HMS News

Pallplats för ATM i ERF-premiären

Vinterns motorrenovering gjorde susen, ATM Racing var tillbaks på pallen igen, efter att ha tagit en fin 3:e plats i ERF premiären på Falkenberg.’Vi var nog alla lite ringrostiga efter vintern, men tempot kom snabbt tillbaks. Bilen är alltid tillförlitlig, och vi höll den rullande hela racet’ berättar Johan Wramfelt. Kjell Strandberg hade för dagen ’degraderat’ sig själv till teamchef. ’Nykomlingen’ John Ljungberg skötte sig bra bakom ratten. Inga överraskningar, man höll Porschen på banan och i bra fart alla timmarna, det brukar ge bra resultat.

Vann gjorde suveräna Pentas Crew med sin Volvo. ’Vi är mycket konservativa i valet av teknik i bilen och det finns stort motorkunnande i teamet, detta är en av anledningarna till att bilen är snabb och oftast håller hela racedistansen ut’, säger en glad Björn Scheuer, teamchef i Pentas Crew.

Dagens överaskning var SMK Helsingborg’s teamet JMR Bilsport från Nyvång, som
placerade sin Opel Corsa på andra plats i resultatlistan. Teamet har inte kört en meter tidigare i år. Veckan innan racet fick den nyrenoverade motorn bytas ut. En första shake down gjordes på morgonens tidsträning innan racet, det gav en blygsam 16:e startposition. Tack vare sin nya racestrateg Pelle, så kunde bilen hållas rullande genom hela racet. Men efter sista förarbytet, 90 min innan målgång började ett hjullager låta oroväckande illa.

’Vi hade många

varv till godo ner till ATM så jag slog av på takten rejält för att försöka få bilen att hålla fram till mål. Men det var svettigt de sista varven. Vi gick i mål med bara några sekunders marginal före ATM.’ berättar Rickard Hall, teamchef i JMR Bilsport.

En annan överraskning var Hyllinge MS teamet Statoil Eslöv som länge låg långt upp resultatlistan. Men en drivaxel gav upp i deras snabba Renault Megan.

Även JMB Racing och Haggenas gjorde mycket bra i från sig. Haggenas utmanade ledarna i slutet av racet och bjöd på ett par varv med close racing. Smällarens Racing jobbade med sin gula VW till fram på tretiden på natten innan racet. Det märktes, man hade en helt annan fart på banan, jämfört med förra säsongen. Jamahoto gjorde fina tider med sin Mazda, men hade lite småstrul, som det alltid är med en ny bil. Teamet var inställda på detta från början, och man såg dagens race mer som ett test. Också Optimisterna hade strul med sin nya BMW. Man saknar fortfarande nya delar, för att förbättra väghållningen, det märktes då det var lite ’sladdigt’ på banan. Inga rökmoln kring Goa Gubbars Escort, den funkade så länge jag var kvar, resultat okänt.

Falkenberg bjöd på kanonfint väder, och tävlingen gick lugnt till väga utan några incidenter. Den enda smolken i bägaren var väl att tidtagningen inte kunde presentera några tider och resultat, varkens på papper eller monitorer. Otroligt dåligt, speciellt i ett långlopp, där teamen är beroende av live-tider för att kunna planera sin strategi. Några resultat utöver de tre första, är i skrivande stund inte kända.

Nästa race i ERF-serien går på Scandinavian Raceway

om en månad, den 23 Maj.

/ Mikael Persson

AktuellMotorsport.se

(Bild: 2376)