Race Rapport Falkenberg 26­-28 Juni

Andreas Andersson. Foto: Jörgen Olsson

En väldigt sen race rapport från Falkenbergs helgen, Fredag morgon var första träningspasset och nu hoppades vi på att problemet med slutväxlen skulle vara löst! Kommer ut och kör tre varv men bilen känns fortfarande inte helt som den bör, in i tältet och upp med bilen (den här helgen hade jag Jim till hjälp, TACK Jim) vi höjer bilen lite höger bak och ut på banan igen. Nu känns den som den ska göra! Redan på andra passet får vi till en kanon tid på 51,2s runt den snabba Falkenbergs banan, denna tid visade sig var svårslagen för de andra inklusive mig själv, vi får ändra lite på inställningarna allt eftersom värmen stiger och bilen blir allt mer svårkörd. Lördag morgon så har det fina vädret försvunnit? vi har istället ett Falkenberg där regnet ligger och lurar hela tiden, träningen på morgonen går åt till att ändra tillbaka bilen där vi hade den Fredag morgon. Kvalet då, vi känner oss rätt säkra att det kommer gå bra men vi har märkt att de som kör lite långsammare med G40 bilarna är VÄLDIGT svåra att ta sig om på just Falkenberg detta märker vi även på kvalet där jag fastnade bakom två G40 bilar som jag trodde skulle kunna ”bogsera” mig runt banan men det visade sig på laptimern att detta inte går fort nog så jag backar av lite och får ett fritt varv innan regnet kom! Puh tur det men tyvärr räckte det inte till mer än en 3:de plats men vi var endast 0,1 sekunder bakom pole position tiden! race kommer bli tight!

Race 1, Startar på utsidan med en G40 mellan mig och de två främsta G20 bilarna försöker gå på utsidan i första böjen men det blir väldigt trångt i chikanen och tyvärr så bromsar en framförvarande G20 på ett oväntat ställe och det blir kontakt, som tur är händer inget med bilarna och vi kan båda fortsätta. Ut på tredje varvet har fältet börjat stabilisera sig, jag har fortfarande en G40 bil mellan mig och ledarna. Jag gör ett omkörningsförsök på det enda stället där jag har en rimlig changs att komma om den egentligen snabbare G40 bilen, baksidan av banan efter en väldigt snabb höger böj har jag mycket mer fart upp över ett krön, bilen framför har öppnat en lucka som jag tänker ta MEN när jag ligger med nosen uppe vid bakhjulet så stänger han till luckan!? en rejäl åktur ute i gräsen blev resultatet och lååångt ner i fältet, mycket smuts på däcken och jag fick aldrig upp tempot ordentligt efter den turen, 5:e plats i mål…. inte vad jag trodde i början av dagen…

Race 2 då! Startar långt ner då tempot var dåligt i Race 1, Omringad av G40 bilar så ska jag ju säga att jag inte var allt för optimistisk när vi rullade ut på formationsvarven. Race 2 blev ungefär som förväntat, fastnade bakom två G40 bilar som hade en fight om sina placeringar och jag kommer inte om!!! frustrerande då jag ser hur resten av fältet drar ifrån, med två varv kvar så kommer jag äntligen om det som hade blivit tre G40 bilar men då är resten av fältet så långt bort att det inte finns en changs att ta igen nått. 6:e plats rullar vi in på och kan konstatera att nä detta var då inget bra. Det man kan glädja sig åt var att efter en titt på varvtiderna så kan man konstatera att vi ligger i topp även i racepace, Nästa tävling på Karlskoga Kanonloppet så ska vi försöka att hitta ännu mer fart i bilen nu när den äntligen fungerar som den ska, någon träningsdag till sen är vi nog i synk med de andra.

Denna helgen kördes även ER Cup på Falkenberg där jag rattade en Porsche 944 för Team Björnligan. Söndag morgon var det regn som stod på menyn i samband med kvalet, vi valde att inte byta till regndäck och jag fick hoppa in och köra kvalet som gick ja inte bra men bilen kändes bra förutom bristen på grepp i samband med regnet. Björn tar första passet på 30 minuter som flyter på bra och vi tar oss från vå 14:de startplats av 22 till en 8:de när Michaell hoppar inför att köra sina 90 minuter, men efter ca 30 minuter rapporterar han genom radion att det kommer bli svårt att åka hela distansen dock så är han tvungen att hålla ut i 30 minuter till för att vi inte ska behöva göra ett extra stopp. Jag hoppar in och får en riktigt trevlig resa med den gröna Porschen, jag arbetar upp oss från den 14:de plats vi halkat ner till upp till en 4:de plats med ett par härliga fighter med bland annat Magnus Krokström och bilen känns kanon bra! KUL!! med tanke på gårdagen, Hans tar över när mina 90 minuter är slut i bilen och han fortsätter där jag slutade och tar oss upp i ledningen, med 90 minuter kvar hoppar team chefen Björn in i förarstolen och vi berättar lugnt för han att vi är i en teoretisk ledning då de andra har ett stop kvar, när 45 minuter återstår är vi i klar ledning och håller jämna tider med de bakomvarande så vi säger till Björn att han kan ta det lugnt då det även börjat duggregna lite. 35 minuter kvar och vi får höra det i lurarna som vi allra minst ville… sista kurvan ut på raksträckan så har Björn gjort en miss och åkt ut i muren, bilen är inte körbar längre och tillslut så får vi hjälp av hjullastaren att fösa upp bilen på släpet. Björn klarade sig utan några större skador som tur är men bilen fick sig en rejäl smäll, hoppas de hinner laga den tills den 23 Augusti när de kör på Kinnekulle!

Så var helgen på Falkenberg slut och med många upp och ner under tiden så får man försöka plocka det positiva ur det med att tiderna finns där och vi ska bara sy ihopa det under tävlingarna med!

Stort tack till sponsorn Audi Malmö som hjälper oss göra detta möjligt!

Andreas Andersson
AnderssonMotorSport

Arkiv 2015