Team Don Martin
Hyllinge MS baserade ERF-teamet Don Martin, efterlyser en ny förare. Vi bad teamchefen om en närmare presentation. Här är berättelsen om hur teamet bildades.Historien bakom Don Martin började för fyra år sedan. Jag hade fått en gammal Alfa Romeo GT America som tack för lite arbete. Mina vänner Martin Berntsson och Olle Carlsson såg bilen och tyckte att vi skulle göra något kul av den. Efter lite diskuterande bestämde vi oss för att bygga en långloppsracer av den. Ronald Ångqvist gick med i projektet och arbetet påbörjades.
Don Martin söker en ny medlem.
Vi delar på mekande, körande och kostnader. Vi är för nuvarande 3 aktiva samt 2 passiva medlemmar. För mer info kontakta:
Martin Tunér
0435-440380
martin.tuner@telia.com
Bilen plockades ned i atomer, det var inte mycket rost, men massvis med dåliga lagningar och spackel (25 kg knackade vi av). En beg twinspark motor inhandlades i Danmark, renoverades och trimmades med egentillverkade extractor-grenrör, insug, slidspjäll och egendesignade kamaxlar. En tätstegad växellåda byggdes med delar från ett antal olika alfa-lådor liksom en ny framvagn med dropstops (ingen krängningshämmare). Även en ny bakvagn byggdes med WOB-link och justerbar knivkränghämmare. Dörrar, bakskärmar, frontsplitter, sidokjolar och vinge i hemmabockad aluminium har bidragit till att få ner vikten från 1280 kg till 800 kg.
Under den här tiden tackade Martin Berntsson för sig (tidsbrist) och Peter Johansson blev ny medlem.
Tyvärr sköt vi TS-motorn en vacker träningskväll på Knutstorp i somras, och har sedan dess kört med en helt original 2.5l V6 (svagare och mycket tyngre).
I detta skick deltog vi i höstas i vårt första långlopp (finalen på Anderstorp). Vi gjorde alla misstag som oerfarna amatörer kan tänkas göra, bl a fick vi starta sist efter att ha missat uppställningen med två minuter. Vårt första depåstopp, efter 7 varv, tog arton minuter (vi hade glömt att tanka bilen före tävlingen och hade heller ingen soppa i depån). Men därefter började arta sig. Vi slog till med sjätte bästa varvtiden och klättrade upp till som bäst elfte plats. Med en halvtimme kvar av tävlingen bestämde vi oss för att bryta, pga ett bankande ljud från bakvagnen.
Bilen som sådan kändes bra. Den är lättkörd med mycket bra väghållning (förmodligen i paritet med de bästa i fältet), fantastiska bromsar (kanske bäst av alla) men tyvärr med en allt för klen motor. På Anderstorps långa raka FLÖG de flesta förbi oss.
Läget just nu för Don Martin är något avvaktande. Vi har alltid haft extremt liten budget då flera av oss studerar på heltid. Förra säsongen körde vi till exempel på lånade fälgar och däck!!
För tillfället är vi bara tre medlemmar som är aktiva sedan Peter Johansson har blivit far, och ingen av oss tre har några pengar över till racing. Vi fortsätter så länge med utvecklandet av bilen med en ny (datoroptimerad) framvagn och räknar med att delta under andra halvan av ERF-säsongen, när vi fått råd med fälgar och däck.
Vår ambition är att fortsätta utveckla bilen och om några år förhoppningvis tillhöra toppskiktet i ERF. Hemma i verkstan byggs en ny V6 som skall vara klar till 2004. En egenkonstruerad 5′ koppling ligger klar, men vi har inte råd (ännu) att köpa en lamell. Egentillverkade tankningsmunstycken (premierkopior) ligger klara men de får vänta tills vi kan köpa en säkerhetstank. Det är sannerligen ingen brist på spännande projekt i verkstan.
Kul har vi, och roligare skall det bli!
/ Martin Tunér
martin.tuner@telia.com
(Bild: 1536)