Arkivsida

STCC-säsongen summerad av Sturesons

STCC Stockholm. Foto: Jörgen Olsson

Den hade sina toppar och sina dalar. Kanske blev inte pallplatserna så många som planerat men avslutningen var fenomenal. Innan tolvan blir tretton blickar Johan och teamchef Per bakåt på årets STCC-säsong.IPS Motorsport hade mer eller mindre bestämt sig för att göra en satsning i den nya serien TTA när förutsättningarna snabbt förändrades. Snart stod två Volkswagen Scirocco-bilar i verkstaden och IPS Team Biogas var nu namnet på teamet. Erbjudandet om att driva två av Volkswagens fyra biogasbilar i STCC 2012 var för bra för att neka.

Säsongen rullade på och både team och förare kom snabbt underfund med bilarna. Att Patrik Olsson som kört biogasbil sedan de kom kunde dela med sig av sina erfarenheter hjälpte till.
Resultatmässigt blev det tyvärr något för ofta stolpe ut. Men säsongen hade självklart också flera ljusglimtar. Tävlingarna på Mantorp, Sturup, Jyllandsringen och självklart finalen på Solvalla var alla lyckade tävlingar för teamet. Just finalen där Johan tog två andraplatser och namnen Kristoffersson tog hem mästerskapstiteln till Volkswagen blev den perfekta avslutningen på säsongen.

Nu är det Johan och Pers tur att tänka tillbaka på säsongen som gått.

Johan blickar tillbaka

Vilket var årets race ur din synpunkt?

– Finalen på Solvalla var en succé, mycket publik, ny bana som överträffande förväntningarna och så två andraplatser i racen och en mästerskapstitel till Volkswagen. Det kunde inte vara bättre

Säsongens tuffaste konkurrent var?

– Ur sportslig synvinkel var det Johan Kristoffersson. Han gjorde ett otroligt bra jobb och levererade bra raceresultat och vassa kval i nästan alla läge. Ur ett annat perspektiv var Tomas Engström den tuffaste, han gjorde några konstiga kamikazeöverfall under säsongen.

Dråpligaste händelsen under året?

– Omstarten i Östersund när jag kolliderade med Patrik var inte bra.

Ett varv jag inte kommer att glömma i första taget?

– Första varvet på Solvalla race två glömmer jag inte. Jag startade långt ner men efter ett varv var jag med i toppen. Solvalla i regn var speciellt, blöt nylagd asfalt är otroligt halt och kräver lite speciell försiktig körning. Annars är jag riktig nöjd med ett kvalvarv på Mantorp och ett på Sturup. Det känns skönt att sätta ihop ett perfekt avvägt kvalvarv.

Två tillfälliga banor (Östersund och Solvalla) gjorde entré på STCC-scenen i år. Vad är dina intryck av de tävlingarna?

– IÖstersund reflekterade jag över alla vänliga och positiva människor när man anlände, problem var till för att lösas. På Solvalla imponerades man vilket otroligt jobb de lagt ner för att få till en racebana på en travbana

Hur fungerade samarbetet med teamkompisen Patrik Olsson under säsongen?

– Perfekt, Patrik var mycket lätt att arbeta med, inga konstigheter och kul att ha en teamkompis i en likadan bil som man kan diskutera öppet med.

Vad säger du om din slutliga sjätteplats i STCC 2012?

– Inga att skriva in i historieböckerna om, många race och resultat är jag nöjd med, men två brutna tävlingar på grund av Engström, en kollision i Östersund och ett dåligt kval från mig på Knutstorp är jag missnöjd med.

Hur var den gasdrivna Volkswagen Sciroccon att hantera? Var omställningen stor från det du tidigare kört?

– Turbofördröjningen var det svåraste att anpassa sig till. Det gäller att gå på lagom mycket gas i rätt tillfälle. Gasar du för mycket för tidigt spinner du sönder framhjulen, gasar du för lite och för sent så går det för långsamt, det är en hårfin avvägning som måste sitta i ryggmärgen. Framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift var inga problem att komma till rätta med.

Nu går den här typen av bilar i graven i STCC-sammanhang, kommer du att sakna dem?

– Personligen kommer jag inte att sakna bilarna, nu har man kört den typen av bil i många säsonger och det är alltid roligt med ombyte och prova på något nytt.Men det har varit ett framgångsrikt bilkoncept där Audi, BMW, Volvo, Seat, Chevrolet, Alfa, Honda, Opel, Peugeot och Volkswagen har satsat för att ta hem titlar.

Teamchef Per om säsongen

I början av säsongen gjorde du entré i teamets tredjebil, en rullstol. Vad var det som hände?
– Jag skulle hjälpa till och dekorera vår nylackerade trailer med nya sponsordekaler. Som vanligt är allt i sista minuten och brådis och när jag skulle klättra upp och sätta på skyddsräckena på ställningen välte den och jag ramlade olyckligt ned i betonggolvet och bröt benet. Ett komplicerat benbrott som nog tar en tid till att rätta till sig.

Vilket var årets race ur din synpunkt?

– För sportens och STCCs del är det Solvallatävlingen. Det var nog många som tvivlade på STCC när de presenterade sina idéer men Solvalla blev ur många synpunkter en fullträff. Även racet på Östersunds flygplats var en höjdare. Kanske konstigt att jag tycker dessa två var årets race då de inte kördes på permanenta banor när vi har så många fina permanenta banor. Vi behöver kanske även sådana här race för att locka ny publik på nya platser.

Jobbigaste stunden under säsongen?

– Då tänker jag direkt på två händelser, dels när jag låg på sjukhuset och fick följa årets första race på datorn och dels på Östersundsracet då Johan missuppfattade ”omstarten” och körde på teamkompisen.

Säsongens höjdpunkt för IPS Team Biogas var?

– När vi hade båda förarna på pallen och det hände två gånger, på Sturup och på Solvalla, också förstås Patriks förstaplats på Jyllandsringen.

Hur fungerade samarbetet med Patrik Olsson under säsongen?

– Det har fungerat mycket bra, Patrik hade erfarenhet från bilen och det är alltid en fördel för teamet.

Vad säger du om en fjärde- och en sjätteplats i STCC 2012?

– Det är vi inte nöjda med, visserligen var toppen i STCC oerhörd jämn och det var inte utrymme för några nollor i det gänget, tyvärr blev det för många sådana. Personligen hade jag hoppats på en pallplats totalt.

Nu går den här typen av bilar i graven i STCC-sammanhang, kommer du att sakna dem?

– Både ja och nej, standardbilsracing med olika bilmärke har sin charm men även nackdelar, det kan bli mycket dyrt när bilfabrikanterna lägger sig i leken och utvecklar bilar för många miljoner. Enhetsbilar är mer rättvist sportsligt men kanske inte lika roligt för märkesfansen.

Kommer IPS Motorsport att synas i depåerna under 2013 också?

– Det kommer vi troligen att göra, men än så länge är det skrivet i stjärnorna i vilket sammanhang, kanske bara som åskådare om det vill sig illa.

Besök gärna www.ipsteambiogas.se för ännu mer information.

Arkiv 2012