Arkivsida

STCC helg från Tävlingsledarnas synvinkel.

STCC. Foto: Jörgen Olsson
En STCC helg för tävlingsledningen börjar inte kl 09:00 på fredagmorgon när bilarna rullar ut på banan utan den börjar egentligen så fort målflaggan går från förra årets tävling.

Då går man igenom vad som har gått bra och mindre bra som vi tar med oss till årets tävling.

I slutet på förra året börjar man fråga runt om alla som var med förra året är sugna, förhoppningsvis är dom flesta det, men det finns alltid några poster som man måste hitta nytt folk till eller mer folk där det fattades förra tävlingen.

29/1 har vi första organisationsmötet där vi går igenom alla chefsposter och får namn överallt samt informerar det som finns.

I mars är det CL kurs där man går igenom nya regler och om det är något nytt inför säsongen. Året går i FIA: S tecken på engelska så det är mycket faktatermer att hålla reda på.

12/3 har vi nästa org. möte med ytterligare info och ser till så alla har koll på sina projekt.

Nu börjar det bli tid att få fram alla tillstånd och allt pappersarbete som behövs för att vi ska få lov att köra en tävling. Nu öppnas det också upp en dropbox där allt som ska bli officiellt läggs upp så de som behöver kan plocka ut sina saker. Ca 15 pers som behöver ha tillgång till den.

Efterhand börjar tidsscheman och även minutscheman trilla in och de ska gås igenom så vi kan ha den som vår bibel när vi sen ska köra racen. Är det inte rätt här kan det gå riktigt illa under tävlingshelgen. Alla procedurer och tider ska in. Här är det hög tid att börja gå igenom reglementen för det är olika lite överallt. Denna tävling har vi 2 klasser med rullande start och det gäller det att ha koll på.

Emellanåt så kommer det in mail med frågor om man har tänkt på ditt o datt. Ofta så kan man svara ja då, men lika ofta får man sig en tankeställare och får dubbelkolla eller erkänna att man har missat. Det är superbra med många ögon som kollar en för det är mycket som inte får missas. Nu är vi uppe i minutschema nr 7.Helt plötsligt kommer man på att det ska vara test under hela torsdagen vilket innebär att alla som ska in i nedre depån i princip inte kan flytta in på hela den dagen. Allt är till för att lösas. Givetvis så löser depåchefen detta lilla problem med att vara på plats redan onsdagskväll.

16/4 hålls det sista org. mötet där vi är ca 25 st vilket är helt otroligt engagemang. Så pass så vi fick byta lokal. Detta möte är oftast bara en avstämning så att allt är under kontroll. Minutschema nr 10 trillar in. Alla tillstånd är klara och allt känns ok ca 2 veckor innan tävling. PM 1 är klart och skickas ut.

Tyvärr får vi reda på att alla de fordon som skulle komma inte löses, men med motorbanans och klubbens resurser tillsammans så reder vi ut fordonsflottan som saknas.

I början på tävlingsveckan dyker minutschema nr 13 upp och nu tycker man att allt ser bra ut. Nej då vill man ev ändra på tidsschemat för TV och vi får ytterligare uppdateringar. Alla dessa scheman ska kollas igenom och se så att det stämmer med de ändringarna som är sagda. Sten är den som fixar och donar med scheman och vi andra bara kollar igenom.

Från onsdag em har vi folk på plats för att se till så depån blir rätt uppställd, alla brandgator har rätt mått osv.. Ett gediget arbeta för att få allt att se propert ut.

Torsdag börjar med test och merparten av tävlingsledningen är på plats vilket är jätteskönt så man kan stämma av småsaker under dagen. Minutschema nr 17 på ingång och då hoppas man att det ska vara det sista. Testen flyter på utan konstigheter och depån fylls upp efterhand. Besiktningsfolket börjar trilla in med kaffet i högsta hugg. Kamerasystemet uppbyggt och håller på att justeras in av de som ska sitta på den positionen. Dags för dagens första möte, domarmöte kl 16:15 där vi går igenom alla ändringar och nyheter som dykt upp i veckan.

Förarmöte Ginetta och V8TC kl 17:00,Porsche teamchefsmöte kl 17:30.

