Andersson MotorSport
Ginetta GT5 Challenge Kanonloppet |
Så var det tid för det anrika Kanonloppet på Gelleråsen en bana där jag aldrig varit innan!? Helgen fick vi dela snällt med STCC så schemat såg ut som följande: Fredags träning x2, Lördag kval och två tävlings heat på Söndag.
Fredagen var vi mest fokuserade på att få till spårval och generellt att ”hitta runt” på denna för mig nya bana. 1.16,29 blev resultatet efter första passet och det var tydligen en ok tid för dessa bilar runt Gelleråsen, Kvalet på Lördagen ändrade vi lite på inställningarna för att få till en mer lättkörd bil då vi hade stora problem med överstyrning, tyvärr blev det en blygsam 5:e start ruta bara men det var väldigt tajt bland oss fem främsta.
Race 1 hade vi ändrat en hel del inställningar inför och det visade sig vara väldigt framgångsrikt, jag hade hela tiden kontakt med de tre främsta och vi låg ofta och bytade placeringar. Sista varvet så är jag riktigt nära de två framförvarande bilarna och i sista kurvan missa BÅDA! Apex rejält och jag ser min changs att gå upp från 4:e plats till 2:a plats tyvärr så tyckte bakomvarande bil att även han skulle få plats i den kurvan…. detta slutade med att han drämmer till min bak fälg rejält och jag snurrar ut på gräset, lyckas komma upp igen och kommer i mål på en 5:e plats. Inte hel nöjd direkt men det gick undan rejält i detta heatet så jag får starta i 2:a ruta av G20 bilarna! Missade första rutan med 0,045sekunder puh tät racing eller?
Heat 2! Går till en början bra men märker relativt snabbt att något är fel på bilen, vi hade inte möjlighet att kontrollera hjulvinklarna efter sammanstötningen i heat 1 och det visade sig senare att höger bak har fått en mindre bra toe vinkel till följd av kollisionen. Första halvan av heatet går bra och vi ligger och slås om pallplatserna, i slutet av heatet känns det väldigt märkligt och bilen börjar bli mer och mer orolig. Två varv från mål flaggan känns det som om jag har punktering på vänster bakdäck bilen blir väldigt orolig i inbromsningar och har inget fäste i baken när det svänger höger!! Tappar helt klungan framför mig när jag får ett kast på bilen, får även en dålig utgång till raksträckan så bilen bakom kan lätt köra om…. ytterligare en 5:e plats…
Nu när vi kom hem gjordes en kontroll på hjulvinklarna och det visade då att höger bak har fått en rejäl smäll vilket gjort att bilen har gått ”krabbgång” inte så optimalt när man ska köra fort. Nu har vi gått igenom bilen och redan Söndagen den 23 Augusti sitter jag i bilen, denna gång på en bana som jag känner till desto bättre, Träningsdag på Ring Knutstorp där vi ska se till att bilen har blivit av med den överstyrning vi led lite av hela helgen!
Ses på banorna! Och ett stort tack till Audi Malmö som hjälper till att göra detta möjligt!
Andreas
www.Anderssonmotorsport.nu
www.facebook.com/AndreasAnderssonmotorsport