HMS News

Racerapport Johan Stureson

Motorerna har tystnat, doften av bränt gummi har försvunnit, bensinångorna har lagt sig, intensiteten i depån är tystad, spänningen och dramatiken likaså. STCC 2004 är över för Johan Stureson, Peugeot och IPS Motorsport.
En säsong som fick ett tråkigt slut, men en säsong som visade att man hör hemma i svensk racings finrum. Teamet har medarbetare med stor kunnighet, erfarenhet och rutin. Men framförallt har man en av Sveriges skickligaste och snabbaste förare i Johan Stureson, det bevisades redan i år när man knep pallplatser och pole position och det lovar gott inför framtiden.

Nu väntar en tid med vila, men också ett stort jobb med förberedelser inför säsongen 2005, där de stora resultaten skall komma. Här kommer nu Johans egna kommentarer från STCC finalen på Mantorp Park.

TESTPASSEN?
-Efter 5 veckors uppehåll var man lite rattrostig, men i slutet på passet kändes det riktigt bra och vi kunde prestera flera snabba varv i följd.
Vi hade ganska bra koll på bilens inställningar och gjorde endast små finjustering för att optimera väghållningen.

KVALET?
-Det började regna till kvalpasset och vi fick snabbt justera bilen för regn.
Vi gick ut och satte 2:a snabbaste kvaltid i början på kvalpasset efter Rustad i sin Opel som tog pole-position.
Därefter tilltog regnet och vi stod i depån och väntade för att se om någon kunde förbättra sig.
I slutet på kvalet avtog regnet och Ekblom, Dahlgren, Flash förbättrade sina kvaltider. Vi gjorde ett försök till och pressade kvaltiden ytterligare 2 tiondels sekund vilket slutligen gav 5:e startposition.

STARTEN PRE-FINALEN?
-Vi som stod på banans inerspår, dvs plats 1, 3, 5 hade blött underlag medan ytter spåret stod i ett upptorkande torrt spår. Starten blev bra med lagom hjul spinn men hela ytter spåret kom flygandes framåt. In i första kurvan åkte Dahlgren in i Göransson och båda bilarna stod på tvärs mitt framför mig. För att undvika Göransson smet jag förbi på innern över banmarkeringarna.

VAD HÄNDE SEN?
-Tyvärr skadades oljesumpen när jag körde över banmarkeringen och oljan läckte ut från motorn. In i nästa kurva snurrade jag på min egen olja och for ut i sandfållan. Upp på banan igen och helt oförstående varför jag snurrade åkte jag av banan igen och förstod sedan att det var slutkört när motorns olja började ta slut och oljetrycket började sjunka.

NI LYCKADES FÅ IHOP BILEN IGEN!
-Ja, det pågick febril verksamhet i depåtältet och oljeläckaget lagades precis i tid för finalracet.

BRA START I FINALEN?
-Ja, starten blev perfekt och efter första kurvan hade vi tagit oss förbi 6 bilar och hade bra häng på tätklungan.Men efter ett varv gav motorn upp. Oljeläckaget och lågt oljetryck i race 1 orsakade antagligen någon lagerskada på motorn.

Det var sämsta tänkbara avslutning.
Vi visade i kvalet att vi hade bra fart i bilen och var redo att slåss om en topplacering men så blev det inte. I racing och sport finns det inget givet resultat utan allt kan hända på vägen, i helgen allt oss, tyvärr.

SJUNDE PLATS TOTALT!
-Med facit i hand fanns det en chans på fjärdeplatsen eftersom både Rustad och Flash inte plockade så många poäng. Eftersom Engström i Hondan hade en bra helg gick han om oss i totalen och petade ner oss till sjunde plats.

VAD HÄNDER NU?
-Nu börjar det långa vinterarbetet med avrustning och sedan förberedelser inför nästkommande säsong. Det är nu vi ska lägga grund för en framgångsrik säsong 2005.

SLAPPNA AV MED DTM?
-Om 10 dagar åker vi till DTM finalen på Hockenheim i Tyskland. DTM är ett av världens mest proffisionella och tuffaste racingserie.
I vår strävan att bli bättre och utveckla teamet ytterligare inför säsongen 2005 är detta ett perfekt tillfälle.

-Samtidigt med dessa kommentarer vill jag passa på att TACKA alla samarbets-partners och Ni som hjälpt till i teamet och gjort denna säsongen möjlig. Det har varit en mycket intressant, lärorik och intensiv säsong!

Nu laddar vi för 2005.

Av Staffan Börjesson / IPS Motorsport

(Bild: 2555)