HMS News

Racerapport JMB Racing ERF-finalen

Sista racet för säsongen och mycket på spel!Efter att ha studerat, räknat, studerat och räknat på poängställningen igen så var målet inför sista racet klart. Om vi bara tog oss i mål och plockade 11 poäng så kunde vi inte hamna sämre än 7:a totalt i sammandraget. Med taktiken klar så fixade vi det och skickade iväg bil och förtrupp till Anderstorp på fredagskvällen. Jag och Bengt preppade servicebilen och valde att åka upp på morgonen istället.
När vi anlände till Anderstorp tidigt på morgonen så möttes vi av besvikna miner bland övriga teammedlemmar då det hade uppstått läckage på tanken, inte den starten man vill ha på en tävlingsdag när det är mycket på spel. Efter att ha tömt ut en del bensin så lyckades vi dock täta tanken och kunde dra en lättnadens suck.

Scandinavian Raceway bjöd på ett mulet och väldigt kallt väder med endast några ynka plusgrader utomhus och det var en hel del team som hade problem att få igång sina motorer. Bland annat fick Flying Fellows bryta med sin fina Volvo 240 redan innan start då det tog fyr i motorn efter att ha bogserat bilen fram och tillbaka under en längre stund i ett försök att få den att starta. De vanliga rutiner inför tävlingen med besiktning och en sista genomgång av bilen gicks igenom och vi kände oss taggade inför starten.

Magnus och Bengt fick ta hand om träningen som bjöd på lite nya problem, vi hade ett litet problem med vibrationer i ett hjul som löstes, men det största problemet var att få till rätt däcktryck då det var i princip omöjligt att få temperatur i däcken under träningen. Efter att ha snackat med en del av förarna som åkte sprintlopp på morgonen så fick vi bestämma däcktrycket lite på känn. Med oss idag hade vi också en ny mekaniker som kommer att assistera chefsmeken Dan i fortsättningen, det är skönt att vi nu har en fast tankning/mekanikerbesättning som kan få rutin på alla moment.

Inför starten så fick Magnus order om att köra precis så fort som han ville, men håll bilen innanför kurbsen och var snäll mot materialet, vi skulle bara i mål denna gången och vågade inte chansa genom att åka fullt ut. Vi hade en teori innan start, att den långa rakan skulle skapa problem för de som åkte med starka motorer då det går ruskigt fort i slutet och det ger stora belastningar både på motor och transmission. Vår teori visade sig ganska snart vara korrekt då depån ganska snabbt fylldes av bilar som hade motor eller transmissionsproblem.

Vi hade bestämt oss för att prova att köra med endast 3 byten vilket innebar att varje förare måste köra ganska så exakt 1 h och 30 minuter innan vi tog in dem för tankning och förarbyte. Taktiken sprack dock ganska snabbt när Magnus rapporterade in bränslebrist efter 1 h och 10 minuter. 5 minuter senare gick pacecar ut och nu blev det bråttom in i depån. Efter ett av våra bättre depåstopp under säsongen så var Bengt ute på banan och nu låg vi 5:a, helt otroligt.

Bengt hade samma order som Magnus då vi inte hade så mycket att vinna totalt utan målet var att ta bilen i mål. Fru Fortuna var dock på vår sida och helt plötsligt var Bengt uppe på en 3:e plats, utan att vi ens hade gasen helt i botten, han lyckades dock sätta vår snabbaste tid för dagen under ett av sina varv när han temporärt glömde bort teamordern för dagen.

Med tanke på bensinförbrukningen under första passet för dagen så tog vi in Bengt efter lite mer än en timmes körning när pacecar gick ut. In med Rikard och ut och fortsätta att åka lagom fort. Vi höll placeringen bra och låg fortfarande bra till då många av de riktigt snabba ekipagen hade fått packa ihop. Tyvärr fick också
Häggenäspågarna packa ihop då deras växellåda gav upp igen, verkligen tråkigt för dem då de låg bra till i totalen.

På plats under dagen hade vi också en reducerad supporterklubb (kan ha berott på kylan) men mer färgstark än tidigare (se bild).

Då undertecknad inte var helt återhämtad efter en kraftig förkylning så blev det att köra strategiker rollen på heltid istället, då det var mycket på spel idag så Magnus fick ta mitt körpass. Han satte upp ett bra tempo och vi började så sakta klättra igen, nu bets det på mycket naglar i depån och vi hade ett öga på TV-monitorn med varvtider och ställning hela tiden. Det skiljde bara sekunder mellan bilen framför och bilen efter oss. Magnus hade fått full tank när han gick ut och målet var att det skulle räcka i mål och vi skulle bara byta förare till Rikard när det återstod 30 minuter av loppet.

Tyvärr så sprack strategin då Magnus meddelade att tanklampan hade börjat tändas när det var dags att byta in Rikard. Det uppstod lätt panik då Magnus var på väg in i depån vilken sekund som helst och hela teamet befann sig vid depåplatsen och tankningen sker i andra änden av depån. Efter en rask språngmarsch av tankpersonalen så han vi dock dit i tid och kunde fylla på 20 liter och byta in Rikard. Nu var det bara att hålla tummarna och vänta på målgång.

Det hade börjat regna lite och med ett blankslitet däck vänster fram så var bilen lite långsammare på den fuktiga banan än vad den brukar vara. Med Optimisterna inom räckhåll bakom så drogs det en lättnadens suck när pacecar gick ut och Rikard hamnade före och Optimisterna efter, detta innebar att Rikard fick ett helt varv till godo till bakomvarande och kunde ta målflagg som 5:a!

Nu laddar vi om inför nästa säsong med lite mer krut i bössan!

/ Johan

JMB Racing

(Bild: 1445)