Ebbesson har testat STCC-bil
Hyllinges Andreas Ebbesson har testat en STCC-bil! Läs hans egen rapport om detta och hur satsningen inför säsongen 2007 ser ut.När tävlingssäsongen var över för Ebbesson Motorsport påbörjades förberedelserna för nästa år. Tester i olika bilar har avlöst varandra under hösten.
Efter att Andreas slutat på en andraplats i JSM har nya dörrar öppnats för det skånska teamet. Många som har hört av sig och tester i tre olika bilar har genomförts. Det är den nya Porsche Carrera Cup bilen, Volvos STCC-bil och nu sist Radical. Ibrahim har tyvärr inte kunnat vara med på testerna då han gör militärtjänst och inte kunnat vara ledig.
”- Porsche är en mycket speciell bil att köra. Den har mycket mer kraft i motorn än vad den har väghållning och väldigt tung bak där motorn sitter. Den var en extremt rolig bil att köra och jag tror att det är en stor utmaning att ratta runt en sådan bil på banan.” säger Andreas.
Volvos STCC-bil fick Andreas prova för Polestar AB, efter sina prestationer under året. Men testen blev under de sämsta förhållanden. I regn och rusk kördes testen på Anderstorp Raceway.
’- Det är alltid kul att ha testat en bil i ”kungaklassen”, STCC. Bilen tyckte jag var väldigt rolig och med extremt bra väghållning. Den var så direkt på alla vis och var mycket lättare att känna på banan än vad S60 Challenge bilen är. En stor skillnad är alla inställningar man kan göra med på bilen. STCC överstiger för närvarande våra ekonomiska möjligheter men det är helt klart ett framtida mål. Speciellt efter att testet gick mycket bra.’
Sista testen var uppe i Linköping i en Radical. Den här gången körde både Andreas och Peter Ebbesson.
’– Vilket drag och vilken väghållning! Bilen var enormt rolig att köra. Den var så välbalanserad och med maximal ”down force” har den riktigt bra väghållning. 0-100 på 2,7 sekunder känns i ryggen! Man kan dock inte jämföra Radical med de andra två. De är helt olika bilar men Radical var otroligt roligt.” anser båda förarna.
Till alla tre biltyperna finns datalogging över hur bilen fungerar, något som vi inte har idag. Med detta får man stor hjälp med analys av såväl bilen som körtekniken.
Slutligen vill Andreas tillägga att alla tre bilar har sina egenskaper vilket gör dem unika och roliga på olika sätt. Vad Ebbesson Motorsport väljer inför nästa år är inte klart. Det kan fortfarande vara S60 eller någon ny klass. Klart är i alla fall att vi kommer att vara med på STCC-helgerna.
/www.ebbessonmotorsport.com
(Bild: 2674)