HMS News

Racerapport Johan Sturesson Anderstorp

ETCC Anderstorp 6-7 September 2003Det var en otroligt intressant och lärorik tävlingshelg i ETCC på Scandinavian
Raceway i Anderstorp. Här fick vi i Podium chansen att mäta våra muskler mot den europeiska eliten tack vare SEAT Sverige´s engagemang.
Under helgen betedde alla i teamet sig ungefär som ett gäng torra svampar som
suger till sig all kunskap som kom i våran väg, dock inte all dryckesskap.

De två inledande fria träningspassen började med att ställa in bilen för den
snabba Anderstorpsbanan och de nya däcken från Michelin.
Alla ändringar som gjordes på bilen av ingengör och mekaniker blev till det
bättre och vi arbetade snabbt fram till en bra set up på bilen.
Varvtiderna var mycket jämna med de tider SEAT´s fabriksbilar presterade med
Gene och Diefenbacher bakom styrkringlan.

Foto: Bengt-Åce Liljevind,

www.racefoto.se.

Kval

På kvalet skulle vi använda två set nya däck för att försöka få till en snabb
kvaltid och bra startposition till race 1, men redan på andra varvet grusades
planerna.
In i kurva fyra slängde bakvagnen ut och bilen satt fast i leca kulorna, efter
en tids bärgning och hjälpsam banpersonal kom dock bilen upp på banan igen.
Min enda ursäkt eller förklaring till händelsen var kanske lite övertro till
däcksvärmarna och jag började satsa för tidigt med kalla bakdäck. Efter en del
sanering på bilen gjorde vi ett nytt försök som räckte till 16:e tid. Alfa Romeo
regerade fullständigt på kvalet med sina motorstarka bilar, därefter följde
samtliga BMW bilar inklusive Rydell i sin Volvo. SEAT kollegerna från Spanien
placerade sig precis framför oss på plats 14 och 15.

Race 1

Starten blev inte helt optimal och ett par bilar smet förbi på startrakan. I
racet hade jag en förhållandevis ganska lugn resa utan plåtkontakt.
Bilen kändes ganska bra och under racet kunde jag bevittna en del kamekatzi
försök till omkörningar framför mig. Vi slutade på 16:e plats dryga halvsekunden
bakom bästa SEAT med Diefenbacher.

Race 2

I den korta pausen mellan tävlingarna gjorde vi några små ändringar på chassiet.
Starten blev mycket bättre denna gång och jag behöll min startposition in i
första kurvan.
Snabba varvtider de inledande varven tillsammans med några incidenter framför
innebar 10:e plats och allt kändes perfekt. Det är i sådana läge man bara
längtar efter den svart och vit rutiga målflaggan. Bara något varv senare fick
jag problem med understyrning, vilket i sin tur gav lägre utgångshastighet på
rakan. Varv efter varv fick jag se mig passerad av snabbare Alfa, Honda och BMW
bilar på den långa flygrakan. Tre varv från mål passerade jag Couto på innern i
den långa karusellkurvan, men direkt efter dundrade han rakt in i min bakända
och skickade mig långt ut i avåkningszonen. Vann racet gjorde Larini i sin Alfa
Romeo.

Det var roligt att se ett så taggat Podium team under helgen och teamchef Rob
tidigare internationella erfarenhet var till stor hjälp under helgen.
Organisation från Anderstorp tillsammans med FIA´s representanter genomförde
tävlingshelgen också mycket bra och är värda en blomma.

/ Johan Stureson

Podium Racing