanns på plats på banan kl:11.15 utan jag kom kl:11.40 till banan eftersom vi skulle köra kl:15.20. Domarna höll med mig och beklagade beslutet och sa att hade de sett filmen kl:11.15 så hade jag aldrig fått någon bestraffning då det var omöjligt för mig att se flaggan. Men tyvärr brast det i kommunikationen och jag fick aldrig något meddelande att jag skulle vara på banan 11.15 och då tog de ett beslut att ge mig bestraffningen eftersom de hade bevis som styrkte detta igenom tidtagningen enligt tävlingsledaren. Surt är bara förnamnet på detta sa Niklas efteråt, jag har inte gjort något fel och kunde inte göra det ogjort eftersom jag inte såg flaggan.
Race 3 blev kortvarit och efter att ha blivit stängd i starten på insidan var Niklas 12:a efter första kurvan men kunde återta några placeringar under det första varvet och låg åtta efter det första varvet precis bakom en grupp förare där Niklas kände sig mycket snabbare än. Men det var ett långt race så Niklas vilade lite bakom eftersom han inte kunde komma om på rakan hoppades han på att göra ett bättre depåstopp och passera några igenom det. Nu blev det bara 8 varv innan servopumpen gick sönder och Niklas tvingades bryta racet. Men den föraren som låg framför Niklas blev tillslut trea i racet och möjligheten till ett bra resultat fanns där om bilen hade fungerat hela vägen in i mål.
– Självklart enormt besviken att få stå och titta på mer än halva racet ifrån depån. Det ironiska är att det är första gången jag tvingas bryta med tekniska problem under min racing karriär. Men det var en enormt häftig upplevelse med allt runt om kring och tacksam för att jag fått denna lärdomen och något att jobba vidare på inför nästa år, avslutar Niklas.
– Nu är säsongen slut och jul och nyår står för dörren. Så jag vill tacka mina samarbetspartners och sponsorer för en fantastisk säsong och en riktigt God Jul och Gott Nytt År!
(Bild: 8045)