Dags att plocka in det sista och sen hemfärd ca kl 18:30
Fredag är det test och kvaldag som börjas med 3 st förarmöten. Formel och GT kl 08:00. STCC kl 08:30, Porsche kl 09:00. Mitt i detta ska det också hållas möte med alla funktionärer så de vet vad som ska göras och ev nya ska gå kurs. Några är på plats i tornet för att dra igång spektaklet kl 09:00 och jag + Emma håller fortfarande möte som avslutas med lite alkotester på förarna. Är på plats i tornet ca kl 10:00. Nu fokuseras det på racing så mycket det går. Em kör vi kval och olika typer av kval i många klasser så här gäller det att ha koll när det ska flaggas av och dras igång igen. Tidschemat håller exemplariskt med 1 min o 30 sek försening. Ett briefing möte hålls i tornet med de som varit där under dagen för att se om vi behöver justera något till morgondagen. Funktionärerna som stått ute längs banan får en liten genomgång och dags för hemfärd för de flesta. Dags för nästa möte med alla STCC förarna för att diskutera körstandard och bedömningsnivåer under säsongen. Hop plock och hemfärd ca kl 20:00. Visst ja nu dök minutschema nr 18 upp, dock bara med mindre justering som vi inte behövde släppa ut till alla.

Lördag och tävlingsdag. Härligt att kunna vara med på funktionärsmötet och se all glädje och entusiasm som sprudlar ibland frukostbullar och kaffekoppar. Våra köksor håller samma höga standard som förra året.

Warmup STCC och sen drar vi igång med första tävlingen. När vi flaggar av så är vi redan inne på nedräkning nästa start vilket gör att alla måste fokusera enormt för att kunna hålla tiden. Våra bärgare gör ett underbart jobb så vi kan gå till lunch i tid. Endast någon liten bestraffning med böter för att man inte haft plattor under domkrafterna.

Em med en slottid i TV med 2 min marginal. Kan vi hålla det tänker alla? Första racet och en större krasch in i balk, skit också tänkte man och såg tv producenten gråta tårar. Någon minut senare ytterligare en stor balkkänning och dagen skulle vara förstörd.

Nu tar alla stora krafter vid och vi lyckas tillsammans få till alla balkar så det är kördugligt med endast 5 min försening till nästa start. Det rullar på, med diverse bestraffningar och samtal med förare, dock inga större ilskna miner utan vi är överens förarna och jag. En liten incident eftermålflagg där en förare inte körde som man ska fick ett gult kort för den bedriften.

STCC 2 startar exakt på klockslag och jag misstänker att tv producenten suckar djupt av lättnad. Sista racet har jag lite case och ringer in vår allt i allo för att ta hand om sista racet vilket är väldigt skönt så vi kan ta det andra i lugn o ro. När allt tros vara iordning så dyker det upp en förare som tycker att han har blivit påkörd och vi får givetvis titta på detta. Hittar inget på tv bilderna i ett första skede. Dags för briefing av tornpersonal samt resten av tävlingsledningen som stått ute. Vi konstaterar att det har gått fruktansvärt bra under hela helgen. Funktionärsmöte och sen bara ett domarmöte kvar tror man. Då har våra kära bitr. som sitter och kollar tv bilder hittat incidenten som påpekades av en förare och det blir dags för ytterligare förhör fram och tillbaka. Efter många o långa diskussionerblir kontentan 4 sek tidstillägg på den ena föraren så han hamnar bakom den han körde på. Nästan alla överens om att det var en bra lösning.

Domarmöte och genomgång med teknikerna.

Sista städningen i tornet, sen är det äntligen hemfärd och det känns som en golgatavandring genom depån där man är helt uttömd på energi. Kl 19:45.

Efter någon dags betänketid så kan man säga att vi har landets bästa organisation för att köra racingtävlingar på SM nivå. Stort tack till alla 140 ideellt arbetande funktionärer som var inblandade under helgen.

Detta är en STCC helg från ögonen på en tävlingsledare.
NU börjar planeringen inför nästa års premiär. På återseende

Martin Fredriksson
Tävlingsledare
Hyllinge MS

Arkiv 2018