HMS News

Hur är det att jobba som flaggfunktionär på STCC?

Jag bad Cilla, som brukar befinna sig på Adam Bertil (flaggpostering), att skriva om hur det är att stå som funktionär runt banan!Egentligen är det inte annorlunda att vara funktionär på STCC än på ett klubb race eller att långlopp. Man är bara fler funktionärer som har ögon och öron med sig så att man hjälps åt att kunna se alla incidenter som händer på banan under racen. Jag tycker att det mest kritiska hos är under de 2 första varven för då kommer alla på en gång och det är svårt att se ojustheter men sedan de varven har gått så har fältet dragit ut sin och det är lättare att följa bilar/motorcyklarna. För delarna med att vara många funktionärer är att man kan gå ifrån en liten stund och samla kraft och kanske gå en runda och tala med förarna.

I våran klubb har vi ett bra samarbete mellan alla olika funktionärer och det gör samarbetet lättare både på stora och små race. Samarbetet är viktigt för att vi behöva alla för att kunna genomföra alla våra race och är det någon som fattas märks detta så tydligt för alla behövs vi både på mindre och större tävlingar och träningar så funktionärer blir vi aldrig för många av.

Ha ett underbart racing år Med vänlig hälsning Cilla på A-B

Tack för hjälpen Cilla, det är säkert uppskattad läsning!

/Emma

(Bild: 2268)