Arkivsida

Jamina möter Lennart Bengtsson

Glada. Foto: Racefoto
Glöm Max Verstappen. Vi har Lennart Bengtsson, som inte bekymrar sig över väder och vind. Lennart gör bättre varvtider i regn än vid uppehåll.

Elsie säger att Lennarts horn är lite större än de andras och Lennart inflikar att de har god koll på sina däck, vilket gör att han kanske vågar lite mer.
Tänk ändå vad mycket jag som novis får se och höra när jag träffar människor som Lennart och Else.

Lennart är en lokal påg som är uppvuxen på ett familjejordbruk i Rävetofta. En av fördelarna med detta, enligt Lennart, är att man från tidig ålder får köra så mycket traktor som man vill. Lennart var den enda i familjen som tyckte att motorsport, det var riktigt roligt. Att fylla 15 år, det var toppen. Nu hade han en egen moped och kunde köra till Knutstorp. Jag brukar fråga dom jag träffar varför det blev just HMS, men i Lennarts fall blev ju det lite onödigt. Det föll sig ju rätt naturligt när man är uppvuxen så nära banan.

Lennart minns tillbaka till när han var liten och hans mamma skickade upp honom till den lokala orienteringsklubben så att han inte skulle springa runt hennes ben. Sedan dess har orienteringen och motorsporten gått hand i hand. Löpträningen var ofta uppe på Söderåsen, och en söndagmorgon när dom är ute och springer så ser Lennart en BMW 2002 som kört av under sydsvenska rallyt dagen innan. Lennart funderade mycket på den BMW och kunde inte riktigt släppa den. Vi får väl därför anta att detta är förklaringen till val av framtida tävlingsbil.

I början av 1970 talet är det mycket motorsport och Lennart står bland annat som väg-vakt under rallytävlingar. Under rallycross EM i oktober 1973, är Lennart med och står på en brandpostering. Elsie, som är Lennarts fru, var med under den tävlingen och hon hade gjort anteckningar i programmet som av ren slump, hade sparats, och hittades flera år senare. I kanten har Elsie skrivit att Lennart har tömt en brandsläckare i Rolf ”Myggan” Nilssons bil. Elsie och Lennart tar med sig programmet och visar för Myggan och frun Britt. Britt tyckte inte att det var så roligt, hon hade ju fått städa bilen i två dagar, men ett gott skratt fick dom sig i alla fall.

Lennart och Elsie får två döttrar tillsammans. Dom flyttar till Kågeröd på grund av Lennarts jobb vilket, senare blir mycket lägligt. Under döttrarnas uppväxt blir det mer orientering och mindre motorsport. En av döttrarnaavancerar till Skånelaget för orientering och då blir det mycket orienterings tävlingar under ett par år. Lennart säger att ”skall man ändå iväg så kan man lika gärna springa själv” så det blir 870 tävlingar under dessa åren. Rätt så imponerande måste jag säga.

Lennart har i sitt yrke skruvat och svetsat och denna kunskap kom till stor nytta när han senare börjar sätta ihop sin första bil. Lennart började köra påtrack-days med sin sommarbil, dessa dagar arrangerades av BMW klubben. När BMW startar en klubbserie 1995 så tycker Lennart att det är synd att köra med sommarbilen, så han köper och bygger en BMW cup bil. Lennart kör i klubbserien mellan 1995-2004/2005. Under denna tiden kör han även i DM-serien tillsammans med Clas Elofsson. Lennart får lära sig mycket av Clas E.

Lennart är en flitig liten myra och under dessa år så funderar han även på om han skall börja köra Historisk racing. I början av 2000 så börjar han bygga sin bil, en BMW 2002 som får tävlingsnummer 32 och blir FIA godkänd 2006. Efter det var det bara full fart framåt och Lennart kör bara Historisk racing nu. 13 säsonger har det blivit. Han har stora framgångar i den Historisk racingserien vilket enligt Lennart, beror på att den nya bilen var mer konkurrenskraftig.

Det har blivit en del pokaler eller rättare sagt, väldigt många. Lennart skrattar och säger att tyvärr är det dyrt att ta sig igenom en säsong, så pokalerna är egentligen rätt värdefulla.

Lennart har både jobbat och byggt en bil åt ett team som tävlade mycket runt om Europa. Vid två tillfällen saknade teamet en förare och Lennart fick hoppa in. Det blev en gång på Nürburgring i Tyskland. Det var ett fyratimars lopp som delvis kördes i mörker utan upplyst bana,men det var inga problem för Lennart, lyset på bilen var ju bra. Att köra på SPA i Belgien var något alldeles extra, och Lennart berättar att det var viktigt att man hade bra fart med sig upp för Eau Rouge SPA kända backe, för annars blev det svårt att hålla kvar en bra fart. Fick man till det med farten så hoppade bilen en och en halv bilbredd i sidled när man kom längst upp i backen och landade på den gamla depå påfarten. Teamet fick en andraplats i den tävlingen.

Kanske är jag tjatig, men jag måste påpeka hur imponerad jag blir över engagemanget hos er alla, och Lennart är inget undantag. Han lägger hjärta och själ i sin bil och på tävlingarna. Hela tiden med sin fru Elsie vid sin sida. Att låta sig hindras av en diagnos som typ 1diabetes; nä det är inget för Lennart! Han tutar och kör. Lennart menar att om man kan sin sjukdom och vet hur man skall ta hand om sig, så funkar det. Självklart är stöttningen från Elsie helt ovärderlig. Lennart är som många andra och håll i er nu för nu kommer det; En sån där ”Jag skall bara” och då är det klart bra att Elsie påminner honom om mat och sockervärden. Visst kräver det lite extra noga planering, men i ett bra team så får man det att funka, och ett bra team, det är dom, Lennart och Elsie. Lennart skrattar och säger att han fick diagnosen när han var 40 år gammal vilket är ovanligt för typ 1 diabetes. Det får man oftast i tonåren, så Lennart menar att det då är okej att leka med bilar för han är ju som en tonåring.

Sigvard ”Sigge” Skålberg anmälde Lennart till en tekniker utbildning som klubben ordnade en vinter. Sigvard tyckte att efter som Lennart själv bygger bilar och hade bra baskunskaper så kunde det vara en bra utbildning för Lennart, och så fick han en kunnig tekniker till tävlingarna. Sigvard tyckte att det var slöseri att låta Lennart springa runt och sätta startnummer på bilarna, när han hade så mycket kunskaper som kunde användas på bättre sätt. Lennart påpekar att alla jobb på banan är av betydelse, stora som små.

Jamina Loxly

Arkiv 2020