Arkivsida

Jamina möter Alf & Eva Nordin

Alf & Eva Nordin. Foto: Jörgen Olsson
Mina damer och herrar, ärade läsare, låt mig presentera, hans majestät av säkerhet, Alf Nordin och hans underbara fru Eva Nordin. Dessa två har verkligen lagt ner tid, själ och en stor portion kärlek i klubben.

Alf och hans fru Eva växte upp i Kivik och har varit ett par sedan 1964.

Jag tror att Alf är den första som på frågan “när väcktes intresset för motorsport?” Svarar; “ Jag tyckte inte om bilar när jag var barn.” Det hade ni aldrig kunnat gissa!

Fram till 11-12 årsåldern tyckte Alf att alla motorfordon var obehagliga. Han var på sin första motortävling 1953, Speedway på Nybrofältet i Ystad. Han fick en glass och var glad tills glassen förstörs då den blir full av kolstybb, en blandning Alf ej vill rekommendera. När Alf är i tidiga tonåren försvinner rädslan och obehaget kring motorfordon, och en underbar kärlek växer fram istället. Nu gillar Alf motorfordon, både med två och fyra hjul.

I början av sitt liv jobbade Alf som typograf men fick ett jobb som vikarierande brandman, idag vet vi ju alla vilken karriär han valde.

Av någon anledning, som Alf för sitt liv inte kan komma ihåg varför, så är han och en kompis på ett klubbmöte i Kågeröd. Där träffar han Olle Gran, och när Olle får höra att Alf jobbar på brandkåren, så sätter han klorna i Alf, för det behövdes brandmän i klubben. 1966 i april är Alf på sitt första funktionärsuppdrag som brandfunktionär.

När Alf engagerar sig i HMS så följer även Eva med. På den tiden så räknade man varvtiderna manuellt, inga maskiner eller annan teknik. Huvudet på skaft och ett sinne för siffror, det är vad som behövs och det har Eva. Evas utbildning inom handel kommer till god nytta på Knutstorp. Det var ett tio tal personer som satt i ett litet vitt hus uppe i backen, mitt emot start och mål. Framsidan hade en lucka som på en gammal hederlig kiosk som öppnades.

Tidtagningschefen och varvräkningschefen lämnade över siffrorna till Eva och dom andra som sedan räknade så pennorna glödde.

1969 går Alf brandmans utbildning och 1973 blir han Säkerhetschef på Ring Knutstorp.

1970 går Eva med i damklubben.
Det behöver väl inte sägas att säkerheten på motorbanorna är något som ligger Alf varmt om hjärtat. Alf berättar att på den gamla banan så stod brandfunktionären på postering med en brandsläckare vid sin sida. När Alf säger att han förbjöd brandfunktionärerna att ha på sig träskor så blev min reaktion
VA….. Träskor. Jo, det hade vissa på sig och det var inget konstigt DÅ.

Tur för oss alla att tiderna har förändrats och att säkerheten har fått en så stor betydelse i motorsporten på alla nivåer.

Trots att FIA kostar alla en del pengar så menar Alf att det säkerhetsarbetet som FIA arbetar med är mycket viktigt. Utan det arbetet så hade det funnits mycket bristfällig utrustning och osäkra banor. Det är med de avgifter som betalas in till FIA som dom har möjligheten att göra alla rigorösa tester. FIA testar allt från hjälmar, overaller, säkerhetsbälten, stolar mm. De testar även olika säkerhetsanordningar runt banorna så som balkar och skyddsnät.

Innan olyckan i Karlskoga där en bil kör av banan och ut där det stod publik så fanns det inga räcken som skyddade. Nu finns räcken runt nästan hela banan. Alf glömmer aldrig den olyckan.

På Knutstorp har det också varit svåra olyckor och Alf minns en pressfotograf som står över en skadad person som låg på en bår. Fotografen stod med ett ben på vardera sida om den skadade personen och fotade personens ansikte. En av funktionärerna blev så rysligt arg att han gick fram till pressfotografen och sparkade honom med sin sko på skenbenet. Min tanke går direkt till James Hunt som slår ner en journalist som ställt opassande och direkt elaka frågor till Niki Lauda under en presskonferens bara sex veckor efter Niki´s svåra olycka 1976. Pressfotografen på Knutstorp sa inget utan tog bara sin kamera och gick. Vi får hoppas att han lärde sig något av den händelsen.

