HMS News

Racereport JMB Racing, Långlopp Falkenberg

Racereport JMB Racing

Falkenbergs Motorbana 15/6 – 2002

Man märker när det börjar närma sig race. Man får ett litet oroligt beteende och är stundtals frånvarande i tankarna, alla som har provat känner igen det. Torsdagen ägnade åt att packa alla grejor och titta över bilen, det är mycket grejor som skall med. Mycket av grejorna är ’bra att ha grejor’, det är surt om man skulle tvingas att bryta pga. av att man saknar någon liten slang, rem eller reservdel. På fredagen fick Bengt de nya regndäcken från Toyo (Proxes T1-S) pålagda av Däckia (toppenservice) på en omgång fälgar, vädret var osäkert och det var lovat regn på lördagen. Normalt sett åker vi på mönstrade slicks, så kallade R-däck. Då vår nuvarande omgång redan hade gått lite träning och ett race så ville vi ha en omgång vanliga däck med mycket mönster om det skulle bli skyfall.

På Fredagseftermiddagen så tog Magnus, Bengt och Rikard bussen och racerbilen upp till Falkenberg för att köra fri träning, jag och Dan anslöt lite senare på kvällen. Träningen bjöd på bra väder och mycket bilar, de flesta teamen var med och körde. Magnus åkte ut och körde in de ny däck och nya belägg, med lite laborerande med däcktryck så började det gå ganska snabbt, Rikard och Bengt fick också åka varsitt pass på R-däck. Banan var ny för oss igen och det tar ett tag innan man börjar hitta runt, det är mycket trafik på banan och man får sällan ett fritt varv utan att behöva gå ur spår för att köra om eller bli omkörd. Kvällen avslutades med ett varsin öl och lite god mat inne i centrala Falkenberg.

Tidigt på lördagsmorgonen så var det dags för träning/kval. Jag fick gå ut på R-däck och ökade successivt, tanken var att jag skulle köra första halvan och sen skulle Magnus sätta en kvaltid under andra halvan. Nu ville det sig inte bättre än att det började regna under mitt pass och Magnus fick åka sitt pass i ösregn och det blev ’bara’ 20:e bästa tid. Att vi inte kvalade bättre spelar igentligen ingen roll då loppet varar 6 timmar och startordningen är av ringa betydelse.

Regnet som började under kvalet bara tilltog och vi stod inför ett dilemma med 5 minuter kvar till start, skall vi byta till ’regndäcken’ eller skall vi starta på R-däck? Efter mycket konfererande i teamet så togs beslutet att starta på regndäcken. Magnus, med hjälp av de suveräna Toyo T1-S-däcken, åkte riktigt fort i regnet och låg länge på 7 plats innan det var dags för vårt första byte. När Magnus lämnade över till mig så hade det börjat torka upp ganska bra och så här i efterhand så skulle vi nog ha bytt till R-däcken då. Vädret är en oberäknelig faktor och det är lätt att vara efterklokt, men med facit i hand så tappade vi nog en 3 sekunder per varv när det var torrt i och med att vi inte åkte med R-däcken. När det är dags för mig att lämna över stafettpinnen till Bengt så tar vi beslutet att gå över till R-däcken då banan nu är helt torr. Bengt körde sitt pass utan incidenter men fullt av kamp om placeringar, då trivs också Bengt som bäst, det syntes på varvtiderna. När Rikard går ut på sitt pass å öppnar sig himlen och det regnar fruktansvärt mycket, så pass så att Pacecar går ut och ligger ute i ca 15 varv för att det går knappt att köra på banan. Medans Rikard har fullt sjå att med att hålla bilen på banan så pågår det febril aktivitet i depån för att inte alla grejor skall flyta bort. Regnet avtar så småningom, men med så kraftigt regn tidigare så tar det tid innan banan torkar och Rikard får åka hela sitt pass på en väldigt hal bana. När det börjar närma sig byte ligger vi på en 13 plats och knappar in på bilen framför. Efter en liten förarmiss i slutet på rakan så tappar vi några varv och halkar ner på 14 plats. Bengt han jagar framförvarande bil på den nu torra banan, men vi slutar på en 13:e plats. (12:e plats är sista poängplats)

Vi är otroligt nöjda med racet på Falkenberg som kördes under de värsta förhållandena!

Inför nästa race hoppas vi att vi har fått ihop en snabbtankanläggning då vi tappar massor med tid på våra tankningar som sker med dunk.

Ett stort tack till Magnus Krokström, normalt körandes en Volvo S40 i STCC, som bjöd undertecknad på en lektion i hur man kör om. (Undertecknad satt och svor över att han inte hade R-däck)

Race On!

Johan

JMB Racing