Racerapport Team EGO Racing
Som vanligt bjuder Team EGO Racing på en underhållande racerapport. Denna gång från tävlingen på Ring Knutstorp!The Outlaws’ (…mera känt som Team EGO Racing) is back! Efter diskvalificeringen på Anderstorp var vi ordentligt revanschsugna. På Knutan skulle vi återta vår heder, samt visa att vi är ett team att räkna med. Och så blev det, nästan! Såhär i halvlek kan vi bara konstatera att detta som skulle bli ”vårt år” inte har gått som planerat, två skjutna motorer och en diskning. Tabellen är ingen rolig läsning. Vår nya motor har vi endast kört i 1h, resterande tid har vi haft en hastigt hopbyggd fjolårsmotor under huven.
Till helgens tävling hade vi fått två tunnga återbud. Racecoordinator Rikard och race mekaniker Johan hade fått förhinder. Förutom avsaknad av dessa två bestog teamet denna helg av välkända namn såsom Stiffe och Sebbe i depån, Jocke, Pelle, Håkan och Kristian i bilen. Efter ett kval som gav oss en 14’de plats på gridden tog undertecknad första stintet. Efter 86 roliga minuter med ”clean racing” och täta, rena fighter, där alla verkade körde efter devisen att ett race faktiskt vara i 6 timmar, byter jag av till Jocke. Vi har nu lyckats att ta oss upp på en 7’e platts. Efter att jag fått på mig torra kläder byter jag av Stiffe som racecoordinator. Inte heller Jocke rapporterade några problem och varven tickade vidare i bättre tempo.
Efter 88 minuter är det dax att plocka in Jocke och fylla ut förarsätet med Håkan. Nu är det så vist annordnat att vi kör med olika rattar för att hitta bästa körställningen. Jocke och jag kör med det Håkan kallar för ”lastbilsratten”, han borde veta, medan han och Pelle kör med den lilla ratten. Och har man inte rätt ratt med sig så får Sebbe springa och hämta;-) När äntligen Håkan kommit i bilen och fått fast rätt ratt bär det av ut på banan igen. Efter 60 minuter börjar bilen låta lite mer än brukligt. Nåja, varvtiderna är det inga fel på. Istället får vi andra saker att tänka på när Håkan över radion kräver att få bli inplockad så fort som möjligt! Vad i h…e! Detta måste vara en illvilligt spratt från någon av våra konkurenter som bryter in på vår frekvens och ger missvisande signaler. Men inte, Håkan har fått kramp i sidan och börjar se dubbelt av smärta! Jovisst, inga problem meddelar jag i min nyvunan maktpossition som coordinator, ”…vi plockar in dig så fort vi kan”! För att hålla humöret uppe hos Håkan samt att inte spoliera vår racestrategi var jag tvungen att töja lite på sanningen när jag meddelar att det bara är 5 minuter kvar, sen är det dax att byta! När 10 minter gått undrar Håkan om det inte är dax snart, ”Jomen, dom håller på att förbereda sig i tankdepån, ett par var till bara…” Och på det viset fick vi hela det stintet att gå.
Med rätt ratt i bilen var det bara för Pelle att hoppa in och fortsätta köra oss mot toppen. Som alltid verka det hända något när vi kör på Knutan, så även denna gången. Vårt grenrör tyckte att Ring Knutstorp är ett vackert ställe och bestämmer sig för att gå i pension just där, och nu. Peter E kommer fram och frågar om han skall ta fram ljudtrycksmätaren, eller om vi tänker komma in ändå? Just då dånar Pelle förbi på rakan, beslutet var inte svårt. ”Depå, depå, depå” ropar jag till Pelle över radion. Väl inne i maskindepån plockar vi av huven för att konstatera att röret till 3’ans cylinder är helt av. Med Pelle fortfarande sittandes i bilen hissar vi högersidan. Nu skall här svetsas. Jocke svetsar uppifrån och Stiffe underifrån. Innifrån bilen tycker Pelle att vi skall plocka fram brandsläckarna, och det är ju en bra idé! Som en kapten på en ocean racer som precis håller på att runda Kap Horn sitter Pelle i 45 graders vinkel och underhåller oss andra med en sång. Mycker mer kan han inte göra för tillfället. Efter 30 mintuer bestämer vi oss för att nu är det färdigsvetsat för snart stänger depåutfarten. Ner med bilen och ut igen. Efter att vi varit uppe på en 5’e platts återförenar vi oss med dom andra teamen på banan igen och slutar där vi började, nämligen på 14’e platts.
Vi gratulerar TLC, Penta och Surprise till pallen.
Vi tackar våra sponsorer, PH-Bilar Trelleborg, Magnus Bildemontering Trelleborg, Kennys Bilservice Trelleborg, ICA Perssons Livs Klagstorp, Valvoline samt Fröjd och Zaars Åkeri AB Vellinge som gör detta möjligt för oss.
Ha en trevlig sommar, så ses vi på Kinnekulle!
/Kristian Bladh
#17 Team EGO Racing
(Bild: 4196)