HMS News

Clementz totaltvåa i Supermono

Mats Clementz knep andra platsen i Nordic Supermono Cup 2007, läs hans rapport från sista racet här!Efter den ’intressanta’ highsidern på Sviestad så har det varit extremt tufft med reparationer inför säsongsavslutningen. Ramen knäcktes, fälgarna blev bulade, motorfästen, kylarfästen och en hel drös småpinaler, fordrade tillsyn. Jag fick dock precis ihop allt viktigt till tävlingen.

I hojen satt den nya special-kolven från Wössner som ger rätt klämspalt och 14:1 i komp. Det var bara ett träningstillfälle på lördagen, som även gällde tidsträning. Nu gällde det att glömma gamla vurpor, lite på materialet och hitta rytmen igen. Jag tog förvånansvärt nog andra tid!

Starten tog jag, men blev ganska snart passerad av Kjell Landgren, som åkte riktigt fint med sin urstarka BMW. Jag hade beslutat mig för att inte ta några risker, så jag låg ca 75 meter bakom en stor del av loppet. Stefan Karlsson kom upp och vi växlade position några gånger innan jag tog mitt förnuft till fånga och sansade mig bakom honom. Ett misstag nu skulle rasera alla möjligheter att beröva Mattias Westergård på cupvinsten.

Med den höga kompressionen blev vridet på mellanvarv nästan besvärligt att hantera ur snäva böjar. Ibland släppte bakhjulet och ibland for framhjulet till väders! Kul ibland, men det stjäl fokus från körningen. På sista varvet, tre svängar innan mål, rasslade det till i motorn och jag fick utgå! Det finns ärligt talat inte ord som kan uttrycka min besvikelse över detta. I depån kunde jag konstatera att ramlagren gett upp.

Suck! Nåja, det var bara att spotta i nävarna (IGEN) och byta till reservmotorn. Jag gick igenom den skarpa toppen och eftersom den var hel, flyttade jag över den till reservmotorn. Det mesta var klart vid 01:00 natten till söndagen. Söndagsträningen gick hyfsat, men det smällde lite från avgassystemet. Lite svets och ny ull bättrade på det hela. När jag startade för att ’bränna in’ den nya avgaslindningen, gick slangen till vevhusventilationen rakt av! Vid rengöring av hojen upptäckte jag sprickor i bakfälgen efter highsidern, så jag fick kränga slickset på regnfälgen istället.

Nu lämnades inget åt slumpen. Om Kjell skulle vinna fick jag sämst bli 5:a för att behålla 2:a platsen i cupen. ’Allt’ gicks igenom och kontrollerades. Jag tog starten, men fick bita ihop för att inte haka på när Kjell och Stefan tog sig förbi. Jag höll ett lugnt och stabilt tempo, så även Lars Carlsson och till sist Mattias Westergård körde förbi.

Nu ligger jag 5:a, tänkte jag, och såg att det var långt bak till nästa man. När målflaggan passerades hade jag hållit ihop körningen, hojen och säkrat 2:a platsen i cupen! Att komma 2:a med 3 poänglösa race, tillåter jag mig att vara nöjd med.

Tack för alla insatser under året som har gjort detta möjligt!

/Mats Clementz 2:a plats i Nordic Supermono Cup 2007
(Bild: 4223)