HMS News

MCR – Haldex Supermono Cup race 7 & 8

Vad kan motivera någon att åka 60 mil i bil med husvagn, ta båt i 12 timmar och sen köra ytterligare 40 mil? Köra roadracing i en timme räcker inte. Men att göra det på en bana som är en fantastisk korsning mellan Nordschleife och Knutstorp, räcker och blVirtasalmi heter banan och den ligger i Finland, 15 mil från ryska gränsen i höjd med Åbo. På 70-talet var toaletterna i depån så dåliga att självaste Barry Sheene lär satt eld på dem! Nuvarande faciliteter förtjänar inte samma öde…

Jag anlände redan på torsdagen för att tjuvträna lite. Stor del av
träningen gick åt att finna alternativa lösningar på mitt bensinproblem,
men det var endast med hjälp av pump hojen gick rent. Den högre kolv som
just monterats visade sig, tvärtemot förväntat, sänka effekten märkbart.
Detta handikapp vill man inte ha på Virtasalmis långa raka.

Lördagens tidsträning gick inget vidare i regnet. Utan någon att tampas med
blir varvtiderna dåliga. Jag startade som 6:e man med däck avsedda för den
aktuella väderleken på hojen, regndäck alltså. Starten gick bra och jag kom
iväg som 2:e man, just efter ledande Patrik Tidström. På andra varvet
tvekade Patrik lite och jag tog mig förbi en liten stund, fram till rakan
som ni förstår. Jag blev syndigt frånåkt på rakan av Patrik, Christer,
Johnny och Håkan! Suck! Ut ur chikanen just innan mållinjen tog jag Håkan
Månsson, men han drog förbi igen och fastställde min slutliga position till
5:a med 6 hundradelar.

På söndagens race skulle det skipas rättvisa. Banan vara torr och jag var
hyggligt med i starten. Efter 2 varv låg jag 3:a, men sen drog både
Tallkvist och Nordberg förbi på rakan. Det började stänka lite och loppet
rödflaggades. In i depån för däcksbyte på 10 minuter. Nytt sighting lap och
warm up lap och sen uppställning på gridden. Tävlingsledaren plockade av
Patrik Tidström med misstänkt oljeläckage. Jag var riktigt bra med i
starten och tog ledningen från andra ledet. Christer Sehlstedt körde mycket
bra och gled förbi in i den svaga vänster som följer efter rakan. Johnny
körde om mig på rakan så dekalerna fladdrade. Ut på sista varvet lägger
dock Christers tändning av och helt plötsligt ligger jag 2:a! Dock varar
inte lyckan för evigt. Ca 300m före målgång tar bensinen slut! De 4 extra
varven som omstarten innebar hade jag inte marginal för och under det
stressiga däcksbytet glömde jag helt sonika av att fylla på. Förbannad och
besviken packade jag ihop inför den lika långa hemfärden. Med de 20
poängen hade jag kunnat brottas om 2:a platsen i cupen, men nu blir jag som
bäst 4:a. Surt, sa räven!

Nåja, nu tar jag ett nytt tag inför säsongsavslutningen på Karlskoga 13-14
september. Chassiet fungerar ypperligt, Michelinsulorna släpper aldrig och
jag kör bättre än någonsin. MEN, nu måste mera pulver trollas fram.

/ Mats Clementz Racing

Om Supermono

Supermono är roadracing för 1-cylindriga 4-takts motorcyklar. Vill du veta mer, kontakta Mats på info@supermono.nu, han är inte bara Hyllinge MS medlem utan också ordförande i Nordic Supermono Association (NSA) www.supermono.nu.

/ Webmaster

(Bild: 1818)