Vrams GP 1933

Om Sveriges sommar Grand Prix

i Vram 8 Augusti 1933.

Efter framgångarna med sina vinter-GP (1931, 1932 och 1933) beslutade man hos KAK att arrangera ett sommar-GP enligt kontinentalt mönster.
En lämplig bana fann man i Skåne, närmare bestämt i trakterna kring Norra Vram.

Loppet arrangerades alltså inte av Hyllinge Motorsällskap, som ju inte bildades förrän 1948, men den än idag befintliga vägsträckningen går inte långt ifrån dagens Ring Knutstorp.

Banan gick på den slingrande grusvägen från Norra Vram via Södra Vram, Kågeröd, Stenestad och så tillbaka till utgångspunkten. Banan var 29 km och kördes 12 varv kördes vilket blev 348.011 km. Den 6 augusti 1933 gick loppet av stapeln.

De verkliga fartvidundren från den har tiden fanns representerade, som t.ex finländaren Karl Ebbs vita Mercedes SSK, som likt en blixt sköt förbi åskådarna som kantade vägen. 10.000 åskådare på träningen! Ja, det är faktiskt sant, även om man idag har svårt att tro dessa siffror, för redan klockan 4 på morgonen före loppet, då förarna tränade på den avspärrade vägen, fanns dessa 10.000 människor på plats för att åse dåtiden fartåk rattade av sina förare.

Europas bästa förare var anmälda, bland andra några från Scuderia Ferrari.
Storfavorit var den franske föraren Louis Chiron, som allmänt ansågs lätt köra hem första priset på 10.000:- med sin
Alfa Romeo. Även den italienske markisen Antonio Brivio, svenskhoppet Pewe Widegren och engelsmannen Whitney Straight
hörde till storfavoriterna. Extratåg från hela landet hade satts in och bilar, MC och vanliga cyklar fraktade resten ut
till skådeplatsen. En tältmetropol med 25.000 till-fälliga innevånare slogs upp vid Böketofta.

När startflaggan föll vid Norra Vram och fältet av bilar gav sig iväg kantade 100.000 åskådare banan. Tolv långa tremila varv skulle nu förarna avverka innan prisbuckla och de 10.000:-skulle finna sin rättmätige ägare, men bara efter knappt några minuter (efter 6 km körning) kan åskådarna se hur en pelare brandrök växer i storlek bara någon halvmil bort. Svensken Carl Börje Dahlin leder loppet före kopplet jagande bilar i sin 7 liters Mercedes Benz, då han får
en våldsam sladd i böjen i Södra Vram. Bilen kastas mot en ledningsstolpe som knäcks och Dahlins medföljande mekaniker
(sådan fanns alltid med) Erik Lafrenz slungas av bilen ut på vägbanan och dödas när han blir överkörd av den svenske
Fordföraren Olle Bennström, som inte hinner göra någon undanmanöver. 11 bilar blev inblandade i kollisionen och när
ca 170 liter bensin rann ut, lutade vägbanan mot en villa, som tog eld och brann ner till grunden. Det är inte underligt att man
än idag talar om den ökända GP-kurvan i Södra Vram. Huset som ligger där nu, kallas för Villa Grand Prix.

Hur som helst, tävlingen måste fortsätta, fast utan favoriterna Chiron och Widegren.
Den italienske markisen Marquis Antonio Brivio i en Alfa Romeo 8C-2300 Monza
skaffar sig snabbt ett grepp om tävlingen, satte snabbaste varv,
och vinner med snittfarten 124,4 km/tim före Straight, norrmannen Björnstad, Ebb och svenske Bugattiföraren Åke Johansson.

(På fjärde plats kom svensken Harry Larsson MAS i en A-Ford.??)

Som kuriosa kan nämnas att den idag så världsbekanta författarinnan Astrid Lindgren var tävlingssekreterare.

Tävlingen blev på grund av olyckan, inte den succe man hade hoppats på och dödsfallet som blev följden av olyckan gav den slutgiltiga dödsstöten för arrangemanget.
Den kritik som följde efteråt gjorde att KAK inte arrangerade någon tävling förrän 1936, då det fjärde och sista Vinter GP på Rämen ägde rum.

Text bearbetat av Mikael Persson.

Merparten av artikeltexten kommer från HMS Bladet (författare okänd). Några tillägg inklippta från artikel i Classic Motor Magasin av Jan Ströman.

Hyllinge Motorsällskap är lovade autentiska bilder från Sveriges Grand Prix i Vram 1933,
dessa kommer att publiceras så fort vi har fått dem. Har du mer info och kanske bilder så tas dessa emot tacksamt. webmaster@hyllingems.se

Bilder

–>

Programmet till Sveriges Sommar Grand Prix 1933 hade detta granna omslag.
Affischerna, som synes i hela landet, såg likadana ut.

Omslaget till HMS Bladet nr 1 1995. Bilden är tagen vid Vrams Grand Prix 1933 och visar någar Alfor som deltog i tävlingen.

Ur HMS programblad 24 April 1966 för SM i Hastighets-tävlingar Bilar.
En verklig ’godbit’. Karl Erik Fröjdh har uppvisningskört på Ring-Knutstorp
med sin fina Alfa-Romeo. Denna fullblodsracer kördes i Vram-loppet vid Kågeröd 1933 av P.W Widengren.

Ett sådant här märke erhöll deltagare i Vrams-loppet 1933.

Evenemang: 1933-08-06 Sveriges GP