STCC-dramatik av högsta klass
STCC blev en dramatisk thriller. Extrem hetta gjorde att det blev tunga påfrestningar både på material, förare och team. Ovanpå mycket tuffa race, med en hel del incidenter. Utgången var alltifrån given på förhand.Superpolen ställdes in pga olja på banan, när Niklas Karlsson’s växellåda rasade. Istället gällde kvalificeringsresultaten som startordning.
Sprintracet
Jan ’Flash’ Nilsson stod i pole position före Fredrik Ekblom, Richard Göransson och hemmaföraren Johan Sturesson, Hyllinge MS. Niklas Karlsson’s fick inte ihop bilen och startade inte, synd eftersom Niklas körde mycket snabbt på kvalet. Pga av ett kringflygande paraply fördröjdes starten, många bilar började bli överhettade på startplattan i den extrema hettan. Jan Nilsson’s ljuddämpare började smälta.
Jan Nilsson tog starten före Richard Göransson och Fredrik Ekblom.
Kalabalik uppstod som vanligt i första kurvan. Johan Sturesson i Seat blev avpetad av Kristoffersson (som fick en varning för ojust körning) och sedan påkörd. Den andra Seat’en med Rudholm snurrade efter närkamp med Krokström. Engström kraschade i ett räcke efter närkontakt med Rustad och Kristoffersson.
Efter bara några varv uppstod en brand i ledande Flash ljuddämpare och förarkupén fylldes med giftig rök, han tvingades släppa ledningen och gå i depå.
’- Det var en fruktansvärd upplevelse, jag blev helt groggy och visste knappt om jag var vaken eller om jag drömde. Jag försökte fortsätta men när jag höll på att tappa medvetandet var det bara att avbryta’ säger ”Flash”.
Richard Göransson, BMW, kunde i suverän stil vinna racet, före Ekblom som inte kunde hota Richard. Calle Rosenblad, som haft mycket problem i test och kval, kunde ratta in sin BMW på en fin tredjeplats. Därefter följde Mattias Andersson, Tobias Johansson, Tommy Rustad, Magnus Krokström, Jan Brunstedt, Tommy Kristoffersson, och Robin Rudholm.
Teamen jobbade febrilt mellan racen. Både Engström och Flash, som nu piggnat till, fick ihop sina bilar till race 2, de fick dock starta sist. En mycket besviken Sturesson kunde inte komma till start, hela fronten i hans nya Seat var kraschad. Seat har dock visat under helgen att man redan i år har material och förare att utmana de etablerade STCC-teamen.
Race 2
Med omvänd startordning för de första åtta stod Jan Brunsted i pole position och snett bakom honom Magnus Krokström. Med 25 varv att avverka kunde även de bak i kön ha en chans att avancera. ”Kroken” tog starten och bevakade sin ledning från första kurvan. Göransson var mycket snabb och klättrade i fältet. När han var uppe på andra plats fick han en smygpunka, pga av en tidigare närkontakt med Ekblom. Det blev depåbesök, och massor med förlorade placeringar.
Janne ’Flash’ Nilsson gjorde årets uppåkning och plockade konkurrenterna en efter en. Ganska snart var han uppe i toppen. Med sex varv kvar gick han också om Krokström och upp i ledning.
Med fem varv kvar låg Ekblom trea när han tog i för hårt i en duell med Tommy Rustad, Opel, efter depårakan. Han bromsade på sig, kom utanför bankanten, Rustad kunde återta sin placering. Ekblom tappade tre placeringar.
’- Rustad körde väldigt bra, gjorde precis som han skulle. Jag
bromsade en och en halvmeter för sent. Asfalten hade blivit
grusig så däcken bet inte så bra som jag trodde så jag åkte av
rakt fram’ förklarade sig Fredrik.
Fredrik återtog snabbt vad han tappat och bara ett varv före
mål passerade han tvåan Magnus Krokström i Volvo.
’- Jag var av lite på två ställen och då lyckades han ta sig förbi, säger Krokström’
Över mållinjen klockades ’Flash’ segermarginal till sex sekunder, före Ekblom och Krokström.
’- Det här var ett av mina absolut roligaste race någonsin. Jag har aldrig tidigare vunnit efter att ha startat sist’, säger ”Flash” på presskonferensen och fortsätter:
’- Man får aldrig någonting gratis i det här mästerskapet så varje omkörning var dramatisk. Men jag tog det lugnt och när det fanns chans till omkörningar så tog jag dem.’
En glad Krokström säger: ’- Jag är oerhört nöjd med det här, känns riktigt skönt att få vara med i toppen och att jag känner att körningen börjar stämma.’
Fredrik Ekblom rycker i mästerskapet och går upp på 157 poäng före ”Flash” på 120.
(Evenemang: 2003-07-18–2003-07-20 Öresund Grand Prix)
(Bild: 1754)