Racerapport Johan Stureson
Den nionde och tionde deltävlingen i STCC avgjordes på skånska Ring Knutstorp. Inför helgen var jag optimistisk med tanke på de stora framsteg vi gjorde på Falkenberg med den nya Seat Toledo Cupra bilen.Knutstorp som är min personliga favoritbana bjöd på strålande solsken och mycket svett i förarkupén.
På de fria träningarna kändes bilens inställningar ganska bra och det ända problemet var för lågt varvtal på motorn i tre långsamma kurvor.
Kval
På kvalet använde vi två nya set däck, vid det andra försöket noterades tiden 1.03.41 vilket gav 5:e position. Nu var vårt första delmål nått, nämligen kvaltid bland de åtta främsta och Super-Pole på söndagen.
Super-Pole
Efter två uppvärmningsvarv var det dags att attackera för fullt på tidsvarvet. Ut ur första kurvan var jag lite optimistisk, gick på gas för tidigt och tappade gissningsvis 0,3 sek, resten av varvet gick fint och jag noterade 1.03.49, dvs 0,08 sek sämre än kvaltiden. Tyvärr avbröts och annulerades super-polen efter att
Karlsson´s Alfa spridit ut växellådsolja i idealspåret.
Race 1
Min start från femte startrutan blev ganska bra. Direkt efter starten passerade en startsnabb BMW på innerspår och jag var femte man in i första kurvan. Då plötsligt får jag en hård knuff i vänster bakhörn av en gul Audi, knuffen övergår till någon form av påskjutning tills min bil står vinkelrätt mot färdriktning. Rustad som försöker undkomma kaoset på yttern, träffar min front som demoleras totalt. Den gula Audi bilen visade sig vara Kristoffersson som helt hänsynslöst försökte röja mig ur vägen. Ända rättvisan i det hela var de 20 sekunders strafftillägg Kristoffersson fick för tilltaget, men vad hjälpte det. Bilens skador var så omfattande att bilen inte var reparerbar till race 2 trots mycket vilja från mekanikerna.
Nu väntar några veckor med hårt jobb för mekanikerna att få ordning på bilen till Gelleråsen den 16-17 Augusti.
/ Johan Stureson
Podium SEAT Sport Sverige
(Evenemang: 2003-07-18–2003-07-20 Öresund Grand Prix)
(Bild: 1718)