Mats Clementz i The Nordic Supermono-cup
Mats Clementz tävlar för Hyllinge MS i Supermoto. Här kommer hans trevliga racerapport från Linköping.I helgen gick Haldex Supermono cup av stapeln i Linköping. Supermono-racet i Linköping ingår ju som ni kanske vet i Europacupen, med allt vad det innebär. Snabba förare, team med resurser och överfullt startfält.
På träningen dog motorn tvärt, mitt på den evinnerliga rakan. Jag fick rulla fram till Bergs-kurvan och då kvicknade mopeden till igen. Så höll det på hela träningen igenom. Från Bergs-kurvan till Torparn, och en bit ut på rakan gick den dock hur bra som helst. Jag micklade frustrerat med allt. Sen dog den inte förrän 150m innan bromspunkten, så lite bättre blev det på första tidsträningen. På lördags förmiddag blev det ännu mera fippel med att borra hål i grejor, lägga in extra packning i bottenpluggen, slänga filter, höja flottörnivån och jag vet inte vad.
Andra tidsträningen gick i regn och problemet kom först mot slutet av träningen. Inför tävlingen som fyllde jag på med onödigt mycket bensin, så att trycket skulle hjälpa flödet. Enligt FIM´s regler för dubbla tidsträningar, förvandlades min 9:e bästa träningstid till en 15:e plats på gridden. Suck! Nåja, med lite ’sisu’ åkte jag in i esset som 8:e man. Det var riktigt tätt och det vänslade lite här och där.
Efter 3-4 varv tappade Hasse Gustavsson sitt kedjeskydd (stor vit plastbit) mitt
på rakan och placerade den träffsäkert mitt i skallen på mig! Vilken j*vla
smäll! som Dynamit-Harry hade sagt. Ett saknat ventilationsscoop och några kraftiga märken finns kvar som bevis mitt uppe på skulten på hjälmen. Efter 5 varv kom bränsle-problemen tillbaka. Jag låg 10:a, men kunde inte hålla varvtiderna. Dock blev jag inte omkörd förrän på sista varvet, då jag med avslagen motor rullade fram till Bergskurvan. Retligt!
Well, 11:e plats av 39 föranmälda kanske man inte ska grymta över. Jag blev ju 5:e av de nordiska förarna, som deltar i Haldex Supermono Cup.
På kvällen jagade jag runt i depån i jakt på en bensinpump. Slangar, nipplar och hål i förgasaren för vacuum-uttag fixades till. Klart 20 minuter innan start på race 2. Sprang igång i depån och den startade!
-Öööööh, undras hur det funkar där ute? , var funderingar som med lätthet viftades bort som destruktivt överdriven pessimism.
Starten gick även denna gång bra och det blev ett riktigt underhållande race för min del. Både pga att motorn gick helt felfritt (!) och att varvtiderna kröp nedåt. Det var många skiften av placeringar och efter 10-11 varv, en hel del varvningar som stökade till det. Jag boxade mig fram till en 9:e plats, som på sista varvet faktiskt blev en 8:e! Därigenom 4:e man av de nordiska och ett nytt personbästa med 00:57:40. Att motorn sjöng ordentligt och att det var Team James Racing från England, som jag förnedrade i torparn, gjorde hemresan lite lättare.
Nästa omgång blir på Virtasalmi i Finland och då hoppas jag ha fått ihop den vässade toppen.
/MCR – Mats Clementz Racing
Webmaster’s kommentar
Supermono är roadracing för 1-cylindriga 4-takts motorcyklar. Vill du veta mer, kontakta Mats på info@supermono.nu, han är ordförande i Nordic Supermono Association (NSA) www.supermono.nu.
(Bild: 1818)