Podiums två SEAT Toledo försenade
Robin Rudholm och Johan Stureson kommer inte att kunna starta årets STCC säsong med ordinarie bilar. SEAT Sport i Barcelona hinner inte bygga färdigt de två Toledo bilarna till den svenska STCC premiären.Stockholm 2003-03-17
Lennart Pehrson, Podiums Vd förklarar läget ”Under den senaste månaden har vi vetat att det fanns en risk att vi inte skulle få bilarna i tid, självklart hade vi hoppats på en lösning men nu har vi fått definitivt besked om att Toledobilarna först kommer till den fjärde deltävlingen på Falkenberg. Tillsammans med SEAT Sverige och SEAT Sport Spanien har vi glädjande nog hittat en bra lösning och vi kommer att köra de tre första deltävlingarna med två SEAT Leon Supercopa bilar som tävlingsavdelningen i Barcelona tagit fram för att vi skall kunna vara med redan från start.”
Podiums Senior Partner, Picko Troberg tillägger ”Vi är mycket imponerade av att SEAT löser problemet och tillsätter resurser för att vi skall komma till start, en bra start på vårt samarbete.”
Rob Gustafson, Podiums Team Manager säger ”Leon Supercopa bilarna är byggda för ett märkesmästerskap men vi har fått dispens av STCC organisationen att börja med den här bilen till dess vi får våra Toledo bilar. Vi får köra med 100 kilos straffvikt som givetvis kommer att påverka bilens prestanda men vi hoppas kunna vara någorlunda konkurrenskraftig för att ta viktiga poäng i början av säsongen. Dessutom kan vi och våra förare få viktiga tränings-möjligheter”.
Teamets båda förare Robin Rudholm och Johan Stureson var medvetna om att en försening av Toledobilarna var överhängande. Johan säger ”Visst hade vi helst åkt i rätt modell från början men både jag och Robin har ett tvåårsperspektiv på denna satsning och vi är nöjda med att teamet och SEAT löst problemet så att vi har varsin bil att köra under träning och de första tävlingarna”.
Specification Seat Leon Supercopa Car
Motor
Borr – Slaglängd 81 – 86,4 mm
Kompression – 9,5 : 1
Max Effekt – Varv 251 – 6300
Elektronisk bränsleinsprutning, turbo och intercooler
Transmission
Lamell Differential
Koppling – SACHS Växellåda – 6 växlar
Short Shift växel kontroll
Förhöjd växelspaks position
Bromsar
Broms ok – fram 4 kolvar
Broms ok – bak 2 kolvar
Broms skiva – fram 330 mm / 30 mm
Broms skiva – bak 254 mm / 8 mm
Hjulupphängning
Fram – McPherson, Bak – Multilänk
Aerodynamik
Modifierad framstötfångare, Bakvinge
Dimensioner
Längd 4184 mm
Bredd 1876 mm
Höjd 1390 mm
Hjulbas 2510 mm
Framvagn 1645 mm
Bakvagn 1505 mm
Vikt 1240 kg
Däck – Dunlop – STCC
(Bild: 1497)