HMS News

Newsracet: EM F3 och världsstjärnorna

F3 kalabalik i första kurvan.. Foto: Thore Andersson

Artikelserie om Newsracets historia, del 3.

Newsracet har genom åren bjudit på rader av världsförare inom motorsporten.

Fyrfaldige världsmästaren Alain Prost tillhör dem som vunnit Newsracet.
Andra stora världstjärnor som gästat tävlingen är tex Nelson Piquet, Riccardo Patrese, Michele Alboreto, Gerhard Berger, Marc Surer,
Arie Luyendijk, Michael Bleekemolen, Mauro Baldi, Teo Fabi, Thierry Boutsen, Philippe Alliot, Alain Ferté, Jean-Louis Schlesser,
Emanuele Pirro, Pierluigi Martini, Lella Lombardi…mfl.

Våra stora svenska racingess som Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson, Reine Wisell, Slim Borgudd och Stefan ’Lill-Lövis’ Johansson,
Conny Andersson, Anders Olofsson, Thomas Kaiser, Bengt Trägardh, Kenny Bräck för att nu bara nämna några av de allra största.

Från våra grannländer tex danskarna Jac Nelleman, Thorkild Thyrring, John Nielsen,
Kurt Thiim och Kris Nissen, dessutom de flygande finska fartessen Mika Häkkinen, Mika Salo och J.J. Lehto.

Ett år visade en tillbakablick att 22 av de 26 förarna i ett Formel 1 faktiskt tävlat i Newsracet.

Reine i het duell 1975

En annan av våra egna stjärnor kom att spela huvudrollen vid Kvällspostens
Newsrace-galan 1975: Reine Wisell var namnet. Formel 1 matador några år tidigare hos Lotus, BRM och March, sedemera standardvagnsåkare av Europatopp klass.

Reine kom med en dunder-Porsche från västtyska Tebernum-stallet och levererade tillsammans med Bosse ’Emma’ Emanuelsson i en Ford Capri en duell som går till historien som en av de vassaste någonsin på Knutstorps-banan.

En otroligt smart inbromsningsmanöver i slutet av långa raksträckan avgjorde
duellen till Reines förmån – och gissa om det var en poppis triumf på
hemmaplan

1976 – EM i Formel 3

Kvällspostens News Race bara växte och växte. 1976 var det dags för ännu en
nypremiär: EM för Formel 3. Detta var stort på den tiden, en förare som lyckades i EM-serien kunde oftast ta steget direkt till Formel 1.

Kvällspostens Newsrace var EM-säsongens nästa sista tävling. I ena ringhörna: svenskhoppet Conny Andersson. I andra: Riccardo Patrese, talangfull italienare med bara ett mål för ögonen, att köra hem EM-titeln åt sig och Italien. Dessa båda hade haft en tuff kamp om mästerskapstiteln hela året.

Sällan har väl mer dramatik utspelat sig på en svensk bana. Patrese försvann
redan i första kurvan i lördagens kvalheat, petad av banan av Växjö-talangen Stefan ’Lill-Lövis’ Johansson. Efter en drömstart kom Lill-Lövis som skjuten ur en kanon in i första kurvan. Ja, det gick väl lite väl fort och när plötsligt Patreses bil låg alldeles framför fanns det ingen återvändo. Lill-Lövis körde rakt in i bakändan på Patreses bil, som ilsken som ett bi tvingades konstatera att hans Knutstorpsbesök inskränkte sig till futtiga 200 meter. Den ’svenska maffian’ körde mig av banan med avsikt dundrade en uppretad Patrese, som därefter försökte köpa sig till en plats i finalfältet. Ryktet gick att de sista förarna som hade kavalat in blev erbjudna pengar och motorer om de inte ställde upp. På så vis skulle Patrese få en plats i huvudloppet ändå. Men det lyckades inte, så italienaren fick istället stå vid sidan om.

Men det var mycket nära att en italiensk kollega, Gianfranco Brancatelli istället stjälpt de svenska segerförhoppningarna. Under 46 varv etablerades en rasande duell mellan Conny Andersson och Brancatelli, stallkamrater till yttermera visso!
När Conny i det dramatiska slutskedet passerade Brancatelli, svarade denne
omedelbart med att köra Conny av banan. Bägge kom upp igen och Brancatelli fick sitt straff: Han hade punkterat sitt ena hjul i samman drabbningen med Conny och svensken kunde med en bil som gick som en ’skadskjuten kråka’ klara hem segern, pressad ända in över mållinjen av dansken Jac Nelleman.

I årets sista tävling på Vallelunga misslyckades Conny, medan Patrese tog en värdefull andraplats. Det betydde att de båda låg lika i poäng, segrar och andraplatser. Men Patrese blev Europamästare eftersom han hade en 3:e plats mer än Conny.

Conny Andersson skrev dock historia 1974-76 med tre raka segrar i Kvällspostens Newsrace.

1977 – Anders Olofsson

1977 var det dags för ännu en svensk EM-favorit att visa sin klass inför Knutstorps publiken i Kvällspostens Newsrace: Anders Olofsson, Halmstad-kontoristen som förde de svenska segertraditionerna vidare. Anders satte brasilianaren Nelson Piquet på plats. Senare blev Piguet flerfaldig världmästare i Formel 1 cirkusen.

Startkraschen 1978

F3-loppet inleds dramatiskt med en gigantisk startkrasch. Stefan Lill-Löwis Johansson kommer inte till omstart. Anders Olofsson vinner till slut racet, den här gången var det en annan blivande Formel 1 stjärna som fick se sig besegrad: Jan Lammers, en liten men naggande god holländare. Slim Borgudd kommer 3:a.

Prost 1979

1979 var det Anders Olofsson tur att själv få stryk, dock efter att först ha lett loppet länge och sedan skuggat segraren ända in över mållinjen. Idag kan Anders se tillbaka på den förlusten med en viss stolthet. Mannen som besegrade honom var nämligen ingen mindre än Alain Prost, också blivande världsmästare i Formel 1 och en av de största genom tiderna i branschen.

Klassiska dueller

Under de här åren fick vi också se vådliga race med tex Renault 5 ’stålmusen’ och bredsladdande Puss och Kram Camaros, men det var EM i Formel 3 kom att bli Newsracet sportsliga huvudattraktion under ett decennium fram till dess att mästerskapet försvann från de Europeiska banorna i mitten av 1980-talet. Många klassiska dueller utspelades i F3-tävlingarna på Newsracet.

Efter F3 epoken

Efter F3 epoken kom så småningom Formel Opel/Lotus till Newsracet med stjärnor som tex Kenny Bräck, David Coultard, Rubens Barichello, de tre flygande finländarna Mika Häkkinen, Mika Salo och J.J. Lehto. Dessutom täta standardvagnsrace på 90-talet i Grupp A med tex Peggen Andersson, Stig Blomqvist, Lennart Bohlin, Nettan Lindgren. Mer om detta skall vi berätta en annan gång.

Av Ronnie Olofsson

Artikel texten är hämtad från olika artiklar genom åren i tidningen Kvällsposten.

Bearbetat av Mikael Persson, Hyllinge MS.