Rallycross-Cittror!
Två cylindrar, 24 hästar — å vilka rallycrossbilar. Rallycross med Citroen 2 CV är här! Skandinavisk premiär för en av kontinentens storsporter….. |
Rallycross med tvåcylindriga, 24 hästars Citroen 2 CV. Rallycross för några hundralappar. — Idéen kommer från Frankrike. Där kör vi också rallycross med Renault 4 L, säger en fransk CV-förare. 40-talet ”Cittror” i vild kamp runt en 1.000 meters rallycrossbana. Det hoppar, dunkar, rullas runt, byts färg och skrattas…..
Två typer av bilar är tillåtna — antingen Citroen 2 CV som sett nästa likadana ut sedan tillverkningen startade 1936 eller den moderna Dyane-modellen. Antingen har du en 602 kubiks motor eller en 435 kubiks motor. Toppfart kring 100 kilometer. Bakdörrar och tak lyfter man bort. Kvar finns en plåtstomme, en störtbåge, ratt och gas. Mer behövs inte!
— Vi förare har förbaskat roligt. Och det är förhållande vis bekvämt att köra. Enda problemet är att hålla fast ratten. Som regel är stor del av banan av typ slalom. Banan är mycket krävande, berättar en av de holländska förare som är här idag. Bilarna åker högt upp på banvallarna utan att slå runt. Det puffas friskt på varandra. Än om reglementet säger:
— BILAR FÅR INTE AVSIKTLIGT KÖRA PÅ ELLER HINDRA VARANDRA:
Och när förarna blir vana inser de också ganska snart att man tjänar på att styra sig ur situationer. Att inte köra på i onödan.
Rallycross med Citroen 2 CV är billigt. Kanske den billigaste formen av bil-sport. För en dryg tusenlapp köper man en bil, modifierar den för tävling samt har pengar över för en och annan tävling. Något dyrare är det för dem som satsat på Citroen Dyane. Sådana bilar kostar drygt 2.000:-. Men då har man också en säker vinnare.
Idag körs Citroen 2 CV-cross runt om i Europa. 30-talet tävlingar arrangeras varje år. Man tävlar i Schweiz, Spanien, Italien, Portugal, England, Österrike och Frankrike. Man har noterat publiksiffror uppåt 50.000 åskådare per tävling sen premiären i Le Pechereau 1972.
Och tro det eller ej långt innan Citroen 2 CV blev rallycrossbil syntes den på tävlingsbanorna. Bilen har vunnit klasseger i Milli Miglia, bestigit de 5.420 meterna av det höga Chacaltayabergen i Bolivia samt besegrat Sahara – på tre hjul.
Nu gäller det Knutstorp. Premiär i Sverige för den verkliga bilslakten.
Visste du förresten att den föraren som råkar ut för årets verkliga bedrövelser får ett tröstpris i form av ett Eifeltorn. För den utmärkelsen krävs åtminstone en dubbelvolt – framlänges…
Sven Berggren
Bildtext
Starten har gått – de 24 hästarna under motorhuven på Citroen 2 CV stånkar iväg. Mot nya spännande äventyr…
Klippt ur programbladet.
Hela programbladet hittar du här.