EGO på Sturup
Det ramlar in racerapport efter racerapport. Trevlig tycker vi i Hyllinge MS. Senast i raden är Team EGO racing.Mycket närmre än såhär blir det inte! Sturup Raceway ligger bara 20 minuter
hemifrån, 22 om man har släp…! Även att vi tävlar för HMS, känns Sturup
som vår ”andra” hemmabana. Vi har alltid stora förhoppningar inför varje
tävling. Efter det totala sammanbrottet på Ring Knutstorp kunde det bara bli
bättre. Allt som skulle fixas, lagas och bytas ut var åtgärdat.
Att banan var krävande, både på material och förare, fick vi erfara efter
träningen den 29’e Juli. Teamet denna dag består Håkan, Pelle, Rikard,
Johan, Tommy, Claes, mig själv och tillresta supporters, Vår vana trogen
anlände vi tidigt för att få en bra plats till både bil, släp och husvagn,
trodde vi. Det visade sig att många hade anlänt redan på fredagen, vilket
innebar att parkeringsdepån redan, 07:03 var full med team. Eftersom depån
inte är stor samt ytan inte hade någon högre ”packningsgrad” fick vi ta en
plats utanför sjukstugan, vilken vi förövrigt inte hade tänkte utnyttja. Vi
jackade in oss på ett eluttag på sjukstugan som uppenbarligen inte hade en
säkring tänkt för både husvagn, kaffekokare och kompressor. Pang sa den
säkringen, och Tommy fick leta upp ett annat uttag.
Klockan 8 anländer Rikard och Johan, våra race coordinater och mekaniker,
och ändrar på race strategin vi så noga hade lagt upp efter träningen ett
par veckor innan. Nä, nu skall vi maxa våra stint, köra precis 90 minuter,
tanka, byta pilot och ut igen. På så vis skall vi minimera depåtiden och
köra till oss en bra placering.
Okay, eftersom det inte var lika varmt som på träningen så köpte vi idén.
Blött och halt var det istället och vi kör till oss en platts i 7’de
startled. Jag tar starten och dansar omkring på banan i 90 minuter. Som
vanligt när det är blött har vi problem med kommunikationen, endast
envägskommunikation, d.v.s. från depå till bil, jag får nöja mig med den
info som mina kolleger väljer att delge mig.
Har ingen aning om hur jag ligger till i racet. Strax innan klockan visar 90
minuter får jag veta, både via radio och på depåmuren villt viftande
personal, att det är dax att komma in och tanka. Sitter ett helt varv och
försöker rekapitulera hur vi bestämt vi skulle parkera, tanka och byta
förare. Hela stoppet gick lugnt och metodiskt, ett kanonstopp med andra ord.
Efter tankning hoppar Håkan in för att köra sina 90. Om det stintet finns
inte så mycket att säga, mer än att vi blev ordentligt oroliga när SC och
lastaren började röra på sig och vi fick vänta liiite väl länge på Håkan!
Men som väl var sluta de gula lamporna snurra på SC och lastaren sänkte
sakta sitt ”flak” till marken, och sen kom Håkan på start-o-mål-rakan…! Jo
då, han hade snurrat och blivit stående med fronten mot Malmö, medan alla
andra styrde kosan i motsatt riktning, typ Ystad.
Sedan är det Pelles tur att bemästra bana och underlag. Sina vana trogen
håller han bilen på asfalten, nosen i rätt riktning och ett högt temp. Mer
kommer jag inte ihåg från det stintet. Jo föresten, han har kört upp oss
till 5’e platts! Sen är det min tur igen, teamets minst snabbe förare, att
förvalta läget och köra imål! Denna gången blev inte depåstoppet helt
lyckat, enlig min mening, men det brydde dom andra sig inte om!
Vid förra stoppet hade nämligen någon tejpat fast vattenflaskan, sen hade
någon annan druckit upp allt vatten, så när jag ber Rikard om en ny flaska
replikerar han ”…det hinner vi inte, ut med dig!” och slår igen dörren.
Ehh, jaha, men jag är törstig nu! Till skillnad från första stintet var det
nu helt torrt på bana, och jag fick börja om från början med nya
bromspunkter och turn-in’s. Detta föranledde en av de tillresta supportrarna
att bege sig till husvagnen och fråga ”…är det meningen att alla ska köra
om Kristian?”
Detta var naturligtvis en grov överdrift och totalt felaktigt, något som han
med sitt otränade öga inte kunde avgöra! Efter ett tag hittar jag rätt bland
bromspunkter och apex, men torr i näbben blir man…! Av Rikard får jag veta
att jag skall hålla TMV bakom mig. Jag stormar fram och kör om allt jag kan
och ser, allt för att ha så många bilar mellan mig och TMV. Alltid kan det
uppehålla dem något. Mot slutet av stintet börjar vätskebristen göra sig mer
och mer påmind. Det blir svårare och svårare att hålla fokus. Jag vet
dessutom inte hur långt det är kvar eller hur långt efter TMV ligger.
Då, tre var från mål (får jag veta sedan) får jag ”hjärnblödning” och
försöker köra om Team Nowa på fel ställe, i fel kurva och på fel sida!
Resultatet blir att jag vänder runt på Corsan och vi blir båda stående.
Efter mååånge sekunder får jag igång bilen igen och vi båda kan kör vidare,
till synes utan några mekaniska problem. När jag ett par var senare passerar
start-o-mål och ser måldommaren göra iordning rutflaggan, förstår jag att de
bara är ett varv kvar. Det är inte förrän jag kommer in i depån jag får reda
på att vi slutade på fjärde plats. Jag blir sittande i bilen i ytterligare 5
minuter för att återhämta mig, och plötsligt kan jag få hur mycket vatten
jag vill. Håkan kommer med druvsocker för att få mina händer att sluta
skaka. Det var länge sedan jag varit så trött. Efter att dubbelseendet gått
över, skakningarna upphört går jag bort till Team Nowa och räcker ”vacker
tass” och ursäktar mitt uppförande och skyller lite förstrött på vattnet.
Fjärde racet och en fjärde plats! Vi kan inte mer än att vara jättenöjda.
Ett ganska händelsefattigt race utan större incidenter, stop&go penalties
eller mekaniska problem. Men det är så det skall vara för att man skall nå
bra placeringar i långlopp, bara ligga ute och nöta varv. Vad kan vi
förbättra! Håkan skall köra åt samma håll som alla andra och ingen skall
någonsin mer tejpa fast en vattenflaska i vår bil. Och som grädde på moset
fick vi tillbaka startavgiften. Det blir svårt att toppa denna helgen i
år…
Vi gratulerar ATM, Hall och Penta till pallen.
Vi tackar våra sponsorer, Crawford Garageportar, Larsson & Rosdahls
Bilverkstad, Möllevången Plåt AB, Kenny’s Bilservice i Trelleborg, Valvoline
samt Fröjd och Zaars Åkeri AB som gör detta möjligt för oss.
Mer info om ERF-serien finns på www.erf.nu.
Vi tävlar för Hyllinge MS, www.hyllingems.se
Vi ses på Knutan…..
Kristian Bladh
#17 Team EGO Racing
(Bild: 3300)