HMS News

Podiums två SEAT Toledo försenade

Robin Rudholm och Johan Stureson kommer inte att kunna starta årets STCC säsong med ordinarie bilar. SEAT Sport i Barcelona hinner inte bygga färdigt de två Toledo bilarna till den svenska STCC premiären.Stockholm 2003-03-17

Lennart Pehrson, Podiums Vd förklarar läget ”Under den senaste månaden har vi vetat att det fanns en risk att vi inte skulle få bilarna i tid, självklart hade vi hoppats på en lösning men nu har vi fått definitivt besked om att Toledobilarna först kommer till den fjärde deltävlingen på Falkenberg. Tillsammans med SEAT Sverige och SEAT Sport Spanien har vi glädjande nog hittat en bra lösning och vi kommer att köra de tre första deltävlingarna med två SEAT Leon Supercopa bilar som tävlingsavdelningen i Barcelona tagit fram för att vi skall kunna vara med redan från start.”

Podiums Senior Partner, Picko Troberg tillägger ”Vi är mycket imponerade av att SEAT löser problemet och tillsätter resurser för att vi skall komma till start, en bra start på vårt samarbete.”

Rob Gustafson, Podiums Team Manager säger ”Leon Supercopa bilarna är byggda för ett märkesmästerskap men vi har fått dispens av STCC organisationen att börja med den här bilen till dess vi får våra Toledo bilar. Vi får köra med 100 kilos straffvikt som givetvis kommer att påverka bilens prestanda men vi hoppas kunna vara någorlunda konkurrenskraftig för att ta viktiga poäng i början av säsongen. Dessutom kan vi och våra förare få viktiga tränings-möjligheter”.

Teamets båda förare Robin Rudholm och Johan Stureson var medvetna om att en försening av Toledobilarna var överhängande. Johan säger ”Visst hade vi helst åkt i rätt modell från början men både jag och Robin har ett tvåårsperspektiv på denna satsning och vi är nöjda med att teamet och SEAT löst problemet så att vi har varsin bil att köra under träning och de första tävlingarna”.

Specification Seat Leon Supercopa Car

Motor

Borr – Slaglängd 81 – 86,4 mm

Kompression – 9,5 : 1

Max Effekt – Varv 251 – 6300

Elektronisk bränsleinsprutning, turbo och intercooler

Transmission

Lamell Differential

Koppling – SACHS Växellåda – 6 växlar

Short Shift växel kontroll

Förhöjd växelspaks position

Bromsar

Broms ok – fram 4 kolvar

Broms ok – bak 2 kolvar

Broms skiva – fram 330 mm / 30 mm

Broms skiva – bak 254 mm / 8 mm

Hjulupphängning

Fram – McPherson, Bak – Multilänk

Aerodynamik

Modifierad framstötfångare, Bakvinge

Dimensioner

Längd 4184 mm

Bredd 1876 mm

Höjd 1390 mm

Hjulbas 2510 mm

Framvagn 1645 mm

Bakvagn 1505 mm

Vikt 1240 kg

Däck – Dunlop – STCC

(Bild: 1497)