Racerapport från T4F racing på Ring Knutstorp 31/8-1/9
Nr 89 och 60 i V8
Team4food racing funkar bättre och bättre tycker jag. Tack o bra jobbat alla
Korta rapporten.
Det var speciella racedagar på många sätt. Ett tack till alla som gör bilracing möjlig. Speciellt de som lyckades få bort sjöarna som blev efter skyfall på banan ( se om Hyllinge ms hemsida har några bilder på det).
Grattis till alla som kom på pallen.
Till de stackarna som fick reda upp kaoset när teamen anlände på onsdagen.. extra tack!
Simon o jag körde tillsammans igen och bilarna var hela efter racedagarna. Bara tekniska problem.
Simon hade sin splitter väldigt låg när vi kom till banan och fick justera höjden på den istället för test. Jag körde testet och fick bättre fart på slutet innan drivaxel gick av.
Kval i regn på eftermiddagen. På fredagen blev det ett race i regn och ett i 99% torrt. Simon var bäst av oss. Han körde väldigt bra med tanke på att han inte kört på ett år.
Långa rapporten.
Alla däcktrycken satt hyfsat bra, förutom på kvalet då vi tog fel beslut. Vi kommer att bli bättre att lysssna på oss själva! Vår svarta ”old school” bok med historia från tidigare tävlingar lär oss vad vi gjorde tidigare och hur det blev.
Under testet så fick jag inte upp värmen i däcken. Jag sladdade, låste nästan upp bromsar, mm utan att komma rätt. Jag höll mig nästan på asfalten i Ronnie Petersson kurvan när jag gjorde bromplatta på höger bak. Jag följde sedan upp med samma manöver vid bakrakan innan hårnålen eller så var det tvärtom . Inget finns på bild som tur är, bara bara hur däcket såg ut efteråt. Det finns på bild. Jag körde även sönder drivaxlarna. Mekanikerna gjorde ett fantastiskt arbete o fick bytt ut dessa precis innan kvalet. Bra jobbat! Tack till alla runt om som hjälpte till med verktyg och kunskap . Jag trodde att det var game over för mig. Jag som är så positiv .
Kvalet gick ok även om det var extra halt med fel däcktryck. Min bil ”dog” en gång till men startade igen. Vi hade samma problem på Falkenberg. Men nu med fungerande drivaxel så var jag nöjd. Det är inget bra pep av mig själv för att köra snabbare . Vi såg efter kvalet att det var 30 liter bränsle kvar i tanken. . Onödigt tungt om det ska gå fortare, kan man tycka.
Mackan peppade både över radion och i depå. Tack. Hoppas att han låter Ninni säga ”box box” i radion någon gång. Hon längtar vet jag
Race 1 var i regn och jag startade dåligt. Simon gjorde en bättre start. Sedan fick jag behålla min plats under racet. Simon 10:a o jag 12:a.
Race 2 var torrt men med blöta partier runt banan. Jag började stressa redan på line -up med att bilen bara ”dog”. Nu hann jag se att bränsletrycket försvann när den dog. Efter 30 sek så kom trycket igen o bilen startade igen. Sedan kom nästa problem med att kopplingen ”gick upp i rök”. Den var på gränsen innan men ”start i backe” tog kol på det sista hoppet. Bilen rök koppling när vi körde ut och kopplingen var i princip obefintlig. Mackan fick höra det av mig över radion …typ 10 gånger. Panik från mig. Jag fick rulla och ingen provstart. Jag tryckte ner koppling som lät fruktansvärt la i växel höll på bromsen samt gasade samtidigt för att bilen inte skulle stanna eller driva iväg innan startlamporna slocknade. När lamporna slocknade så blev det, upp med koppling, släppa broms o gasa samtidigt och utan hjulspinn. Det lyckades bra och starten blev mycket bra. Jag försökte koppla de första varven, med det lilla som var kvar. Jag fick ge upp det o gilla läget. Att köra snabbt utan koppling är ännu svårare än med.. tycker jag. Men jag lär mig. Jag tappade platser men höll undan hyfsat. Tyvärr blev det en krasch och först blev det safetycar om sedan rödflaggades racet av. En bil hade hamnat i däcktraven. Han är ok hörde jag. Skönt. Jag rullade in till depåplatsen och fick bli puttad den sista biten in. Simon var i några goda bataljer under racet såg jag. Jag låg precis bakom. Vi var 4 som låg på rad ett tag jag tappade mer och mer och halkade efter ”häpp” dem. Som vanligt så kunde jag inte hålla farten över hela racet. Måste slappna av när jag kör. Lita på bilen och ha fokus. Det låter lätt men inte när det går på längden o tvären ibland
Simon blev 12:a och jag 13:e. Vi hade kul och det var många mekaniker och besökare kring bilarna. Tack till alla som kom till oss och de jag/vi hann tala med på ”knutan”. Trevligt. Ingen nämnd ingen glömd. Att vi försökte tala engelska ibland berodde på att vi hade en engelsktalande (boende i Holland) på besök.
Han och flera av våra besökare uppskattar just V8thundercars för de är roliga att se och höra.
Nästa tävling är finalen på Mantorp. Ses vi där?
Ronny Olsson