Finalen Ginetta GT5 Challenge
En något försenad race rapport från finalen i Ginetta GT5 Challenge serien.
Äntligen var det tävling igen! Hela September var förbi och vi var på väg till Mantorp Park, helgen kunde börjar bättre då vi redan på väg upp råkade ut för en däck explosion på släpet…. suck, reservhjul på och pumpat far vi vidare till banan.
Fredag var det test med Drivers Club, välbehövlig test för att fin lira med inställningar.
Med mycket motvind på den lååååånga raksträckan blev ju inte tiderna de bästa men men vi såg var vi tappade någonstans och jobbade utifrån det, Fredagen flöt på utan vidare och vi gick och la oss med en skön känsla inför morgondagens tävling.
Med förarmöte avklarat var det tid för test, en hektisk dag var framför oss med 1 test, kval och 2 race! allt på en dag.
Hektisk dag var ju bara förnamnet! tre varv in på testen så gick kopplingen sönder!!! NEJ det är inte sant var min första tanke, vi har ju kört hela gårdagen utan några konstigheter….
Kunde krypa in till depån där vi snabbt som f#n fick tag i koppling. Byta från raceoverall till mek kläder så fort det bara går och börja plocka ner växellådan, allt är av och lådan ska ”bara” ner men den har fastnat tack vare att lamellen har exploderat… nu rullar övriga fältet ut för line upp till kval och min bil har inte ens en växellåda på sig hmm kan berätta att den där goa känslan kvällen innan nu var helt borta.
Vi fick ihop bilen igen precis innan race 1 där vi får starta sist från ruta 18, det är väldigt jämt i serien jag leder med 2 poäng och med en poängskala på 10-8-6-5 osv så behövdes minst en 3:de plats då det stod mellan mig och Lassander för att vi då ska få dela på segern. Racet dra igång och jag känner att där är bra fart i både bil och mig själv, plockar plcering efter placering och när det återstår ca 4 varv ligger jag 2:a!! plockar inte ordentligt varje varv på ledaren men det räcker inte hela vägen och jag går imål som 2:a endast drygt 2 sek efter vinnaren. YES!!
Med snabbast varv i race 1 så startar jag nu 1:a (väldigt skönt) med Lassander till höger om mig. Nu är det såhär att det står helt lika i serien och först över mållinjen ja han vinner!! Starten går och jag håller ledningen de fösta varven men är hårt uppvaktad och vi börjar byta placering nästan varje varv, får tillslut en liten liten luckan och börjar känna mig rätt trygg då DÅ!! kommer säkerhetsbilen ut och samlar ihop fältet då ett par bilar lite längre bak i fältet har gått ihop och är ståendes. När omstarten går är det 1 varv kvar… gröna flaggan åker ut och vi drar iväg, jag får lite bättre omstart och kan hålla ledningen hela varvet! ÖVER MÅLLINJEN SOM GT5 Challenge MÄSTARE!!! JAAAAAAA. Helt otroligt! så mörkt det såg ut på morgonen när koppligen rasade och starta sist i race 1, men man ska aldrig ge upp och jag tror att jag blev mer peppad av det hela till att vinna! Måste tacka Jim min mekaniker som varit med och hjälpt mig med bilen hela säsongen och hela FH Racing för hjälpen med att byta koppling! utan er hade vi inte kommit till start. Stort tack till Audi Malmö som har hjälpt mig med min satsning även i år!
Nu har det varit ett par stressiga veckor efter tävlingen med planering inför nästa säsong, på Onsdag den 19 Oktober väntar test på Mantorp park med V8 Thundercars och senare i höst förhoppningsvis även ett test av en Ginetta G55 i England!
Andreas Andersson #57
Team AnderssonMotorSport Ginetta GT5 Challenge mästare.