HMS News

Racerapport Team EGO Racing

Team EGO Racing har bidragit med en trevlig racerapport från ERF den 11 juni på Ring Knutstorp, det tackar vi för!Ahh, race på hemmabanan betyder sovmorgon! Som alltid var allt lastat och klart kvällen innan. Vi vill vara på plats i god tid, för denna gången är mycket som skall hinnas med. 05:45 lämnar vi garaget. Dessförinnan har jag hunnit hämtat Claes. Blev visst inte mycket till sovmorgon!

Trots kort tid, vanliga arbeten och familjer har vi hunnit med mycket. Bl.a. har vi installerat en ny tank från ATL, snabbtanksmynstycken från FuelSafe. Johnny på Ravlia Motorsport har tillverkat en tankrigg åt oss. Krängningshämmare fram har monterats. Ny växellåda från Getrag. Sinterkoppling från Sachs. Vi har fått hjulvinklarna kollade och justerade av den professionell hjulvinkelsinställaren Tommy.

Kvalet var en kul grej, blöt och halt. Att släppa upp nya sinterkopplingen samtidigt som man hade lite sidokrafter orsakade skojiga kasst i bakvagnen. Pannor lades i djupa veck, skulle vi köra på regndäck eller inviga våra ny Yokohama! Det blev torrdäck och vi lyckades kvala in på 14’e rutan.

Pelle tar starten. Hade radion inte bestämt sig för det skulle råda radiotystnad, hada han kunnat rapportera att det slår och studsar höger bak i alla högerkurvor nåt så gudförb…! När det är dax för tankning och förarbyte ligger vi på 10’e plats. Nu blir det spännande. För första gången skall vi använa våran nya tankanläggning. Claes trycker i munstyckena och innan vi hunnit tänka en tanke var tanken full! ”Satan i gatan”, som min vältalige dryckesbroder Mats skulle uttryckt sig. Pelle instruerar mig om att ”…när det slår där bak är det bara att släppa av”! Yea, right…! Alla försökte nu fundera ut varför, såhär har det aldrig låtit förut! Till slut enas det om att det är en dämpare som inte längre vill vara med.

Efter ett par varv missar jag en växel strax efter hårnålen villket gör att jag missar apex ner till Liton villket betyder att jag slutar starx framför Lito-posteringen, ehh, utanför banan, och behöver lifta med en dragbil. Väl inne i depån får vi igång motorn igen och jag ger mig ut på nya äventyr.

Håkan är näste man bakom ratten. Redan på andra varvet brister en länkarmsinfästning. Tragedin inträffar någon stans i Ronny Pettersson kurvan, men envis som han (Håkan) är kör han vidare till NGK-krönet där bilen inte vill styra in riktigt. Håkan fortsätter rakt fram i geografin för att plocka blommor. Väl inne in depån kan vi konstatera att det är nedre infästningen i spindeln som brustit. Maken till aggresiv Camber-vinkel hade ingen skådat förrut. En allmän uppgivenhet lade sig över vårt lilla depåområda. Alla tyckte det såg hopplöst ut. Pelle och jag gick för att äta lunch och svor så taket svartnade i cafeterian. Väl tillbaka hade resten av teamet plockat ner spindeln och börjat fundera. Okay, fram med svetsen, vi gör ett försök! Efter lite slipande och mycket svetsande satt nu örat som länkarmen skall sitta i på platts. Ett par slag med lill-släggan fick duga som kvalitetskontroll. På med grejorna, muttra fast hjulet och ner med bilen. Håkan skickades ut med den tydliga instruktionen om att ”…ta det j..ligt lungt i två varv, sen kommer du in och berättar hur bilen uppför sig, okay!” Efter sisådär 7 varv hade Håkan fortfarande inte varit i depå och berättat hur bilen uppförde sig. Allt vi fick se när han passerade på start-o-mål-rakan var en tumme-upp och sjunkande varvtider. Okay, låt honom hålla på!

I all tummult hade vi glömt starta klockan och kolla bensinen. Skulle han kunna köra bilen i mål utan att passera 90-minuters gränsen, skulle soppan räcka. I sånna lägen saknar man sin race-coordinator som hade förhinder denna helg. Efter team-överläggningar bestämde vi oss för att plocka in Håkan när det var 15 minuter kvar, men att inte tanka bilen. Hur bra denna taktiska manöver var kommer vi säker att diskutera resten av året. Pelle fick iallafall äran att ta målflaggen för en 20’e plats.

Till detta loppet hade vi hunnit med många förbättringar. Detta gjorde oxå att vi hissat vår målsättning rejält, nu skulle vi plocka poäng av egen kraft. Även om vi inte lyckades uppfulla våra målsättning så har vi fått en praktisk lektion i att det lönar sig att aldrig ge upp.

Vår Race-coordinator, Rikard, och chefsmekaninker, Johan, hade förhinder och kunnde inte närvara. Istället sköttes depån av Claes, Robban och Filip. Efter deras gedigna insatts hoppas vi att dom vill vara med på flera race, för det vill vi…

Vi gratulerar våra klubbkompisar ATM och dom andra på prispallen för fina insatts.

/Kristian Bladh

#17 Team EGO Racing