HMS News

Newsrace-premiären 1973 och Ronnie Peterson

Artikelserie om Newsracets historia, del 2.

Ronnie Peterson. Foto: Herbert Tinz

Under Newsracets första år handlade det främst om Ronnie Peterson, dåtidens legendariske Formel 1-matador. Ja Ronnie var faktiskt en av anledningarna till att första Newsrace-året 1973 blev en sådan framgång att tävlingen än idag lever vidare.

Premiären 1973

Ronnie var vid tidpunkten Formel 1 förare i Lotus-stallet, och på väg att
etablera sig som en av världens genom tiderna främsta i Formel 1.
Två år tidigare hade han tagit VM-silver efter den flygande skotten Jackie Stewart.

Ronnie fick plötsligt en frihelg. En ide dök upp: Varför inte försöka få Ronnie till
Knutstorp och Kvällspostens Newsrace?

En blixtaktion sattes igång. Var Ronnie villig att komma? Jovisst. Bara det gick
att skaffa fram en lämplig bil. Den lämpligaste bilen var alla gånger Bosse ’Emma’ Emanuelssons segerrika SM-vinnande Ford Escort. Det var en bil som Ronnie borde vara nöjd med, men var Emma villig att låna ut den? Jodå, det var han.

Timex. Foto: Rolf Olsson

Däck som betalning

Som ett tack för hjälpen skulle Ronnie ha med sig en trave Goodyear-däck, som
Emma skulle överta inför den stora SM-finalen veckan senare. Men nu brann det i knutarna. Ronnie fick klartecken natten till fredagen, väckte omedelbart upp Goodyear-basarna och fick löfte om en laddning däck. Ronnie Peterson var ju inte precis vem som helst, körande en bagagekärra fullastad med däck anlände Ronnie med flyg från England nästa dag. I all hast fick alla annonser inför tävlingen göras om. Ronnie Petersons ankomst var ju en PR-fullträff
av allra största mått bara dagarna innan tävlingen.

Lördagen infann sig med hällregn, grått, mulet och trist på alla sätt och vis.
Ronnie satte sig i Ford Escorten för att göra några träningsrundor.

– Oj då, är den högerstyrd, sa Ronnie när han satte sig till rätta. det har jag aldrig kört förut. Och så satte han iväg och noterade genast varvtider som var fyra sekunder snabbare än närmaste man.

Kunglig glans

Vad ingen räknad med var att ännu mer kunglig glans skulle sprida sig över detta,
det allra första Kvällspostens Newsrace. Under lördagsträningen ringde plötsligt
telefonen i Ring Knutstorps nyuppförda klubbhus. Uppståndelsen blev stor när det visade sig att samtalet kom från Sofiero, där den kungliga familjen var samlad.
Det var ingen mindre än dåvarande kronprinsen, numera kung Carl XVI och motorprinsen själv, prins Bertil som undrade om de kunde komma ut och titta ett slag.

Jojo, mottagaren av telefonsamtalet kunde bara önska välkommen mitt i all häpenheten. Med regnet skvalande i aldrig sinande mängder gjorde de kungliga gästerna en rundtur i depån.

– Kan man inte få prova en runda, undrade prins Bertil försynt, själv gammal raceråkare. Jovisst, gick det för sig, men var det inte lite riskabelt på den sjöblöta banan.

– Åkatten, det ordnar sig, menade prinsen och kröp in i en elegant svartlackerad Lotus-sportvagn och körde som om han aldrig gjort något annat. Runt omkring stod åskådarna och gapade när prinsen på den regndränkta Knutstorpsbanan elegant svepte sig igenom kurvorna så vattnet stänkte.

För prins Bertil och senare prinsessan Lilian blev det under en lång följd av år
en kär och uppskattad tradition att vara hedersgäster vid Newsracet.

Prinsen rattade vid flera tillfällen en blå Bugatti av samma modell som han i
sin ungdom tävlat med på de europeiska racerbanorna under pseudonymen ’monsieur Adrian’ Hovet hade nämligen ingen förståelse för att prinsen ägnade sig åt något så riskabelt som att tävla med racerbil.

På söndagen under premiärtävlingen 1973 kom kronprins Carl Gustaf tillbaka igen
för att se en av sina idoler, Ronnie Peterson, ha uppvisning i standardvagnsklassen.

