Vrams GP 1933

Ur Programbladet från FIA EM Historic SuperPrix 1994
Artikelbild.

ÅRETS STORA HÄNDELSE PÅ RING KNUTSTORP
– EN HYLLNING TILL VRAM GP 1933!

Till årets Historic Superprix har HMS beslutat att rikta en speciell hyllning till Vrams GP, som gick en enda gång år 1933. Tävlingen, som arrangerades av KAK, blev på grund av en svår olycka med fem inblandade bilar, inte den succe man hade hoppats och det dödsfall som blev följden av olyckorna gav den slutgiltiga dödsstöten för arrangemanget.

Bra tyckte säkert många, men de 100.000 åskådare som kantade banan den 6 augusti 1933 var säkert av en helt annan mening. Det är sextioett år sedan som startflaggan föll vid Norra Vram och fältet av bilar gav sig ut på den slingrande vägen från Norra Vram via Södra Vram, Kågeröd, Stenestad och så tillbaka till utgångspunkten. De verkliga fartvidundren från den har tiden fanns representerade, som t.ex finländaren Karl Ebbs vita Mercedes SSK, som likt en blixt sköt förbi åskådarna som kantade vägen. 10.000 åskådare på träningen! Ja, det är faktiskt sant, även om man idag har svårt att tro dessa siffror, för redan klockan 4 på morgonen före loppet, då förarna tränade på den avspärrade vägen, fanns dessa 10.000 människor på plats för att åse dåtiden fartåk rattade av sina förare.

Storfavorit var den franske föraren Louis Chiron, som allmänt ansågs lätt köra hem första priset på 10.000:- med sin Alfa Romeo. Även den italienske markisen Antonio Brivio, svenskhoppet Pewe Wide-gren och engelsmannen Whitney Straight hörde till storfavoriterna. Extratåg från hela landet hade satts in och bilar, MC och vanliga cyklar fraktade resten ut till skådeplatsen. En tältmetropol med 25.000 till-fälliga innevånare slogs upp vid Böketofta. Tolv långa tremila varv skulle nu förarna avverka innan prisbuckla och de 10.000:-skulle finna sin rättmätige ägare, men bara efter knappt några minuter kan åskådarna se hur en pelare brandrök växer i storlek bara någon halvmil bort. Svensken Carl Börje Dahlin leder loppet före kopplet jagande bilar i sin Mercedes Benz, då han får en våldsam sladd i böjen i Södra Vram. Bilen kastas mot en ledningsstolpe som knäcks och Dahlins mekaniker Erik Lafrenz slungas ut på vägbanan och dödas när han blir överkörd av den svenske Fordföraren Olle Bennström, som inte hinner göra någon undanmanöver. Ett hus brinner ner till grunden, en mekaniker får sätta livet till, ja, det är inte underligt att man än idag talar om den ökända GP-kurvan i Södra Vram. Hur som helst, tävlingen måste fortsätta, fast utan favoriterna Chiron och Widegren. Den italienske markisen Brivio skaffar sig snabbt ett grepp om tävlingen och vinner med snittfarten 124,4 km/tim före Straight, norrmannen Björnstad, Ebb och svenske Bugattiföraren Åke Johansson.

Som kuriosa kan nämnas att den idag så världsbekanta författarinnan Astrid Lindgren var tävlingssekreterare. Något som skulle var intressant att höra henne berätta om.

Roland Fröjd och Roland Haraldsson, två entusiaster med bilar av den har typen som tävlade 1933, vill tillsammans med HMS försöka återskapa ett typ av ”down the memory lane” för att hålla denna stortävling i minne. Vi gör ett försök att finna ett lämpligt format för detta evenemang i år, för att till nästa år verkligen återkomma i stor stil, men till det återkommer vi. Njut av Roland Haraldssons fina Riley GP-racer, en bil som alla kan se helgen 2-3 juli ute på den än idag befintliga vägsträckningen som omfattade Vrams GP 1933.

Arkiv 1994