HMS framgångar vid SSM 2004

Det blev ingen publikfest vid MGCC’s Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, men bilar fanns det gott om som vanligt. Närmare trehundra startande fördelat på elva heat. Dessutom det sedvanliga familjerallyt. Entusiastklubbarnas bilar fyllde övre parkeringenMGCC’s Svenskt Sportvagnsmeeting, Ring Knutstorp, 10-11 Juli 2004

Tack och lov förskonades vi från allvarligare incidenter trots det hazardartade vädret. Jag vill ge alla tappra tältare en eloge för att ni stod ut hela helgen. Johan Krondahl såg till att alla fick ström då banbolaget tydligen hade för lite att dela ut(!)

Först ut på racedagen var Formel Vee. Roger Johansson hade pole före
Catharina Hansen och Lars-Gunnar Johansson. I racet bildades det en
kvartett med Roger, Lars-Gunnar, Curt och Catharina. De var klart
snabbare än resten av fältet. När varvningarna kom snurrade Catharina
bort sig och fick köra upp sig genom fältet. Roger kunde kontrollera
racet och vinna före Lars-Gunnar och Curt. Det var alltså bara Johansson
på pallen! Seved Lundberg gjorde ett starkt race och blev fyra.
Catharinas satsning räckte till sjätte plats men hon satte racets
snabbaste varvtid. I den äldre klassen visade Bosse Pettersson sin klass
och vann enkelt före Lennart Mattsson och Louis Banka Johnson.

En timme före Roadsport B skulle köra var Torbjörn Svensson tveksam till om han skulle köra. Han hade ingen defroster och han räknade med att bilen skulle imma igen totalt. Men han provade att köra och det betalade sig väl. Jan Brolund vann före Otto Dürholt och just Torbjörn Svensson. I Roadsport C vann Erling Larsson före Mattias Dahlin och Anders Agfors. Jan Warg gjorde allt för att göra
reklam för sin Pagano genom att köra upp och ned för slänten bredvid
banan under racet!

I Formel Ny tog hemmaföraren Daniel Sprinchorn en övertygande seger före
Jörgen Granath och Johan Krondahl. Alla tre tävlar föresten för
Hyllinge MS. Lars-Erik Åkersten gjorde sin bästa tävling någonsin i
Formel Ny när han körde in på nionde plats med ”Myrsloken”.

I Standard Ny/GT Ny klev regnmästaren Tommy Brorsson fram och tog pole
före Pekka Nyström och Mikael Södergren. I racet tog Pekka visserligen
starten, men han hade Tommy som en igel i häcken hela racet igenom.
Anders & Erik Berger hade chansat på slicks i kvalet och startade från
sjunde resp 18:e plats. Anders körde upp sig till tredjeplats i mål före
Thomas Hall och Erik Berger. Andris Nolendorfs var näst bästa GT förare
före Pähr Svensson för dagen i en Mini Marcos.

Modsport blev en kamp mellan Jaan Tolli och Stefan Pfister. Stefan ledde
ett tag med sin otroligt fina Lotus Europa, men fick till sist ge sig
mot Jaans Porsche Boxter. Jaan hade stora svårigheter att tygla sina
turbohästar.

Tommy Svensson kom trea med sin Mazda RX7. I Modsport III
vann Mats Hildingsson före Magnus Olsson och Joakim Unnebäck. Douglas
Wichers solokörde till seger i Modsport II.

De äldsta formelbilarna är alltid en fröjd för ögat. Glenn Anderberg
vann med sin Elva 200 FJF före Lars-Göran Sjöberg Swebe Cooper FJE.
Sedan följde midgetförarna Göran Anderberg, Per Hågeman och Lars
Hågeman.

RS klassen visade på många härliga fighter.

De körde som vanligt ihop
med RS 1800 bilarna. Peter Johansson vann med sin PRC, men han var hela tiden uppvaktad av Mikael Ohlsson i en Radical. Mikael kör normalt en Formel Ford Zetec i SM så detta inhopp i en ny bil var verkligen imponerande. Jörgen
Pettersson blev trea i en Radical. Flemming Bendixen var klart bästa RS
1800 förare och den ende som inte blev varvad i sin klass. Tvåa kom
Svein Langholm före Sören P Christiansen.

De äldre standardbilarna var så många till antalet att man delade dem i
två heat. I det större heatet kunde Tomas Gustavsson köra mot en enkel
seger medan Jonas Högman på andraplats hade en svettig kamp med Lars
Esselius. BoA Bergström och Viktor Israelsson bjöd publiken på härliga
bredsladdar i sin kamp racet igenom.

Roadsport A blev en match mellan Arne Parnheden och Mats Ohlsson. Mats
ledde till en början, men sedan tog Arne över. Lars Svensson blev trea.
Lars Joelsson lyckades med konststycket att snurra efter NGK-krönet i år
också och även den här gången stannade bilen utan att bli skadad.

GT/GTS heatet bjöd på verkligt härliga fighter. Bengt-Åke Bengtsson
startade från 11:e plats och tog sig upp genom hela fältet och vann före
Thomas Henrysson och Hans Jörgen Krag. Men det största utropstecknet för
mig var Brian Sörensen i en 800cc Honda som blev femma före trion
Hans-Erik Johansson, Anders Lotsengård och Karl-Arne Henriksson.

Det sista heatet för dagen var äldre standardbilar med framförallt
Hundkojor och Saabar. Favoriten Hans Söderholm tog ledningen, men racet
flaggades av redan efter två varv för bärgning av strandade bilar. När
omstarten gick så saknades Hans. Det blev en topptrio som utmärkte sig
och vann gjorde mekanikern Per Malmberg! Tvåa kom Tommy Jagerwall före
Håkan Lidebjer. I 1000cc Cupen vann den verklige hemmaföraren Lars
Byström. Han bor endast 500 m från banan. Tvåa kom Nils-Olof Jonsson
före Bengt Pettersson. Saabarna gick mycket fort i regnet och skillnaden
mot kojorna var inte så stor den här gången.

Vi fick se deltagare från Norge, Finland, Danmark och England.

Text och bild: Bengt-Åce Liljevind

www.racefoto.se

Resultat och bilder från helgen kan du hitta på MGCC’s hemsida www.mgcc.nu
(Bild: 2538)