Formel Vee fyller 50 år i Sverige 2015
på Ring Knutstorp kördes för första gången Formel Vee i Sverige. 2015 fyller landets äldsta enhetsklass 50 år!
Bakgrund
Klassen Formula Junior, som tagits fram för att vara en billig och enkel klass, hade spårat ur. Klassen började bli avancerad, och flera biltillverkare sköt in pengar till toppteamen. I Florida funderade VW-handlaren Hubert L Brundage på om det inte skulle gå att skapa en formelbil baserad på VW-delar. Han kontaktade, 1959, den italienske tävlingsbildesignern Enrico Nardi, för ett förslag. Prototypen som kom tillbaka från Italien hade en framvagn, bromsar, styrning och ett bakochframvänt motorpaket med växellåda från VW bubbla monterat i ett rörchassie a la formelbil. Då Brundage hade stor erfarenhet av segling med Star-båtar insåg han, och ytterligare några amerikanska entusiaster, de stora möjligheterna för en enhetsklass även på bilsidan. Med endast en biltillverkares delar i grund och botten, men med tämligen fria regler kring ramen skulle både kostnaderna hållas rimliga och kreativitetslustan hos teamen hållas levande!
Till Europa
Kortfattat blev Formel Vee snabbt USAs största bilklass. Vid ett besök 1964 på Daytona International Speedway fick Dr Ferry Porsche och chefen för VW/Porsches tävlingsavdelning, Huschke von Hanstei, syn på konceptet och beställde på stående fot 12 st byggsatser hem till Stuttgart. Härifrån spred sig Formel Vee flugan som en löpeld över Europa och den övriga världen.
Till Sverige
I Sverige tog Svenska Volkswagens PR-man (tillika produktchef på Porsche), Leif Hansen, beslutet att klassen skulle marknadsföras i Sverige. Han såg till att 10 byggsatser beställdes hem från USA. Några bilar visades på en pressvisning på Gelleråsen innan det var dags för premiären, i form av en landskamp mellan Holland och Sverige på Ring Knutstorp.
– Vi hyrde in tio Formel Vee bilar från den Holländska VW importören, som var tidigt igång med Fvee berättar Leif. Fem bilar kördes av Holländska förare, med Gijs van Lennep i spetsen, han skulle senare även komma att köra ett antal F1 lopp. Resterande 5 bilar hyrdes ut på förmånliga villkor till några av de dåvarande främsta racingprofilerna i Sverige. Det var Gunnar ”Persbergarn” Carlsson, Yngve Rosqvist, Anders Josephson, Egert Haglund och Picko Troberg. Bilarna lottades ut till deltagarna.
Spännande premiär på Knutstorp
Knutstorp’s gamla publikrekord på 18 300 personer fick sig en rejäl knuff uppåt, då drygt 20 000 åskådare fick se ett jämnt Formel Vee race med täta fighter. Landskampen vanns av gästande Holland. Utanför det svenska landslaget deltog ”Esso” Gunnarsson, Curt Johansson och initiativtagaren själv Leif Hansen. ”Esso” satte för övrigt tävlingens snabbaste varv.
Under dagen kördes givetvis många andra tävlingsklasser också. I klassen för standarvagnar klass 1A, rullade Staffan Svendby runt med sin SAAB, trillade ur bilen, som rullade över honom. Han klarade sig dock ganska bra men fick stanna kvar på Ängelholms Sjukhus för observation. Staffan blev sedemera manager åt Ronnie Peterson, och ägare till Ring Knutstorp.
Hyllinge MS förare i Formel Vee
En mängd Hyllinge MS-förare har tävlat i Formel Vee genom åren t.ex Tommy Brorsson från Örkelljunga som tog hem europapokalen i Formel Vee som ”fabriksförare” i en av Jens Hansen’s bilar från Båstad.