Arkivsida

Jamina möter Sven och Kurt Persson

Tänk dig att du varit medlem i HMS i 57 eller 60 år. Hur gammal är du då? Själv blir jag kring hundra år om jag gick med för fem år sedan. 57 respektive 60 år är inte så illa pinkat av Kurt och Sven Persson som man brukar säga.

Sven har varit medlem i 60 år och är 77 år gammal. Kurt har varit med i 57 år och är 72 år gammal. Man får nästan buga och tacka för så många år på och utanför banan i HMS tjänst.

Kurt & Sven Persson. Foto: Jamina Loxly

Svens lista av saker han har gjort är lång. Han har varit förare i trial och enduro. I rally har han både varit förar och kartläsare. Han har även varit kart läsare i bilorientering. Som funktionär har han gjort det mesta så som tävlingsledare, banchef, starter och sträckchef. Självklart har han även varit flaggvakt. Han har också suttit i styrelsen som suppleant när Allan Persson satt som ordförande.

Kurt har provat att köra och vara kartläsare några enstaka gånger men hans stora insats har varit som funktionär, bl.a. har han varit många år inom brand. Han har också varit sträckchef i rally.

En fråga jag alltid ställer de jag har haft äran att få träffa är:

Hur väcktes intresset för motorsporten?

Sven och Kurt är uppväxta i Kågeröd. När de sa det, slog tanken ner som en blixt. Ja, ja det är ju klart, då har man redan svaret liksom. Även om ett visst intresse för bilar fanns som ung pojke hos Sven, så var det när banan byggdes i början av 50 talet som allt ändå började. Både Sven och Kurt var som unga vid banan flera dagar i veckan. Dom minns att crossföraren Bosse Bengtsson från HMS var ute och provkörde banan flera gånger för att se så att man kunde ta sig upp i backarna. Det var roligt att se. Jag kan tänka mig att det var en stor händelse för bygden.

Sven började som flaggvakt/funktionär när han var 15 år och Allan Persson fick upp ögonen för honom. Igen är Allan P i farten och raggar lovande medlemmar för klubbens räkning, vilket han gjorde rätt bra tycker jag. Sven var en riktig baddare på att cykla på bakhjulet, vilket han gjorde ofta. Han kunde cykla från Kågeröd till Knutstop på bakhjulet. Detta såg Allan och tyckte att Sven skulle börja med trial vilket han gjorde. Första trial tävlingen som HMS hade på banan var 16-åriga Sven med i och gick, till råga på allt, och vann.

När Kurt började några år efter Sven så fick han hjälpa till att sortera och hänga upp resultatskyltar på resultattavlan. Då var resultattavlan nere vid gamla ”speaker tornet”, ungefär vid hårnålen. På den tiden hade man tavlor som låg på marken och som man bytte ut och hängde upp efter hand som resultaten förändrades. Tänk vilka stora förändringar som skett sedan dess.

Sven var riktigt inbiten och minns när han åkte upp till Göteborg och köpte en DMW 200cc.

Nej inte BMW utan DMW. Det var en engelskt byggd motorcykel speciellt byggd för trial.

Sven, Bertil ”långe Bertil” Larsson och Leif Jönsson från Trelleborg tävlade mycket tillsammans för HMS i trial och Sven min att dom turades om att komma 1,2 och 3.

Sven har två döttrar som varit måttligt intresserade av motorsport. Kurt har två söner. Den äldsta sonen har varit mycket på Knutstorp och sett bl.a. F3. Han har till och med träffat Allan Prost.

Både Sven och Kurt var mycket aktiva på den tiden då det kördes mycket rally här i Skåne. Kurt har varit streckchef vilket är ungefär som banchef. En strecka kan vara en mil lång. Sven har förutom att köra även varit matreal ansvarig. Han hade då allt matreal för tio sträckor i källaren hemma. Man kom knappt in i källaren. Nu mer är det svårare att få tillstånd av markägarna för att få köra. På den tiden gick man runt och knackade dörr. Sven mins speciellt när man skulle gå in till Grevarna Wachtmeister. Rutger Wachtmeister var själv motorsports intresserad och körde motocross. Arvid Wachtmeister var lite strängare och det var han som skötte kontoret och honom man gick till. Sven mins att man stod där i farstun med mössan i handen. Men det var aldrig några problem så länge man var noggrann med att ställa i ordning efter tävlingen och laga vägarna.

På frågan om varför det blev HMS var svaret dok givet. Två Kågeröds pågar, så klart att det skulle vara HMS. Där stannade dom troget och är fortfarande aktiva som funktionärer båda två.

Både Kurt och Sven tycker som många andra att det har blivit för dyrt med motorsport. Som Sven sa så kunde man köra på sin egen börs förr men det går knappt idag. Sven mins vidare att han betalade ca 100 kr i start avgift på den tiden. Idag får man betala 5.000 kr för ett långlopp. Då vill jag inte tänka mig vad det kostar på t.ex. STCC. Vist får man räkna med inflation men ändå.

Deras faster Herta var medlem i damklubben. Det var även lillasyster Ann-Kristin.

Fruarna Rose-Marie (Kurts fru) och Nancy (Svens fru) har också varit funktionärer. Rose-Marie var bl a i sekretariatet (som låg på andra sidan av Vegeå, uppe i backen) och Nancy som funktionär på trial- och rallytävlingar.

Jag avslutar här med att tacka Sven och Kurt för att vi fick en liten glimt in i deras resa med HMS.

Jamina Loxly

Arkiv 2015