Ja, det trodde förstås alla, men en engelsman vid namn David Howes i en jättelik American Motors Javelin ville annat. Howes körde på Ronnie redan i första kurvan – och så var den da’n förstörd. Ronnie fick rulla i depå med trasig framhjulupphängning. I andra heatet visade han dock sin suveräna
klass, körde från en sista startposition upp sig till fjärde plats.
längre kom han inte innan målflaggan fälldes.

Kraschad BMW. Foto: Göran Larsson

1974 och kraschen

1974 skulle så klart Ronnie Peterson komma tillbaka för att ta revansch för den
snöpliga missen året innan. Den här gången har Ronnie med sig det värsta som fanns i standardsvagnsväg, en fabriks-BMW 3,5 CSL, med en 24 ventilers, 3.5 liters motor på 420 hästkrafter. För säkerhets skull var stallet på plats flera dagar innan tävlingen för att testa ut bl.a. en låsningfri bromsanordning. Ronnie sätter träningstiden 1.03.9, med sin 420 hk BMW, vilket är exakt 2.5 sekunder under gällande varvrekord.

Baklänges i 200 knutar

I racet var Ronnie var på sitt allra värsta åkhumör när han stundtals på tre hjul
lekte med konkurrenterna. I första heatet körde han ifrån motståndarna med två
sekunder per varv.

I andra heatet fortsatte uppvisningen – ända tills bara några varv återstod. Då sprack plötsligt en bromsskiva mitt itu på den långa raksträckan, där det går som allra fortast. I 200 knutar for Ronnie baklänges av banan, slog sönder BMW:n ganska rejält men kunde själv oskadd hoppa ur bilen, om än något omtumlad. På sin korta promenad längs rakan tillbaks till depån hittar Ronnie ena halvan av bromskivan. Försiktigt lägger han den varma skivan i hjälmen, så att han kan bära den med sig tillbaks till teamet. Det var kanske ingen bra idé, det där med låsningsfria bromsar…

Det blev alltså ingen seger den här gången heller för Ronnie Peterson.

1978, tredje gången gillt

Ronnie Peterson, Formel 1 ambassadören, var tillbaka för att tredje gången gillt försöka vinna Newsracet. Återigen hade Ronnie det vassaste som fanns i BMW-väg med sig, en svart fabriks BMW 320, och återigen gick allt på tok.

Bild från vår sponsor Kvällsposten
På träning den 4 augusti sätter Ronnie Peterson återigen rekordtiden för
standardvagnar 1.03.9 med sin 2 liters BMW. Det är samma tid som den han
satte 1974. Tiden sattes utan att bilen hade justerats dessutom på delvis
vått underlag.

I racet stod Ronnie i pole position, bredvid honom Bosse Emma Emanuelsson i en likadan BMW 320, som Emma och Anders Olofsson normalt tävlade tillsammans med i VM.

Stor show slutar med brand

Ronnie och Emma har stor show. Tyvärr tvingas Ronnie i depå redan efter ett varv med växellådsproblem, men han kommer ut igen strax innan ’Emma’ åter passerar och hinner i alla fall visa för den svenska publiken vilken enastående förare han är, då han sedan lämnar ’Emma’ långt bakom sig. Sen slutade Ronnies dag i ett moln av rök och damm, en vevaxel slår hål i blocket och bilen tar fyr. Ronnie hade bara att styra av banan ut i gräset med lågorna slickande under bilen. ’Emma’ vinner med en halvminut före Jan Lundgårdh och resten av de nationella bilarna.

Fler bilder från Newsracet 1978

Ronnie lyckades aldrig vinna i Newsracet så världsstjärna han var. Starten på Newsracet 1978 blev Ronnies sista framträdande på svensk mark. En månad senare inträffade katastrofen på Monza som satte punkt för den största
svenska racerkarriären någonsin.

Del 3, Stjärnorna i Formel 3 EM

Av Ronnie Olofsson

Artikel texten är hämtad från olika artiklar genom åren i tidningen Kvällsposten.

Bearbetat av Mikael Persson, Hyllinge MS.

Har du privata foto från Newsracet, kontakta Jörgen Olsson, webmaster@hyllingems.se!