Om man skall försöka se något positivt i olyckor och förarna som har offrat liv och lem för motorsporten så är det väl att det inte har varit förgäves. Deras gåva till oss, att vi alla skall ta säkerhet på största allvar. Att rädda liv och undvika svåra olyckor så att motorsporten, som är älskad av så många, kan leva vidare. En hedrande tanke går till unge Anthoine Hubert och olyckan på Spa i Belgien 2019. Säkerhetsarbetet. som Alf och alla andra gör och har gjort genom åren för att öka säkerheten på alla nivåer inom motorsporten bidrog antagligen till att inte flera skadade sig illa under den ödesdagen. Två av fyra kunde ändå ta sig in till depån på egna ben vilket vi får vara tacksamma för.

När Alf började som säkerhetschef jobbade han nära med Carl Axel Wallman som är läkare. Carl Axel är som Alf en av dom som har gått i spetsen för den ökade säkerheten och medvetenheten om vikten av bra brand och vårdpersonal på plats vid tävlingar. Alf säger att kvalitén på medical-säkerheten ökade väsentligt när HMS köper in sina första ambulanser.

Både Alf och Carl Axel jobbade som säkerhetsfunktionärer på Anderstorp 1973 – 1978 då F1 kördes där. Alf säger att den bästa tävlingen var ändå den på Anderstorp 1969 då F3 körde och Ronnie kom på första plats och Reine kommer på andra plats (på 20 varv skiftades ledarplatsen 21 ggr).
Ååååååå vad jag önskar att man hade fått vara med då.

Under dessa åren är Eva aktiv i Damklubben. Eva var kassör i damklubben i många år och även tävlingskassör. På den tiden var det mycket pengar i omlopp under en tävlingshelg. Bara publikintäkterna gav stora summor. Så pass att man hade väktare med sig när man på Söndagen skulle köra och lämna pengarna i en bankbox. Eva berättar att när hon var tävlingskassör så beställde hon växel på Handelsbanken i Lund. Det rörde sig om 15 – 20 tusen kronor som hon fick i en kasse som hon sedan cyklade genom stan med. Eva har även jobbat och varit chef för anmälnings sekretariatet samt biträdande tävlingsledare under EM i rallycross.

För Eva har åren i HMS handlat mycket om mötet med människor och nya vänner. Inte så mycket om tävlingarna. Alf har haft turen att få både tävling och vänner för livet. Kanske har jag sagt det innan men för mig som inte varit med i en klubbgemenskap tidigare fascineras av alla dessa vänskaper och glädjen som går som en röd tråd igenom alla de historier jag har hört.

Under Alfs år som domare och förbundsdomare så sker omskrivningar av reglementen. Tävlingsledningen är dom som dömer ut straffen och om en protest gällande ett beslut lämnas in så tittar domarna på det. Alf var med vid omskrivningen av det nya reglementet. Tidigare var det alltid domarjuryn som dömde i alla situationer.

Första domaruppdraget var på Anderstorp och ”Mentorn” Valter Nilsson var förbundsdomare vid detta tillfället.
1983 gör Alf sitt första uppdrag som SBF-förbundsdomare, lite nervöst var det.

Alfs uppdrag och allt han har gjort under sina 54 år i klubben är imponerande och listan är lång.

1966-04-23 är han på sitt första funktionärsuppdrag på Ring Knutstorp och sedan har det bara rullat på. En del av Alfs roller:

Brandfunktionär.
Säkerhetschef.
Säkerhetsfunktionär vid alla F1-tävlingarna på Anderstorp.
Domare och förbundsdomare både nationellt och internationellt.
Tävlingsledare (Bl. a. Kvällsposten Newsrace )
Medlem i HMS styrelse – Klubbsekreterare.
Medlem i Södra BF:s styrelse
Förarutbildare.
Uppdrag i SBF RA-utskott.
SBF RA-banbesiktare.
SBF Ordf banbesiktningskommittén

1993 tilldelas Alf SBF:s guldratt.

Idag är det Alf och Bosse Runbjörk som, på SBF:s uppdrag, besiktigar Svenska racing- banor. Under de 16 åren som Alf har arbetat med besiktning av banor så har kvalitén på våra banor ökat avsevärt.

Det har varit en intressant eftermiddag hos Alf och Eva och jag måste bara dela med mig av en sak till. När Alf och Eva var på F1 i Monaco för många år sedan så tog dom en promenad nere i hamnen där de fina båtarna ligger vid kajerna. På en av båtarna var det champagnebjudning. Ni kan aldrig gissa vem som var på båten och drack champagne. Gunnar Nilsson. När han ser Alf och Eva kliver han av båten och står en lång stund och pratar med dom. Det är stil på våra HMS förare.

När jag inser att Alf snart är 78 år och att han kanske inte vill vara aktiv så många år till så skrattar Alf och säger att han tillhör de som är på väg ut. Kanske är han på väg ut men jag tror att Alf har gjort ett så stort avtryck att han inte glöms.

Jamina Loxly

Arkiv 2020