Ronnie Peterson’s utklassar konkurrenterna och kraschar!

Till Kvällspostens Newsrace på Ring Knutstorp hade Ronnie med sig det värsta som fanns i standard-vagnsväg, en fabriks-BMW 3,0 CSL, med en 24 ventilers, 3.5 liters motor på 420 hästkrafter.
Programblad framsida Newsrace 1974.

För säkerhets skull var stallet på plats flera dagar innan tävlingen för att testa ut bl.a. en låsningfri bromsanordning. Ronnie sätter träningstiden 1.03.9, med sin 420 hk BMW, vilket är exakt 2.5 sekunder under gällande varvrekord.

I racet var Ronnie på sitt allra värsta åkhumör när han stundtals på tre hjul lekte med konkurrenterna. I första heatet körde han ifrån motståndarna med två sekunder per varv. Ronnie segrade lätt.

I andra heatet fortsatte uppvisningen – tills bara något varv återstod. Då sprack plötsligt en bromsskiva mitt itu på den långa raksträckan, där det går som allra fortast. I 200 knutar for Ronnie baklänges av banan, slog sönder BMW:n ganska rejält men kunde själv oskadd hoppa ur bilen, om än något omtumlad.

På sin korta promenad längs rakan tillbaks till depån hittar Ronnie ena halvan av bromskivan. Försiktigt lägger han den varma skivan i hjälmen, så att han kan bära den med sig tillbaks till teamet. Det var kanske ingen bra idé, det där med låsningsfria bromsar…

Kurvan efter raksträckan kallades för Såghuskurvan. Efter denna händelse byttes namnet till Ronnie Peterson kurvan.

Conny Andersson vinner båda F3-racen.
Gunnar Nilsson deltar i F3-loppet.

Arkiv 1974