Det är 60 år sedan Hyllinge Motorsällskap anlade den första asfaltslingan på Ring Knutstorp.
Det blev en bana på 1100 meter med sträckning som finns kvar, nästan som den var då den anlades.
Start och mål var direkt efter dagens hårnål, depån låg i skogen strax innan Liton (som var en starkt doserad velodromkurva). Man svängde tillbaks strax innan det nuvarande speakertornet upp på det som vi idag kallar för lilla rakan.
Banan förlängdes till dagens sträckning i början av 70-talet (men det är en helt annan historia).
På den korta banan körde 60-talets fartfantomer som t.ex Frank Williams( Fd F1 team-ägare) som länge hade banrekordet 42,6 sek (93,0 km/h), liksom svenskarna Reine Wisell och Ronnie Peterson, som hade flera bataljer i dåtidens Formel 3, oftast med Reine som segrare. Senare på 60-talet utfästes ett pris på 1000 kronor till den som lyckades att sätta nytt varvrekord på 100 km i snitthastighet. Det blev Ronnie Peterson som knep prispengarna.
Ur det Officiella Programbladet från premiärtävlingen 22 September 1963 kan man läsa: Hyllinge Motorsällskap har i dag nöjet och glädjen att presentera en helt ny form av motorsport för sin trogna och trevliga publik. På denna, genom 26 motocrosstävlingar, något klassiska mark har vi tagit ett stort ekonomiskt steg och byggt en permanent asfaltbana för utövande av såväl bil- som motorcykelsport. Våra utomordentliga markägare Grevarna Wachtmeister har genom stort tillmötesgående bidragit till detta. Vi tror att det sedan länge funnits ett stort behov av en dylik bana i södra Sverige. Och vi hoppas att detta banbygge skall bli till glädje och nytta för svensk motorsport och dess många utövare.
Dagens tävling, den första på asfalt, med 2 föregångare på grusunderlag, har samlat ett enormt intresse från bilförarnas sida. Och är det ganska många av elitförarna som kommer att göra upp om segerpremierna. I förhoppning att tävlingarna skall giva ett fullgott sportsligt utbyte hälsar vi förare, publik och press hjärtligt välkomna till premiärtävlingen på den nya tävlingsbanan.