Guld i sikte för Volkswagen i SM-spurten i rallycross
Ring Knutstorp på lördag, Solvalla om två veckor. Slutspurten i rallycross-SM, RallyX, har börjat.
Volkswagen Dealer Team KMS tar sig an avslutningen med hög ambition. Målet är dubbla pallplatser i de avslutande framträdandena och, givetvis, SM-guld.
Med två deltävlingar kvar av årets mästerskapsserie är Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team KMS, tvåa i huvudklassen Supercar. Framför sig i tabellen har han bara Sebastian Eriksson, närmast bakom sig Robin Larsson.
– En trio i den nya, svenska rallycrossgenerationen som var och en redan visat att de håller mycket hög, internationell klass, säger Tommy Kristoffersson, chef i Volkswagen Dealer Team KMS.
Alla tre har under säsongen presterat toppresultat i VM. Eriksson ledde länge finalen i Höljes, Larsson var tvåa på Lydden Hill och Kristoffersson styrde sin Volkswagen Polo till en mycket meriterande tredjeplats i Belgien innan sommaruppehållet.
– Eriksson och Larsson är två riktigt vassa värdemätare. Att tävla mot killar som dem sporrar inte bara Johan, det ger tändvätska åt hela vårt team, konstaterar Tommy Kristoffersson.
Inför spurten på mästerskapet har Eriksson, efter den omdiskuterade domen mot Johan Kristoffersson i Strängnäs, ryckt åt sig en ledning på tolv poäng. Kristoffersson var först över mållinjen men flyttades ner till sjätte plats eftersom han kört finalen med två begagnade, icke märkta däck.
– I vår strävan att plocka in det försprång Sebastian Eriksson skaffat sig får Ole Christian Veiby en viktig roll. Vi tror och hoppas att han ska kunna klämma sig in mellan Johan och Sebastian i de tävlingar som återstår. Förhoppningsvis kan vi få hjälp av ytterligare någon eller några förare.
Hittills i år har Volkswagen Dealer Team KMS inte missat pallen en enda gång i SM. Johan Kristoffersson var trea i premiären på Ring Knutstorp och vann hemmatävlingen i Arvika. I Strängnäs blev det en tredjeplats för Veiby.
– Att få se både Johan och Ole Christian på samma pall i de sista två deltävlingarna är vad vi siktar på. Vad Johan kan vet vi redan, men vi vet också att Veiby har den kapacitet som krävs.
Som en direkt följd av däckproblematiken i Strängnäs har STCC AB justerat reglementet. I de två sista deltävlingarna får varje förare disponera ytterligare två däck.
– Det har varit en hel del diskussion om däck den senaste tiden, men dialogen med STCC har förts i positiv anda och med mästerskapets bästa som en given utgångspunkt från båda parter, säger Tommy Kristoffersson och tillägger:
– För oss i Volkswagen Dealer Team KMS är det viktigt att vi, i vår gemensamma strävan att bygga upp ett riktigt bra mästerskap, kan levereras en produkt och en show som attraherar såväl publik som media och våra samarbetspartners. De två sista deltävlingarna i år är otroligt viktiga i införsäljningen av 2015 års mästerskap.
(Evenemang: 2014-08-22–2014-08-23 STCC Kvällsposten Newsrace)
(Bild: 7657)