Svensk EM-seger på Estoril i Historic Touring Cars
Hyllinge MS förarna Mikael och Calle Gustavsson vann det ena racet på Estoril i säsongsfinalen för FIA European Challenge for Historic Cars den 8-10 oktober.Hela Hyllinge MS gratulerar till två fina pallplatser. Här kommer Micke Gustavsson’s egen racerapport.
Nu är vi hemma igen efter några händelserika dagar i Portugal.
På torsdagen åkte vi parad från banan i Estoril,
Parad i Lissabon
Calle intervjuas av portugisisk TV
strax innan racet.
in till Lissabon och sedan genom Lissabon och tillbaka till banan med Lotus Cortinan.
Det var en upplevelse! Calle körde Cortinan och jag åkte med Dan Suensson & Henrik Lindberg (de danskar som transporterade ner vår bil)i en hyrbil efter. Dom hade engagerat hur många poliser som helst för att hålla vägen fri genom Lissabon, det behövdes eftersom även historiska F1-bilar var med i paraden. Den sträcka som vi körde genom Lissabon på 10 minuter nu, tog normalt 2 timmar vid den tiden på dagen, så förstår ni att dom hade röjt vägen bra!
Tidsträningen gick mycket bra. Jag var snabbast med nästan 0,5 sek tillgodo
mot Anton i hans Alfa GTA. Så allt fungerade utmärkt.
På kvällen var det stor galamiddag på Estorils Casino med god mat och show.
Tävlingen här var precis som på Spa uppdelad i två 30 minuters race. Där jag
körde det första och Calle det andra. Det första var på lördagseftermiddagen och det hade regnat innan. När jag körde ut var det blött på delar stora delar av banan. Fick en perfekt start och chansade sedan en del på de första varven där det var blött och fick en stor lucka till dom bakom. Blev också hjälpt av att Anton fick för mycket hjulspinn i blötan i starten och tappade ett par platser. Efter 2 varv hade jag nästan 10 sekunders lucka ner till Anton och kunde kontrollera det avståndet in i mål.
Så äntligen fick vi en seger både totalt och i klassen! Det blev ett perfekt resultat med pole position, seger och snabbaste varv.
Calle Gustavsson i pole position på söndagen.
På söndagen var det Calles tur. Och då regnade det verkligen, så han hade ingen lätt uppgift att starta från pole och inte kört där i vått innan. Han fick en bra start, men Anton lyckades bromsa sig förbi in i första kurvan. På 2:a varvet kom en ’Hundkoja’ som vanligt ångande i regnet och körde om. Sedan hade Calle en jätte fight med en annan Cortina och en Mustang i 30 minuter.
Det var en plåga att stå i depå och inte veta vad som hände på de delar av
banan man inte såg! På sista varvet kom dom alla tre ut ur sista kurvan jämsides och över mållinjen skilde ingenting mellan Calle och den andra Cortinan medan John in Mustangen var 0,045 sekunder efter.
I resultatlistan stod Calle och den andra engelska Cortinan på samma tusendels sekund, men enligt sekriteriatet hade dom ytterligare decimaler i systemet så vi var ett par cm för. Så det blev en 3:e plats totalt och 2:a i klassen.
Så det får han ha mycket beröm för.
Det blev en trevlig avslutning på säsongen med två pallplatser och en
trevlig tävling.
Tyvärr var startfältet lite tunnare än vanligt men av dom som kunde hota oss
fattades väl bara Bosse och Furiani.
I serien betydde det inget för oss, blev kvar på vår 4:e plats totalt och
3:a i vår klass. Anton vann EM:et totalt i sin GTA.
Som det gått i de senaste 4 tävlingarna så ser det bra ut inför nästa
år!
Vi hörs!
/ Micke & Calle
Länkar
Resultat, bilder och mer info kan man hitta på den officiell webbsajten för ’FIA European Challenge for Historic Cars’: www.fia-tc.com
(Bild: 2853)