HMS News

Rapport från Micke Ohlsson

I helgen avgjordes Nordiska Mästerskapet i Formula Renault 2.0 i samband med STCC-finalen på Mantorp Park. Inför tävlingen så ledde Jesper Wulff ganska betryggande före Steffen Möller och Micke på tredje plats.” Det var kul att där var så många startande på Mantorp, med så stor erfarenhet från europeisk racing. Jag visste egentligen ingenting om hur snabba de holländska gästförarna var. Det jag visste var att Strous vunnit några deltävlingar i Europa men frågan var ju hur snabb han och hans landsmän skulle vara på Mantorp.”

Micke började med att prestera bra resultat på träningen. Micke var snabbast på första träningen och fyra på andra träningen.

” Det kändes bra redan på torsdagsträningen. På fredagen fortsatte vi sedan att testa. Vi hade ett långt 45-minuters test innan kvalet där större delen av startfältet körde på nya däck. Jag körde på 1.14.2, 0,1 sek långsammare än snabbaste förare. På tidskvalet gick det lite långsammare. Van der Zande var snabbast med tiden 1.14.5. Själv lyckades jag prestera 1.14.8 och kvalade in på fjärde plats som bäste Skandinav. Jag var inte helt nöjd med mitt resultat men jag kände mig ändå positiv inför första heatet.”

Heat 1 kördes under strålande solsken på lördag eftermiddag. Inga större ändringar gjordes på Mickes bil eftersom det kändes bra på kvalet. När starten gick, var Micke på alerten och var nära att avancera till tredjeplatsen. Därefter gjorde Micke ett ödesdigert misstag som kostade honom en topp-placering.

” Jag var tvungen att släppa Bas Lammers in i första svängen. Därefter gjorde jag ett grovt misstag genom chikanen ut på långa rakan. Jag gick rakt över chikanen och var nära att hamna i räcket ut på dragstrippen, men jag lyckades rädda det. Jag tappade från fjärde ner till åttonde plats och mina chanser till en pallplats var borta. Jag jagade ändå ikapp och tog mig upp till sjätte plats. På sista varvet var jag nära att kunna köra om femteplacerade Recardo Bruins men lyckades tyvärr inte. Jag satte i alla fall fjärde bästa tid vilket innebar att jag fick starta som fyra i heat 2.”

Heat två kördes under söndag eftermiddag inför fullsatta läktare och runt 20 000 åskådare på Mantorp Park. Vädret var tyvärr lite sämre än under lördagens race. Lite duggregn gjorde det lite halare och betydligt mer svårkört. För Micke var det nära att hans race slutat redan på startplattan.

” Startproceduren tog längre tid än väntat. Helt plötsligt försvann kopplingen och bilen stannade. Kopplingen hade gått varm för att jag gått för hårt åt den och jag var tvungen att signalera åt startdomarna att jag hade problem. Som tur var uppfattade dem det och släppte inte starten. När jag startade bilen igen fanns kopplingen där. Troligtvis hade den hunnit svalna under den korta tid jag stod still och jag kunde rulla med på ett nytt formationsvarv. I start nr 2 kom jag iväg dåligt i men lyckades ändå hålla mig kvar som femma på första varvet. Jag hängde bra med i tempot i inledningen av racet och kände att jag kunde följa Lammers och Bruins. Efter några varv började det dock tätna och fighten om tredjeplatsen blev allt hårdare. Efter start och mål gick Lammers och Bruins ihop, varpå Lammers bil stannade och Bruins blev tvungen att väja. Jag kunde rycka åt mig tredjeplatsen och höll den fram till två varv återstod av racet. Efter ett misstag i depåsvängen fick Bruins en bra utgång och kunde passera mig nerför start och mål. Jag hade tyvärr inget att sätta emot utan fick åka i mål som fyra.

Jag var till en början jättebesviken med en fjärdeplats men i efterhand så känns det bra att ändå kunna hänga med i Holländarnas tempo. De har trots allt mycket mer erfarenhet än jag och alla tre som var före mig har presterat toppresultat i Europa. Dessutom var jag ju bäste Skandinav i heatet, vilket också känns bra. Nu är Formula Renault 2.0 Nordic Series avgjort och jag blev samlad trea totalt. Jag hade givetvis gärna stått högre upp på pallen men för att vara min debutsäsong så känns det som ett klart godkänt resultat. Jag var också enda rookie som vunnit något race, inte bara ett, utan två race. Nu väntar en spännande period som är avgörande för vad jag gör nästa säsong. ”

/www.mioh.net
(Bild: 1769)