Arkivsida

Jamina möter Bertil & Karin Larsson

Karin & Bertil Larsson. Foto: Jamina Loxly
Mötet med en Svensk mästare

Svensk mästare, låter häftigt i mina öron. Kanske för att jag aldrig själv har presterat något på den nivån inom idrott. Att ha det drivet och den fokusen, ja det är ingen dålig prestation.

Bertils resa genom motorsportens värd började redan som liten grabb så som för många andra med ett brinnande intresse för motorsport. Bertil växte upp i Saxtorp i närheten av motorbanan där hans föräldrar hade lanthandeln. Han berättar att dom brukade hyra ut rum till förare som var där och tävlade. Dessa förare ristade in sina namn i golvplankorna men tyvärr renoverade han far och slängde ut dom brädorna. Bland dessa namn fans en del stora profiler som hade varit roligt att ha idag. En bit av motorsportens historia.

På Saxtorps banan hade man cykelcross och Bertil var ofta där och cyklade som ung grabb. Där var alltid öppet så man kunde åka dit när man ville. De första GP och motorcross tävlingarna i Sverige gick på Saxtorp redan 1947. Då mins han att man var där och tittade. Bertil är då 9 år gammal. Han tyckte att han bodde så bra. Han cyklade mellan sitt hem och Arlöv och mellan hemmet och Saxtorp. När han berättar om detta skrattar vi gått och undrar om det finns något barn idag som skulle cykla 1 mil för att titta på sin favoritsport. En allvarligare tanke blir om man idag hade vågat låta sitt barn cykla så långt själv. Tiderna förändras och inte alltid till det bättre.

Nä nu blev det lite för allvarligt.

I Arlöv var det speedway tävlingar och det var upp till 10 000 åskådare på den tiden.

1956 körde han tusen meter två gånger på Jägersro och kom tvåa båda gångerna. Han var lite fabriksförare till Husqvarna. Han tävlade tillsammans med Allan ”Poppe” Nilsson som har varit svensk mästare i speedway och HMS förare. Dok fick han inte tävla för hårt mot Allan om han skulle få saker av Husqvarna. Bertil skrattar och säger att det inte var på så stort allvar efter som Allan var bättre en honom och att preja av varandra var det inte tal om.

Bertil har både tävlat och meckat med motorcyklar. Man byggde en varje vinter som man sedan tävlade med under säsongen. Han köpte bland annat en av Kaj Bornebusch motorcyklar med sidovagn.

1957-58 var Bertil distriktsmästare i Trial.

1961 börjar Bertil köra sidovagn. När han körde sin första tävlade på Lernacken i Malmö var det ca 3 000 åskådare men på Knutstorp var det ca 13 000 åskådare. Kan man dra slutsatsen att motorsporten inte är lika förankrad i Malmö som den är längre upp i Skåne.

Bertil berättar att på 60 och 70 talet var HMS bäst i välden på sidovagn. Härligt. Vi har mycket att vara stolta över i vår klubb. Bertil är en av dom som har skapat denna fina historia kring HMS. Tyvärr hade han inte tiden som krävdes. Många slutade att jobba och gjorde inget annat än att tävla men Bertil hade familj och barn att försörja. Bertils fru Karin har alltid stöttat Bertil. Karins familj är också motorsport fantaster och själv har hon kört funktionärs trial och vunnit sin klass. Detta var 1963 och Karin var då gravid. Karin har också varit aktiv i damklubben som fanns på den tiden.

Barnen har så klart varit med mycket och yngsta dottern Åsa har kört roadracing och varit aktiv i HMS.

Bertil har varit starter i motocross, Bandepåchef och suttit med i styrelsen.


Han har kört mycket tävlingar både här hemma och ute i Europa bla i Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike. På den tiden fick man lite betalt så det gick i alla fall runt. Man bodde enkelt i tält och med ett litet gasolkök. Bil och släp med motorcykel och reservdelar stod utanför tältet där det fick stå orört hela natten. Vilka tider.

1970 vinner Bertil SM i sidovagn.
1971 var målet Europamästare men tyvärr skadar han sin axel. Det var på en Tävling i Tyskland. En vattenläcka på rakan gjorde att Bertil flög av sin cykel när den fick tvärstop. Han landar på en sten och skadar axeln väldigt illa. Bertil ville hem till varje pris så läkarna la bara om axeln trots att det stack ut benbitar och sedan åkte dom hem till Lund där han opererades. Han minns dok att någon erbjöd honom lite rom och det hjälpte lite mot smärtan. Och så var den säsongen över.

1972 gör han uppehåll och har inte bestämt sig för om han skall börjar igen…….

Bertil menar att på 50 60 70-talet hade vi god ekonomi och motorsporten i Sverige blomstrade. Vi låg i framkant som han uttryckte det. Idag är det för svårt att få sponsring. En Holländare kan lätt få ihop 1 000 000:- medans en Svensk får slita för att få ihop 100 000:-. Detta gör att vi har hamnat på efterkälken tror Bertil. Då låg alltid Sverige i topp men det gör vi inte idag så på så vis har det blivit sämre men mycket har också blivit bättre. Publiksiffrorna har fortsatt att vara stora i Europa men inte här hemma och det påverkar ju också.
Han tycker att Hyllinge motorsällskap är en bra och trevlig klubb att vara medlem i. Det är alltid lika trevligt att träffa alla vid olika tillställningar som klubben har så som lucia möte och årsmöte.

Avslutningsvis så måste jag skriva om en dansk journalist som skrev om Bertil vid ett tillfälle och var riktigt vitsig med ord. ”Bertil är Nordens största motorman just nu, han är 2 meter lång. Bertil tyckte inte att det var så kul just då men nu skrattar han åt minnet.

Tack så mycket för pratstunden Bertil och Karin.

Jamina Loxly

Arkiv 2017